Dacă situația autostrăzilor pare să fi făcut progrese la final de an, transportul feroviar rămâne într-o stare alarmantă. Aproape toate gările sunt într-o condiție precară.
Infrastructura șinelor, învechită și nesigură, determină trenurile să circule cu o viteză medie de doar 45 km/h. Din cauza lipsei constante de investiții, compania feroviară de stat a ajuns să închidă linii pentru a evita accidentele grave, conform Observator.
Un exemplu elocvent este ruta dintre Salva și Vișeu, care conectează Transilvania de Maramureșul Istoric. Această linie, aflată într-o stare avansată de degradare, a impus introducerea restricțiilor de viteză, însă siguranța pasagerilor rămâne o problemă.
Pe acest traseu se află unul dintre cele mai impresionante viaducte, amplasat lângă localitatea Romuli. Construit rapid după Al Doilea Război Mondial, cu tehnologie rudimentară, acest viaduct pare să nu fi beneficiat de reparații majore de atunci.
Trenurile trec cu o viteză extrem de redusă, balustradele sunt înlocuite cu stâlpi de lemn putrezi, iar structura din beton se degradează constant.
„Vedem multe, multe dreaieri, chiar accidente serioase. Doar o minune Dumnezeiască a făcut până acum să nu avem – mai moare câte unul pe ici pe colo, câte un mecanic, câte un angajat CFR – dar doar o minune a făcut să nu avem accidente serioase cu mulţi călători”, spune pentru Observator Ionuţ Ciurea – preşedinte PRO Infrastructura.
Mai mult, un buștean a fost improvizat pentru a susține terasamentul și a preveni alunecările de teren. Din cauza stării critice a liniei, CFR Călători a avut intenția să închidă circulația pe acest tronson. Locomotivele necesare pentru traseul montan sunt prea grele pentru viaductele slăbite.
În timp ce în Ungaria se testează trenuri de mare viteză, capabile să atingă 200 km/h între Budapesta și Belgrad, în România, ritmul modernizărilor este extrem de lent.
„Pentru România înseamnă dezastru pentru că toate în toate ţările din UE, toată infrastructura este modernă. Infrastructură care permite viteze între 150 şi 500 de km/h şi peste tot, operatorii au trenuri noi care circulă cu această viteză”, spune pentru sursa citată Rodrigo Maxim – Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari.
Doar 600 km de cale ferată au fost reabilitați în ultimele trei decenii, iar opt kilometri reprezintă singurul segment nou construit. Dintre cele 900 de gări existente, doar 35 au fost modernizate până acum, iar lucrările planificate în următorii cinci ani vizează doar 22 de alte stații, lăsând restul în stare de abandon.
Anul trecut, au fost dați în folosință puțin peste 50 km de cale ferată modernizată, iar în 2025 sunt planificați 85 km pe tronsonul Simeria-Arad. Totuși, progresul rămâne mult sub așteptări, iar transportul feroviar continuă să fie unul dintre cele mai neglijate sectoare din România.