Acesta este locul din Europa care le poate oferi 84.000 de euro celor dispuși să se mute acolo. Pentru a beneficia de această sumă, trebuie îndeplinite anumite condiții.
Persoanele care sunt interesate să achiziționeze o casă pe una dintre insulele Irlandei pot primi o sumă mare de bani, însă există anumite condiții care trebuie îndeplinite.
Acesta este un program adresat doar persoanelor care renovează proprietăți vacante sau degradate de pe unele insule și deja au fost depuse peste 10.000 de cereri. Au fost aprobate, până în prezent, 6.713 cereri.
Scopul programului este de a crește populația de pe insulele respective, precum și de la renova locuințele și de a îmbunătăți infrastructura. Un alt scop este existența unui acces mai bun la servicii esențiale din domeniul sănătății, dar și al educației.
Costurile de renovare ar putea fi, însă, destul de mari pentru cei care vor să achiziționeze o casă. În Irlanda există, în total, 23 de insule locuite calificate pentru program.
Insulele aveau, în 2016, o populație combinată de numai 2.734 de persoane. De când a fost introdus grantul, numărul locuitorilor de pe insule ar fi putut să crească.
Inishmore, cea mai mare dintre Insulele Aran, aflată în largul coastei de vest a Irlandei, este una dintre insulele participante la program. Populația acesteia era estimată la 762 de locuitori în 2016.
De asemenea, Insula Cape Clear, cea mai sudică insulă locuită din țară, avea o populație de numai 147 de persoane în 2016. Și aceasta participă la program.
Solicitanții care au fost acceptați în cadrul programului pot primi până la 84.000 de euro pentru a renova o proprietate, potrivit observatormews.ro.
Grantul Standard pentru Renovarea Proprietăților Vacante oferă până la 50.000 de euro, dar suma poate să ajungă la 70.000 de euro pentru locuințele considerate degradate.
Cei care vor să renoveze o locuință pe una dintre insule pot să primească până la 60.000 de euro pentru o proprietate vacantă. Suma de până la 84.000 de euro este acordată dacă proprietatea este considerată degradată, adică dacă este “nesigură din punct de vedere structural și periculoasă”.
Orice persoană poate aplica la program, indiferent dacă este sau nu rezidentă în Irlanda. Cei interesați trebuie să cumpere o proprietate pentru renovare, dar și să locuiască acolo permanent. Există și opțiunea de a închiria proprietatea.
Cu toate acestea, grantul nu se poate utiliza, însă, în cazul caselor de vacanță. Pentru a închiria proprietatea, acest lucru nu se poate face în calitate de companie înregistrată sau dezvoltator imobiliar.
Grantul este gestionat de autoritățile locale, în numele Departamentului pentru Locuințe, Guvernare Locală și Patrimoniu, ceea ce înseamnă că fiecare autoritate locală poate decide asupra cererilor pentru grant.
Solicitanții trebuie să aibă dovezi potrivit cărora proprietățile nu au fost construite mai târziu de 2007. Clădirile trebuie să fi fost neocupate pentru minimum doi ani, la momentul aplicării.
În același timp, trebuie precizat dacă este solicitat doar Grantul pentru Renovarea Proprietăților Vacante sau și suplimentul pentru Proprietăți Degradate.
Valoarea grantului se stabilește în funcție de lucrările aprobate de autoritatea locală. Aceasta se va plăti în funcție de dovezi, precum facturi și chitanțe, în urma unei inspecții efectuate de autoritatea locală.
Persoanele care vor să obțină suma maximă (84.000 de euro) pentru a renova o clădire degradată ar putea verifica registrele de proprietăți abandonate de la fiecare autoritate locală.
În cazul în care o proprietate nu este înregistrată ca fiind degradată, atunci este nevoie de un raport independent. Acesta trebuie realizat de un specialist calificat. Acesta trebuie inclus în cerere.
Prin acest raport, autoritatea locală poate confirma dacă proprietatea este eligibilă pentru finanțare maximă.
De altfel, solicitanții trebuie să menționeze dacă proprietatea respectivă va fi principala lor reședință sau o locuință de închiriat. Atât proprietarii-ocupanți, cât și cei care închiriază beneficiază de grant.
Grantul nu va fi plătit până când beneficiarul nu furnizează autorității locale dovada înregistrării chiriei la Bordul de Închirieri Rezidențiale (RTB). În fiecare an, beneficiarii au obligația de a prezenta dovada înregistrării chiriei la RTB, timp de 10 ani de când a fost acordat grantul.
O persoană poate primi un singur grant pentru a renova o proprietate destinată închirierii. Pot fi acordate cel mult două granturi per persoană. Unul este destinat renovării locuinței unde va locui proprietarul, iar celălalt pentru o proprietate care va fi închiriată.
Dacă cererea este aprobată, atunci solicitantul va primi și o scrisoare de aprobare. Aceasta va include și suma acordată.
Trebuie menționat faptul că aprobarea este valabilă 13 luni de când a fost emisă scrisoarea. Lucrările de renovare pot să înceapă numai după primirea scrisorii sau după o aprobare de principiu de la autoritățile locale.
Pentru a evita returnarea unor sume mari, beneficiarul trebuie să locuiască sau să închirieze proprietatea calificată pentru minimum 10 de ani de când a fost plătit grantul.
Dacă o persoană vinde proprietatea, atunci poate avea obligația de a rambursa parțial sau integral grantul. Obligația se aplică și dacă proprietatea nu mai e închiriată sau nu mai e principala reședință.
Suma trebuie returnată integral în primii cinci ani. Între 5 și 10 ani, grantul se returnează în proporție de 75%. După 10 ani, însă, proprietatea poate fi vândută fără a mai returna grantul.