News

Prevedere nouă în Legea Educației Naționale. Ce se schimbă cu privire la creșele și grădinițele de stat și particulare. Update

Legea Educației Naționale suferă din nou modificări. Potrivit unui proiect inițiat de Guvern şi adoptat de plenul Senatului, au loc schimbări cu privire la creșele și grădinițele de stat și particulare.
23.12.2021 | 17:24
Prevedere noua in Legea Educatiei Nationale Ce se schimba cu privire la cresele si gradinitele de stat si particulare Update
Legea Educației Naționale, modificări cu privire la creșele și grădinițele de stat. Sursa foto: hepta.ro
ADVERTISEMENT
23-12-2021
15:24

Modificarea aprobată de Senat acreditează toate creșele care funcționează deja și modifică capacitatea grupelor

Printre amendamentele din proiectul aprobat de Senat se numără cele care stabilesc acordarea automată a acreditării tuturor creșelor care funcționează la momentul intrării în vigoare a actului normativ.

„Toate creşele care funcţionează deja în anul şcolar 2021-2022, cele din sistemul public de stat, arondate unităţilor de învăţământ desemnate de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, precum şi creşele confesionale şi cele din învăţământul particular sau creşele construite şi înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană, care desfăşoară activitate cu antepreşcolarii în anul şcolar 2021-2022, sunt considerate unităţi de învăţământ acreditate prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se supun prevederilor acesteia.”

„Toate creşele înfiinţate de consiliile locale, conform dispoziţiilor art.2 alin.(3) din Legea nr.263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr.507 din 30 iulie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, sunt considerate unităţi de învăţământ acreditate prin efectul legii, la data intrării în vigoare a prezentei legi şi se supun prevederilor legale în vigoare.”

O altă modificare este că angajații din creșe vor trebui să facă anumite cursuri de formare până în anul 2025.

“(1 ) In vederea asigurării personalului didactic necesar în creşe, ocuparea funcţiei didactice de educator-puericultor se face de către:

a) absolvenţi ai liceului pedagogic, specializarea educator-puericultor;
b) absolvenţi ai liceului pedagogic sau ai unei şcoli echivalente, cu specializarea
educatoare sau învăţătoare, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi;
c) absolvenţi cu diplomă de licenţă, specializarea pedagogia învăţământului
preşcolar şi primar, care au urmat sau vor urma până la 1 septembrie 2025 cursuri de educaţie timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educaţiei cu terţi;
d) absolvenţi ai programelor de masterat didactic, specializarea educaţie timpurie.

Educatorii-puericultori angajaţi în creşe pot ocupa până la data de 1 septembrie 2025 funcţia de educator-puericultor, cu condiţia îndeplinirii cerinţelor specifice din Metodologia de recunoaştere şi atestare a competenţelor profesionale pentru ocuparea funcţiei de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educaţiei.”

Senatul a mai decis și să modifice numărul de copii necesar formării grupelor mică, mijlocie și mare, lăsându-se posibilitatea ca la grupa mică să fie până la 9 copii, iar la grupa mare să fie până la 20 de copii, astfel:

„educaţia antepreșcolară:
grupa mică cuprinde în medie 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
grupa mijlocie cuprinde în medie 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15
grupa mare cuprinde în medie 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.”

În septembrie, Guvernul a adoptat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr.1/2011.

Potrivit OUG-ului, începând cu anul şcolar 2021-2022, creşele de stat sunt arondate, la solicitarea primarilor, urmare a hotărârilor autorităţilor deliberative, prin decizie a inspectoratele şcolare judeţene sau al municipiului Bucureşti, unităţilor de învăţământ preşcolar cu program prelungit, cu personalitate juridică.

ADVERTISEMENT

Miercuri, 22 decembrie, Senatul, în calitate de for decizional, a adoptat acest proiect. Au fost depuse și o serie de amendamente. Cele mai importante se referă la grădinițele de stat.

Legea Educației Naționale, modificări cu privire la creșele și grădinițele de stat

”Prin OUG nr.100/2021 se prevede ca, începând cu anul şcolar 2021-2022, creşele de stat să fie arondate unităţilor de învăţământ preşcolar cu program prelungit, cu personalitate juridică, la solicitarea primăriilor, urmare a hotărârilor autorităţilor deliberative, prin decizia inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.

ADVERTISEMENT

Această decizie se comunică spre informare Ministerului Educaţiei, în termen de 15 zile de la emitere”, a motivat, în plen, Maria Manea, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, notează Agerpres.

Oficialul Guvernului a adăugat că, în cazul în care autorităţile administraţiei publice locale nu solicită arondarea, creşele de stat rămân instituţii publice de subordonare locală, finanţarea fiind asigurată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

ADVERTISEMENT

Conform acestui OUG, autorităţile administraţiei publice locale pot contribui la finanţarea acestora, în limita bugetului aprobat, inspectoratele urmând să asigure coordonarea metodologică a acestor creşe.

”Având în vedere că toate aspectele menţionate vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, vă solicităm adoptarea proiectului de lege privind aprobarea OUG nr.100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011 şi abrogarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale”, a mai spus Manea.

ADVERTISEMENT

Amendament la OUG cu privire la grădinițele de stat

La ședința din plenul Senatului au fost adoptate o serie de amendamente la acest OUG. O prevedere oferă posibilitatea mamelor să-şi poată aduce copiii la grădiniţă mult mai devreme decât era prevăzut iniţial în ordonanţă.

”S-a venit cu amendamente care reuşesc să facă posibil ca mamele să-şi poată aduce copiii la grădiniţă mult mai devreme decât era prevăzut iniţial în ordonanţă, de la 11 luni. Pentru că le-am creat posibilitatea să se întoarcă la muncă, să le creăm posibilitatea să-şi lase copiii în siguranţă.

Este un lucru bun pe care l-am făcut, prin faptul că uniformizăm cumva educaţia copiilor, de la 0 la 6 ani, în instituţii specializate cu oameni pregătiţi să facă acest lucru, mă refer la educatorii puericultori. Totodată, am creat posibilitatea ca cei care lucrează acum în sistem să nu fie efectiv daţi afară din sistem, ci să aibă o perioadă în care să-şi poată completa studiile sau să se poată perfecţiona”, a afirmat senatorul PSD Liliana Sbîrnea.

De asemenea, senatorul USR Ştefan Pălărie a anunțat că centrele de îngrijire ale copiilor, ”care aveau doar această conotație de îngrijire”, se mută în subordinea Ministerului Educaţiei pentru a deveni unităţi de învăţământ ante-preşcolar, ”astfel încât copiii cu vârste între 0 şi 3 ani să poată să se dezvolte şi cognitiv-educaţional, nu doar să poată să fie ţinuţi într-un regim de masă şi somn după-amiază”.

ADVERTISEMENT