După o iarnă agitată, Lewis Hamilton și Max Verstappen, ca și ceilalți piloți din ”Marele Circ”, sunt în blockstart pentru prima cursă din Formula 1 2022. Și dacă numele noului campion îl vom cunoaște pe 20 noiembrie, după ultima cursă, de la Abu Dhabi, există deja o ierarhie ale cărei repere le avem. Cea a salariilor.
Da, am spus bine repere. Și nu certitudini. Chiar dacă nu vorbim despre venituri, care includ, pe lângă salarii, și bonusurile de performanță. Sau veniturile comerciale.
Iar acest lucru este relevat de o simplă invesigație pe acest subiect. Care vă va pune instantaneu în fața unei dileme. Cine are dreptate și care sursă este mai aproape de adevăr?
Ei bine, explicația este simplă. Din pricina clauzelor de confidențialitate, valorile reale prezente în contracte nu sunt publice. Doar părțile implicate și departamentul financiar Formula 1, care trebuie să verifice respectarea limitei de cheltuieli stabilită prin regulament, au acces la aceste date.
Așadar, cea mai potrivită sintagmă este ”valoare estimată pe baza informațiilor publice”. Și să privim ierarhia doar ca o ”scală” a cuantumului salariilor.
În 2021, Lewis Hamilton era lider detașat la capitolul salarii. După negocieri îndelungi, care au indus nenumărate discuții, semnase un nou contract, valabil până în 2023.
Sigur, au fost și voci care au susținut că atitudinea sa nu este una fair. Și că, în pofida faptului că este, alături de Michael Schumacher, recordman în ceea ce privește numărul de titluri, a cerut prea mult. Mai cu seamă în condițiile în care bugetele echipelor din Formula 1 au fost limitate.
Acest lucru, desigur, contează mai puțin. Hamilton a stabilit un reper. Pe care, iată, acum, l-a atins și Max Verstappen. Cel care, după ce i-a adus titlul lui Red Bull, a fost recompensat cu o prelungire a acordului cu actuala sa echipă până în 2028.
Desigur, atât suma, cât și durata contractului, au o justificare. Și nu doar legată de perioada de la începutul anului, atunci când Hamilton, extrem de nemulțumit de deciziile din ”finala” de la Abu Dhabi, nu a ieșit în public și se zvonea că se va retrage.
Red Bull și-a dorit să aibă siguranța că nu-l va pierde pe Max Verstappen nu doar acum, ci să aibă și certitudinea că Mercedes nu-l va putea lua nici în momentul în care Lewis se va retrage. Căci, probabil, cel mai târziu în 2023, atunci când îi expiră contractul, va lua această decizie.
După cei doi protagoniști din 2021 și marii favoriți la titlul în Formula 1 2022 nu mai este Fernando Alonso. Veteranul de la Alpine va primi și în ultimul an de contract cu Alpine suma de 17,5 milioane de euro. Însă a fost depășit de Lando Norris.
După un 2021 consistent, britanicul a primit o nouă ofertă de la McLaren. Și și-a prelungit contractul până în 2025, acordul aducându-i suma de 24 de milioane de euro.
Rămânând la transferuri, Valtteri Bottas va primi și la Alfa Romeo același salariu pe care îl avea la Mercedes. În timp ce înlocuitorul său, George Russel, va încasa 4,5 milioane de euro.
Kevin Magnussen revine la Haas, după ce rusul Mazepin a fost dat afară, iar colaborarea cu firma tatălui său a fost întreruptă ca urmare a războiului din Ucraina. Danezul a semnat pentru 5,4 milioane de euro.
Și tot între noutăți se numără pilotul Red Bull, Alex Albon, revenit sub formă de împrumut la Williams, care va încasa 1.75 milioane. Sau chinezul Guanyu Zhou, debutant, care va avea un salariu de 850.000 de euro la Alfa Romeo.