Lovitură decisivă pentru Banca Transilvania, ING, BCR, BRD, Raiffeisen și CEC Bank. Băncile au noi obligații, iar clienții ar putea avea de câștigat. Despre ce este vorba și de când se implementează?
Începând cu data de 25 octombrie, lucrurile se schimbă în sistemul bancar. Iar clienții sunt cei care vor avea de câștigat. Este vorba despre un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Aceasta are ca scop îmbunătățirea accesului consumatorilor vulnerabili la serviciile bancare esențiale. Practic ordinul impune măsuri instituțiilor de creditare. Asta înseamnă că băncile sunt obligate să ofere informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregătire financiară minimală.
Menționăm faptul că nu puține sunt cazurile în care unele persoane poate nu înțeleg anumiți termeni dintr-un contract în momentul în care vor să ia un credit. Acest lucru nu se va mai întâmpla însă de acum încolo.
Banca Transilvania, ING, BCR, BRD, Raiffeisen, CEC Bank, dar și alte bănci din România vor fi obligate, conform ordinului emis de ANPC, să ofere informații cât se poate de clare clienților.
Decizia vine având în vedere evoluția rapidă a serviciilor digitale și al nivelului relativ scăzut de educație financiară în România. Totodată, ordinul își propune să îmbunătățească accesul consumatorilor vulnerabili la servicii bancare esențiale.
Referitor la termenul de ”consumator vulnerabil”, aici este vorba despre persoana al cărei venit lunar nu depășește 60% din salariul mediu brut pe economie. Ce altceva mai stabilește ordinul?
Banca Transilvania, ING, BCR, BRD, Raiffeisen, CEC Bank, dar și alte instituții bancare din România trebuie să ofere informații clare și accesibile legate de drepturile și obligațiile consumatorilor vulnerabili financiar.
Totodată, se cer informații clare legate de terminologia specifică sectorului financiar-bancar, detalii despre conturile de plăți cu servicii de bază, inclusiv tarife și proceduri, comisioanele percepute și condițiile de utilizare a conturilor de plăți.
După cum spuneam mai sus, măsura este obligatorie începând cu data de 25 octombrie. Mai departe băncile pot alege cum să afișeze aceste informații în interiorul unităților, într-un mod cât se poate de vizibl.
Totodată, instituțiile bancare trebuie să actualizeze zilnic informațiile, în funcție de caz. Toate acestea trebuie să fie în concordanță cu oferta de pe site-ul oficial al instituției.