News

Legenda lui Moș Crăciun. Ce legătură are acesta cu Moș Nicolae? 

Povestea lui Moș Crăciun începe cu un episcop grec din secolul al III-lea. În timp, miracolele asociate cu el l-au transformat în sfântul copiilor și al cadourilor.
23.12.2021 | 15:32
Legenda lui Mos Craciun Ce legatura are acesta cu Mos Nicolae
ADVERTISEMENT

Poveștile de Crăciun cu care am crescut și care ne-au înfrumusețat copilăriile ar fi mult mai sărace fără Moș Crăciun. Sacul cu cadouri, costumul roșu și renii care îi trag sania în Ajunul Crăciunului sunt printre cele mai recunoscute lucruri din întreaga lume.

În așteptarea cadourilor de sub brad din prima zi de Crăciun, încercăm să fim mai buni pentru a ajunge pe lista celor cuminți sau îi lăsăm Moșului o gustare. Deși cu toții suntem familiari cu povestea sa, adevărul este că, adesea, trecem cu vederea istoria de aproape de două milenii a celui mai ocupat om din seara de Ajun.

ADVERTISEMENT

Costumul roșu, sacul plin de cadouri, casa de la Polul Nord sau renii care îi trag sania sunt creații moderne care au reușit să ocupe o parte importantă a imaginarului colectiv. În cazul românilor, ne putem gândi la alte două personaje, la fel de darnice, care adus zâmbete pe buzele multor generații de copii: Moș Nicolae și Moș Gerilă.

Legenda lui Moș Crăciun începe cu un episcop din vremea împăratului Constantin cel Mare

Pentru mulți dintre noi, Sfântul Nicolae și Moș Crăciun sunt personaje care, mai mult sau mai puțin întâmplător, se îndeletnicesc cu adusul cadourilor pentru cei mici în luna decembrie, ne explică National Geografic.

ADVERTISEMENT

Cu toate acestea, în ciuda diferențelor dintre ei, poveștile lor încep cu același personaj istoric controversat în vremea sa: episcopul Nicolae din Mira, un oraș antic numit acum Demre și care se află în Turcia, argumentează Gerry Bowler, autorul cărții “Santa Claus: A Biography “.

Nicolae s-a născut în jurul anului 280 al erei noastre și, în epocă, a fost recunoscut pentru atitudinea sa de păstrător al doctrinelor bisericești în timpul persecuțiilor din anul 303. În cele din urmă, din această cauză, el a petrecut câțiva ani în închisoare, de unde va fi eliberat în 313, odată cu Edictul de la Milan.

ADVERTISEMENT

De la episcop la sfânt

Faima episcopului Nicolae a început să ia avânt și să creeze povestea bătrânului darnic odată cu moartea sa. Istoricii și teologii cred că acest eveniment a avut loc în data de 6 decembrie a anului 343. Până astăzi, în această dată cei mici primesc dulciuri dacă au fost cuminți sau nuiele dacă au fost neascultători.

Miracolele asociate cu persoana episcopului Nicolae l-au așezat în rândul sfinților, fiind considerat protectorul multor categorii: orfani, marinari și chiar al prizonierilor. După cum explică Bowler în cartea sa, acest sfânt se bucura de o popularitate crescută.

ADVERTISEMENT

La începutul secolului al XIII-lea, Sfântul Nicolae a ajuns să fie asociat în mod direct cu patronajul asupra copiilor și darurile pe care le făcea acestora. Două povești, extrem de răspândite, i-au construit această reputație.

În prima poveste se spune că Sfântul Nicolae ar fi salvat trei fete de prostituție atunci când a trimis tatălui lor banii necesari pentru a le asigura zestrea pentru măritiș. În cea de a doua poveste, Nicolae ar fi readus la viață trei băieței care ar fi fost uciși.

La fel ca oricare altă religie, creștinismul a preluat din elementele, simbolurile și narațiunile credințelor cu care a intrat în contact. Acest lucru este vizibil și în cazul sfântului Nicolae, a cărui poveste a început să încorporeze aspectele unor zeități precum Saturn sau Odin. Astfel a fost construită imaginea de om în vârstă care se îngrijește de comportamentul moral și religios al copiilor.

Sfântul Nicolae și Reforma protestantă

Legenda lui Moș Crăciun trece și prin evenimentele care țin de Reforma protestantă din secolul XVI-lea. Astfel, în această perioadă de timp, cultul Sfântului Nicolae s-a diminuat, mai ales în Europa de Nord și rolul de aducător al darurilor a fost preluat de către bebelușul Iisus. O alegere logică, dar care nu inspira dorința de a fi ascultători în cei mici.

În spațiul germanic, a avut loc o întoarcere parțială la Sfântul Nicolae. Astfel, personaje precum Ru-klaus, Aschenklas, Ashy Nicholas și Pelznickel erau cele care aduceau darurile și cereau copiilor să fie cuminți pentru a le primi.

Coloniile europene din America au preluat aceste personaje și pentru câteva secole au transformat Crăciunul într-o sărbătoare gălăgioasă, dominată de excesele de alcool și mâncare.

Modernitatea și sărbătorile de iarnă

O serie de scriitori din secolul al XIX-lea au reușit să schimbe modul în care era petrecut Crăciunul, transformându-l într-o sărbătoare a familiei. Acum Sfântul Nicolae este reinventat și face un pas mai aproape către bătrânul voios pe care îl știm și iubim.

O serie de opere literare au făcut ca până la sfârșitul secolului al XIX-lea, Sfântul Nicolae să facă o tranziție completă către Moș Crăciun cu care suntem familiari. Următorul pas fost făcut de către ziare și comercianții care îți doreau să își crească vânzările în preajma sărbătorilor.

În timp, reclamele și anunțurile de Crăciun au început să imaginea Moșului Crăciun cu care suntem familiari. Treptat, s-a produs un fenomen invers, povestea celui care aduce cadouri în decembrie a depășit Lumea Nouă și a fost preluată de către europeni, fiind adaptată specificului cultural local.

Moș Gerilă și Stalin, o poveste de câteva decenii

Așa cum au arătat ultimele secole, Moș Nicolae este o poveste care poate fi adaptată în orice mediu cultural, chiar și într-o dictatură stalinistă. Înainte de instalarea regimului comunist, în Rusia exista o figură asemănătoare care aduce cadouri în preajma Crăciunului.

Odată cu venirea lui Iosif Stalin la putere, acest personaj al Crăciunului a fost transformat, devenind Moș Gerilă. El aducea cadouri de Anul Nou, într-o încercare de a seculariza poveștile sărbătorilor de iarnă în URSS și statele aliniate ideologic, inclusiv România.

Căderea regimurilor comuniste a dus la o trecere în uitare a lui Moș Gerilă. În locul său a venit echivalentul său american, Moș Crăciun. Imaginea Moșului cu care suntem familiari s-a impus foarte repede la nivel mondial, fiind o formă a consumerismului. Din această cauză, în locuri precum Olanda, Cehia, Austria sau America Latină, oamenii încearcă să mențină vii tradițiile și poveștile locale ale cadourilor de Sărbători.

ADVERTISEMENT