A fost haos total în traficul din București, după ce angajații STB au refuzat să iasă pe traseu la prima oră. Greva „spontană” (de fapt, anunțată cu o zi înainte) a venit cu acuze dure din ambele tabere. Sindicaliștii susțin că actuala conducere a societății are interese ascunse, în spatele cărora s-ar afla directorul general, Adrian Criț.
Mai mult decât atât, liderul de sindicat Mihai Trancă susține că Primăria Generală a Capitalei nu este străină de ultimele mișcări din STB, aceasta urmărind ca societatea să ajungă cât mai repede posibil în insolvență. Sindicaliștii spun că ar fi fost deja rezervat viitorul nume la Registrul Comerțului.
Astfel, sindicaliștii acuză că Nicușor Dan și-ar dori ca STB SA să devină în cel mai scurt timp STB SRL. Prima mutare ar fi fost făcută încă din luna octombrie a anului trecut.
„Avem informații privind trecerea în insolvență a STB SA. Se dorește lucrul acesta. Este fals că societatea se află într-o criză financiară, este o criză indusă. S-a rezervat la Registrul Comerțului un nume, în data de 29 octombrie, denumirea viitoarei societăți de transport va fi Societatea de Transport Public București Ilfov SRL, deci din SA aceasta devine SRL”, a transmis Mihai Trancă pentru FANATIK.
Mai mult decât atât, liderul sindicatului din STB a spus că la ultima discuție cu primarul Nicușor Dan, acesta le-a transmis și motivul pentru care s-ar urmări o asemenea schimbare.
„Justificarea domnului primar general a fost una hilară, cum că societatea de transport în comun are un nume negativist, eu chiar n-am înțeles ce a vrut să spună”, a susținut Mihai Trancă pentru Anti Mafia.
Mai mulți lideri de sindicat din STB acuză un împrumut făcut de societate la o bancă importantă. Mihai Trancă susține că soția actualului director general al companiei de transport public ar ocupa o poziție importantă la banca respectivă.
Pentru a putea lua banii, STB-ul a girat creditul cu terenul pe care se afla fostul depou din Calea Giulești. „De exemplu, pentru a obține acel împrumut de 250 de milioane de lei, sociatatea a girat cu terenul fostului depou din Giulești și a externalizat serviciul de transport valori către firma CityYou a BCR.
Dacă, cu personal propriu ne ducea undeva la 10-12.000 de euro pe lună, acum cu respectiva firma, costurile au crescut la 40.000 de euro. Același lucru se încearcă și cu alte servicii, de pază, spălătorie, unde se duc negocieri în acest moment.
Actuala conducere face tot ce poate pentru a distruge STB SA și a o înlocui cu noua societate, ce se va chema Societatea de Transport Public București-Ilfov”, a mai declarat liderul Sindicatului Liber din STB, Mihai Trancă, pentru FANATIK.
„Există acel împrumut, este adevărat, au încasat banii, dar noi nu i-am văzut, STB-ul nu i-a încasat. E un război, domnul primar a promis că va desființa acel ADIBI, dar nu a mai făcut-o că i-a convenit să-l preia el cu funcția de președinte al ADIBI și să mai câștige și dânsul 180 de milioane, e de colea, vă dați seama, e un salariu imens.
A fost înființat de doamna Firea, el a zis că îl desființează și acolo sunt generate salarii pe care nu vi le închipuiți”, a zis Valer Ciobănescu, un alt lider de sindicat, pentru FANATIK.
Oamenii din sindicate spun că intrarea în insolvență a STB ar fi una atent calculată. „Ideea este că domnul primar primar Nicușor Dan și cu domnul viceprimar Bujduveanu nu au urmărit decât desființarea STB-ului, să-l transfere fără datorii, fără nimic către un alt SRL care e deja înființat.
De un an și ceva se urmărește asta prin subdimensionarea bugetului, în loc de 130 de milioane au fost dați doar 85 și e normal să nu mai funcționeze. Așa a intervenit și această stare de grevă.
Subvenția nu a fost dată, bugetul a fost subdimensionat în mod intenționat pentru a justifica insolvența. Dacă nu asta e, preia domnul Pandele și noi să rămânem fără locuri de muncă.
Să vină banii pentru investiții în infrastructură, să mărească parcul și să nu mai delege serviciile de incompetenți ce sunt de la Primărie, către alți operatori. De când au transformat RATB în STB, de aici a pornit nebunia. Ca o rezolvare primarul general trebuie să plece, e un incapabil convins, nu ne-a convins că e un primar onest”, a mai adăugat Valer Ciobănescu.
Nu toată lumea crede în greva spontană de la STB. Valer Ciobănescu, un lider important de sindicat a transmis că oamenii nici măcar n-au știut ce să ceară, ci au fost mai degrabă împinși de la spate.
„Oamenii nu sunt convinși că greva aceasta va continua și că vor câștiga ceva, nu am înțeles nici eu nemulțumirea lor, de ce nu solicită prin această grevă să li se recunoască grupa de muncă pierdută în 2007 pentru că noi lucrăm în condiții vătămătoare.
Să vedeți atelierele de întreținere și reparații, în ce condiții lucrează muncitorii, nu s-au schimbat de zeci de ani de zile”, a adăugat liderul de sindicat