News

Lovitură dură pentru mafia pădurilor. Un proiect de lege impune noi restricții pentru transportul lemnului

Parlamentul urmează să ia în dezbatere un proiect de lege care ar institui piedici suplimentare pentru exploatarea ilegală a lemnului din pădurile României.
07.02.2023 | 18:37
Lovitura dura pentru mafia padurilor Un proiect de lege impune noi restrictii pentru transportul lemnului
Tăierile ilegale intră din nou în vizorul Parlamentului Foto: Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Un proiect de lege are ca obiectiv dejucarea unui truc la care recurg traficanții de lemn din România pentru a evita urmărirea penală pentru transportul de masă lemnoasă fără documente nejustificative. Proiectul a fost depus la Senat și urmează să intre în dezbaterea comisiilor.

Subterfugiu pentru tăieri ilegale de lemn

Introducerea sistemului SUMAL în 2016 pentru stabilirea trasabilității transporturilor de masă lemnoasă a creat probleme pentru mafia lemnului din România, însă au fost găsite modalități de reducere a riscurilor privind sancțiunile.

ADVERTISEMENT

În momentul de față, legislația prevede că, în cazul în care este descoperit un transport ilegal de lemn, încadrarea faptei drept contravenție sau infracțiune se face în funcție de volumul transportului. Dacă acesta are mai puțin de 10 m³, sancțiunea este amenda și confiscarea mării. În eventualitatea în care se trece de acest prag, fapta devine infracțiune, iar autorul riscă pedeapsa cu închisoare de la 6 luni la 1 an.

Inițiatorii proiectului susține că, în numeroase cazuri, pentru a evita punerea sub acuzare, persoanele implicate în transporturi ilegale încarcă lemnele în camioane până aproape de pragul la care volumul transportului ar constitui infracțiuni. Astfel transporturile interceptate de poliție sunt de 9-9,5 m³, caz în care făptașii riscă doar amendă și confiscarea materialului lemnos, nu și închisoarea.

ADVERTISEMENT

Astfel, în ciuda faptului că aceste acțiuni sunt sancționate, sistemul sancționator permite eludarea scopului prevederilor prin faptul că limita indicată pentru volumul materialelor lemnoase până la care fapta săvârșită este încadrată în aceea de contravenție este mult prea ridicată”, argumentează în expunerea de motive cei șase parlamentari REPER care au inițiat proiectul de lege.

Amenzile pentru transporturi ilegale cresc

În consecință, ei propun înjumătățirea pragului de la care transportul ilegal de lemn este socotit infracțiune. În consecință, mafia lemnului fie va trebui să reducă și mai mult volumul de lemn pentru fiecare transport, fie să-și asume riscul unui dosar penal.

ADVERTISEMENT

Transportul cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase, în volum de peste 5 m³, cu excepția cherestelei, în volum de 3 m³, neînsoțite de documentele specifice de transport prevăzute la alin. (1), constituie infracțiune și se sancționează cu amendă sau cu închisoare de la 6 luni la un an și cu confiscarea materialelor lemnoase care fac obiectul transportului”, este modificarea propusă pentru Codul Silvic.

Forma actuală a articolului din Codul Silvic se referă doar la sancționarea în funcție de volumul transportului, nu și după natura acestuia – bușteni sau cherestea (scânduri, dulapi, bulzi, șipci, rigle, frize, grinzi și lăturoaie). În cazul adoptării proiectului de lege, pragul va fi și mai mic pentru cherestea.

ADVERTISEMENT

Proiectul propune și modificarea Legii 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice prin creșterea amenzilor în cazurile în care volumul este sub 5 m³, respectiv 3 m³ în cazul cherestelei.  Amenda pentru transport ilegal de cherestea este fixată în intervalul 2.000 – 4.000 lei, în timp ce pentru bușteni, cuantumul amenzii variază după cum urmează:

  • 1.000 – 2.000 de lei pentru un volum de până la 1,5 m³;
  • 2.000 – 4.000 de lei pentru un volum de 1,5-3 m³;
  • 4.000 – 6.000 de lei pentru un volum de 3-5 m³.

Prin acest nou regim sancționatoriu, inițiatorii proiectului de lege speră să obțină reducerea fluxurilor de transporturi ilegale de masă lemnoasă, măcar din perspectiva cantității, dacă nu a numărului de camioane implicate.

ADVERTISEMENT