Locuitorii Croației au protestat împotriva creșterii nejustificate a prețurilor. Comercianții au înregistrat o scădere semnificativă a cifrei de afaceri, cu 42%, comparativ cu o zi obișnuită.
Această mișcare a fost inițiată de Asociațiile pentru protecția consumatorilor. Croații au decis ca, pe o perioadă stabilită, să nu mai cumpere din magazine.
„Astăzi nu cumpărăm nimic. Nici din magazine şi nici online. Nu facem nicio plată. Consumatorii au devenit o pradă şi toată lumea ne vânează pentru că am rămas tăcuţi, până astăzi. Acum, vocea consumatorilor se face auzită, chiar şi dincolo de graniţe”, a explicat Josip Kelemen, cel care a lansat mișcarea de protest, conform realitatea.net.
Conform datelor furnizate de administrația fiscală, vineri, 24 ianuarie, boicotul a dus la scăderea cu 53% a vânzărilor comercianților, comparativ cu vinerea precedentă, scrie AFP, citat de sursa menționată.
Asociația Hallo Inspektore i-a îndemnat pe croați să aibă în vedere, în special, trei lanțuri mari de magazine: Lidl, Eurospin și DM. Timp de o săptămână, aceștia au fost sfătuiți să nu cumpere băuturi răcoritoare, apă îmbuteliată sau detergent.
Datele Asociațiilor pentru protecția consumatorilor arată că, în ultimii trei ani, prețurile alimentelor au crescut cu peste 30%. Prețurile la ouă au crescut cu până la 58%, iar pâinea s-a scumpit cu 44%, conform sursei menționate.
„Este important să arătăm cu toţii că ne-am săturat. Ar trebui, de asemenea, să ne revizuim obiceiurile de consum şi să încetăm să mai cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie”, a declarat Maja, o studentă la economie, care se alătură boicotului.
Croații consideră că introducere monedei euro este principala cauză a scumpirilor. În același timp, economiștii spun că nici moneda euro și nici distribuitorii nu sunt responsabili pentru inflație, ci scăderea producției agricole.
Mai mult, și creșterea semnificativă a importurilor, dependența economică de turism accentuată și expansiunea sectorului public reprezintă principalii factori.
Aceste proteste au avut, totuși, un efect. Guvernul a stabilit un preț maxim pentru 70 de produse de consum de bază. Konzum, cel mai mare lanț de supermarketuri din Croația, a anunțat că va îngheța sau reduce prețurile pentru 250 de produse timp de patru luni, conform sursei menționate.