România are o istorie vastă, indiferent de zona de unde pornesc poveștile, iar gările nu fac o excepție, mai ales cele din zonele turistice. Considerată una dintre cele mai romantice din Europa, gara din Băile Herculane abundă în povești despre prinți și prințese la început de domnie și regi și regine sătule de obligații.
Gara din stațiunea Băile Herculane, loc încărcat din abundență cu istorie, este considerată una dintre cele mai romantice gări din Europa. Inaugurată la 20 mai 1878, clădirea a fost construită după planurile arhitectului A.D. Serres ca o reproducere a castelului de vânătoare al împărătesei Maria Terezia a Austriei de pe lângă Viena. Edificiul recunoscut la nivel internațional nu a servit drept gară de la început, ci a fost casă de vânătoare pentru împăratul Franz Joseph al Austriei.
„Dezvoltarea stațiunii, reflectată prin numărul tot mai mare de turiști care se cazau în hotelurile acesteia, precum și interconectarea căilor ferate române cu cele austro-ungare în anul 1879, la est de Orșova, în fosta gară de frontieră, Vârciorova, au făcut posibilă construirea celei mai frumoase gări din Imperiul Austro-Ungar. Gara din Băile Herculane este una dintre cele mai elegante gări din țară, reflectând perioada în care stațiunea era o destinație de lux, frecventată de aristocrația europeană”, susține Alexandru Ungurean, licențiat în Istorie și locuitor al Băilor Herculane, pentru FANATIK.
Eleganța și frumusețea acestui loc vine mai ales ca urmare a stilului în care a fost construit și decorat. Clădirea este acoperită de o cupolă cu țigle multicolore. Pe interior, acoperișul este decorat cu fresce ce reprezintă elemente din mitologia romană. Și aici există un orologiu realizat de Paul Garnier, dar și mai multe corpuri de iluminat inedite. Un al doilea ceas creat de francez se află pe peronul gării.
„Bijuterie arhitecturală barocă, Gara din Bările Herculane a fost construită între anii 1878 și 1886, după planurile arhitectului A. W. Serres. Clădirea a fost realizată după planul unui castel de vânătoare al împărătestei Maria Tereza a Austriei. Aceasta impresionează prin cupola sprijinită de două coloane, acoperită cu țiglă în mai multe culori și împodobită, la interior, cu picturi inspirate din mitologia greacă. Și peronului gării i-a fost acordat, în trecut, o atenție deosebită. Coloanele de piatră, paralele cu linia ferată, au fost îmbrăcate în liane, pentru a forma o boltă de verdeață, sub care călătorii să se ferească de soarele arzător. Peste șinele de fier, muntele abrupt, înconjurat de pădure conturează o priveliștea relaxantă. Clădirea a fost folosită iniţial ca reşedinţă de vânătoare a împăratului Franz Joseph al Austriei”, mai descrie, cu mândrie, Alexandru Ungurean, gara din locul de baștină.
Elisabeta Amalia Eugenia de Wittelsbach s-a născut în 1837, ca fiică a regelui Bavariei. A crescut liberă, învățând singură să iubească echitaţia, vânătoarea, natura şi frumosul. La vârsta de 16 ani a devenit soția prinţului Franz Joseph, viitorul împărat al Austriei. Inițial, acesta urma să se căsătorească cu sora Elisabetei, Helena, însă arcul lui Cupidon l-a făcut să o îndrăgească mai mult pe cea care a devenit cunoscută sub numele de Împărăteasa Sissi.
Nefericirea a pus stăpânire pe inima lui Sissi, căci conduita de la palatul vienez nu îi dădea voie să se exprime liber. Excentricităţile sale de genul călăriei zilnice, îngrijirea oamenilor nevoiași și înconjurarea de diverse animale, au făcut-o să călătorească din ce în ce mai mult în lume, pentru a scăpa de regulile de la curtea regală și de privirile ciudate ale poporului care, însă, a ajuns să o îndrăgească foarte mult.
În Banat a ajuns de mai multe ori, fie pentru a-și însoți soțul în vizitele oficiale, fie pentru a petrece câteva zile de libertate. Totuși nu doar acestea erau motivele pentru care a vizitat de mai multe ori Băile Herculane. Împărăteasa Sissi suferea de reumatism, astfel că medicii au sfătuit-o să urmeze un tratament, iar locația din România era perfectă pentru acest lucru. Tot în zona Banatului, respectiv în orașul Buziaș, s-a cerut construirea unei colonade special amenajate pentru împărăteasa ce obișnuia să vină la băi. Aici se ceruse și construirea unui mic punct de plecare către sesiunile de vânătoare ale lui Franz Iosef, pădurea situându-se chiar în spatele gării. Ulterior, aici s-au făcut adăugiri pentru a deservi drept stație de tren, mai ales că dimensiunile construcției nu sunt importante, iar camele de dormit sunt inexistente.
Linia de cale ferată era destinată legăturii între Timişoara, Caransebeş, Orşova, iar apoi spre Imperiul Otoman. Printre personalitățile marcante ale vremii, care au trecut pragul gării din Băile Herculane, se numără și Alexandru I al Serbiei, dar și Carol I al României, care au participat la un bal organizat la cazinoul din Băile Herculane alături de Franz Iosef și Sissi.
De multe ori, aici au așteptat trenul figuri emblematice ale politicii vremii. Mulți regi au poposit în așteptarea garniturilor ce aveau să îi ducă în alte colțuri ale frumoasei noastre țări. În gara din Băile Herculane a ajuns chiar și faimosul Orient Express, garnitură care a ajuns inclusiv în poveștile Agathei Christie, potrivindu-se de minune cu imaginea per ansamblu din zonă.
Potrivit traveleurope.ro, gara din Băile Herculane este considerată cea mai frumoasă gară din România. În 2025, acest monument istoric va intra în reparații, fiind alocate peste 19 milioane de lei pentru lucrări.
„Obiectivele proiectului sunt restaurarea, reabilitarea clădirii existente, monument istoric, restaurarea elementelor interioare și exterioare originale degradate (picturi inițiale, mozaicuri etc.), ce va fi realizată de către artiști plastici atestați pentru refacerea componentelor artistice. Sala de așteptare va fi amenajată în holul central, ghișeul pentru casa de bilete se va reface după modelul inițial, iar ceasul și scara interioară vor fi restaurate”, arată SRCF Timișoara.
Corpul auxiliar al clădirii va deveni Centru de Instruire a personalului feroviar, iar fațadele și planșeul din zona de acces vor fi restaurate de specialiști în artă și monumente istorice, fiind și cele mai de valoare elemente ale construcției.
„Modernizarea ansamblului de clădiri din stația Băile Herculane prevede lucrări de restaurare și reconfigurare la interiorul și exteriorul celor două corpuri – clădirea centrală și clădirea auxiliară -, înlocuirea instalațiilor sanitare, termotehnologice și electrice, instalațiilor de detecție și de semnalizare la incendiu, reabilitarea peronului aferent liniei I, dar și facilități pentru persoanele cu dizabilități, în scopul îmbunătățirii condițiilor de exploatare și pentru asigurarea unor servicii moderne publicului călător”, mai transmite SRCF Timișoara, în documentația proiectului.
Ministerul Culturii susține că lucrările de recondiționare a clădirii sunt foarte importante pentru comunitate și societate în general.
„Gara din localitatea Băile Herculane, județ Caraș-Severin, este monument istoric cod LMI CS-II-m-A-11025 Gara, cu clădirea anexă oraș Băile Herculane, Str. Trandafirilor 101, în apropierea punctului de confluență a râurilor Cerna și Belareca, pe DN6. Fiind un monument istoric de importanță națională, lucrările de recondiționare, avizate favorabil de către Comisia Națională a Monumentelor Istorice, sunt deosebit de importante și au un impact ridicat în comunitate”, transmite, pentru FANATIK, Ministerul Culturii.
Stația Băile Herculane din județul Caraș-Severin se află pe linia CF București Nord – Timișoara Nord – Jimbolia.