Life

Locul din Europa cunoscut ca “orașul de 5 minute”. Nu există mașini, iar oamenii ajung rapid oriunde

Locul din Europa numit “orașul de 5 minute”, unde nu există mașini. Locuitorii pot ajunge rapid în orice loc își doresc.
13.12.2024 | 17:06
Locul din Europa cunoscut ca orasul de 5 minute Nu exista masini iar oamenii ajung rapid oriunde
Locul din Europa numit “orașul de 5 minute”. Sursa foto: TripAdvisor, aja.archi/Colaj Fanatik

“Orașul de 5 minute” este un loc inedit din Europa, construit pentru ca oamenii să poată ajunge acolo unde își doresc într-un timp foarte scurt, chiar dacă nu există mașini.

“Orașul de 5 minute”, locul din Europa unde oamenii ajung rapid oriunde

În Europa se află un loc unic, pe care publicația The Guardian l-a numit “orașul de 5 minute”. Conceptul este unul inedit și se bazează pe o idee mai veche, de câțiva ani, propusă de urbanistul franco-columbian Carlos Moreno.

Acesta a propus dezvoltarea unui oraș în care locuitorii să ajungă rapid, în doar 15 minute de mers pe jos, în locurile unde au nevoie, cum ar fi locul de muncă, școala, magazinele, facilitățile medicale sau locurile destinate petrecerii timpului liber.

Un model chiar mai ambițios a fost deja pus în aplicare în cartierul Nordhavn din Copenhaga. Pentru a putea ajunge mai ușor oriunde, locuitorii trebuie să meargă doar 5 minute.

Acest “oraș” este unul potrivit pentru pietoni, cu o arhitectură diversă și care respectă standardele ecologice. De-a lungul malurilor au fost amenajate numeroase locuri.

Nu prea există mașini în acest loc, motiv pentru care este foarte liniștit. Cartierul este unul foarte prietenos cu oamenii, care trebuie doar să meargă pe jos.

De altfel, în “orașul de 5 minute”, mașinile “nu sunt binevenite”, a spus Lars Riemann, de la compania de consultanță în planificare Ramboll. În 2008, compania a câștigat proiectul pentru proiectarea cartierului.

Înainte de amenajare, Nordhavn era o zonă industrială. Populația și popularitatea orașului Copenhaga au crescut, cu timpul, astfel că autoritățile au luat decizia de a o amenaja, împreună cu alte zone asemănătoare. În prezent, în cartier locuiesc 6.000 de persoane.

“În trecut, când făceam planificarea urbană, spuneam: ‘Unde duc străzile? Cum ajung mașinile din punctul A în punctul B?‘. Asta era prioritatea. Apoi, puneam piste de biciclete lângă străzi, zone pentru pietoni lângă ele și tot așa.

Aici, am făcut opusul acestui lucru. Am spus: ‘Cum arată un oraș în care se poate merge pe jos? Cum arată străzile? Ce experiență vor oamenii să aibă în timp ce merg?’”, a mai spus Lars Riemann.

Mașinile nu au loc în acest cartier

La început, s-a construit o nouă linie de metrou, apoi piste pentru biciclete. În final, a fost construită o infrastructură care nu era tocmai potrivită pentru mașini.

De asemenea, în jurul fiecărei stații de metrou, au fost construite cercuri având raza de 400 de metri, cât să se poată parcurge, pe jos, doar 5 minute. Aici se găsesc zone rezidențiale, dar și clădiri de birouri, școli, grădinițe, cafenele și magazine.

În prezent, acest cartier este finalizat în proporție de 25%. Deși există multe avantaje ale acestui oraș, mai ales atunci când vine vorba espre sustenabilitatea economică și socială, sunt și câteva minusuri.

De exemplu, pot apărea enclave exclusiviste, unde prețurile pot fi foarte mari. Potrivit sursei citate, prețurile din cartierul Nordhavn sunt deja cu 20% mai mari decât media din Copenhaga.

Tags: