Chiar dacă învățământul românesc este aspru criticat pentru rezultatele slabe pe care le produce an de an, mai ales când vine vorba despre examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat, iată că avem uneori și motive de bucurie.
A 61-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Matematică se apropie cu pași repezi, iar țara noastră este gata să alinieze la start echipa cu care a concurat anul trecut. Asta pentru că răspândirea noului coronavirus a dat totul peste cap și nu s-a mai putut face o selecție națională, așa cum s-a întâmplat de fiecare dată, anunță Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic.
Profesorul are, însă, încredere că elevii vor reuși din nou să facă o figură frumoasă. OIM ar fi trebuit să aibă loc la Sankt Petersburg, în Rusia, sub coordonarea Universității Pedagogice de Stat Herzen, iar România se pregătea să trimită o nouă echipă.
Din cauza pandemiei, seria obișnuită de evenimente asociate concursului a fost anulată, la fel ca toate selecțiile naționale, astfel că probele se vor desfășura exclusiv online. „Noi nu am avut selecția, olimpiada națională. Atunci trebuie să funcționăm cu echipa care există de anul trecut. Întâmplător, anul trecut nu am avut elevi care să fi fost a 12-a”, a explicat Radu Gologan pentru edupedu.ro.
Chiar dacă este un format neobișnuit, tinerii promit că vor da totul pentru a obține rezultate demne de apreciat. Nu de alta, dar au un „palmares” solid de apărat, în condițiile în care Amina Abu Shanab, o elevă de 17 ani a Liceului Teoretic Internațional de Informatică din București a reușit să câștige în luna aprilie a acestui an prima ediție desfășurată virtual a Olimpiadei Europene de Matematică pentru Fete, EGMO.
Pe site-ul concursului programat în septembrie au fost publicate regulile pe care loturile olimpice trebuie să le respecte pentru a putea participa. Astfel:
În altă ordine de idei, dacă tot am pomenit despre situația dramatică a sistemului de învățământ din țara noastră, trebuie să spunem că rezultatele Evaluării Naționale par la fel de neobișnuite precum a fost și examenul.
După contestații, diferențele între note au fost, în unele cazuri, ca de la cer la pământ. În județul Brașov, de pildă, un elev a avut parte de cea mai traumatizantă experiență din viața sa. Deși inițial primise doar 6 la proba de Matematică, profesorul care a recorectat lucrarea în urmă contestației a notat-o cu 10.
„Sunt diferențe prea mari și nu mi le explic. Poate că greșelile sunt în altă parte, nu în calitatea răspunsurilor copiilor. Poate la trecerea notelor. La matematică se acceptă 0,5 maxim de diferență în situații de interpretare.
Când se recorectează, diferențele sunt mai mici de 0.25. Nu există nicio explicație. La matematică astfel de diferențe sunt incredibile….Poate profesorul nu are experiență și nu îi acordă copilului dreptul de a interpreta sau să dea o altă demonstrație. Categoric ar trebui văzut…dacă sunt din vina profesorilor este o problemă mare“, a explicat Radu Gologan la Digi 24.