Care este alimentul nelipsit din bucătăriile românilor care se va scumpi în prag de iarnă. Această situație nedorită a fost cauzată de seceta extremă din această vară.
În urmă cu câteva săptămâni, Guvernul României a anunțat că va acorda fermierilor afectați de secetă 200 de euro pe hectar. Datele oficiale indică faptul că în ultimele luni au fost afectate de lipsa precipitații circa 2 milioane de hectare.
Din păcate, situație climatologică se va resimți la raft în perioadă imediat următoare. Un aliment de care românii sunt dependenți se va scumpi cu zeci de procente din cauza secetei.
La ora actuală, România raportează cea mai mică producție de floarea soarelui din ultimii 15 ani. Mii de fermierii se plâng că au avut culturile complet distruse. Recolta mai mică aduce, automat, și scumpiri.
În ultimele săptămâni, în Portul Constanța prețul a explodat. Tona de floarea soarelui se vinde cu 480 de dolari. Ulterior, aceste creșteri se vor transfera și la raft, direct în sticla de ulei, spun economiștii.
”Anul acest nu se poate vorbi despre o producție pentru că floarea soarelui a fost cea mai afectată cultură în condițiile de secetă excesivă. La floarea-soarelui vor fi prețuri ridicate și implicit vor urma și la cele derivate din ea”, avertizează Constantin Florea, agricultor, conform Antena 3.
De altfel, situația din țară este întâlnită și la nivel european. În 2024, cele 27 de state UE vor avea o producţie totală de 8,9 milioane de tone, cu 10% mai puţin decât recoltele de anul trecut, arată o analiză a celor de la Strategie Grains.
Revenind la situația din România, aceste scumpiri apărute deja în sectorul produselor brute nu vor fi simțite doar de producătorii de produse derivate din floarea soarelui, ci și de consumatori. Astfel, prețul unei sticle de ulei va crește în următoarea perioadă, avertizează economiștii.
”Cu siguranță vom vedea o creștere de preț la raft, pentru că asta se întâmplă când oferta are de suferit. În general, când apare o problemă de ofertă, aceste creșteri se pot situa la 20-30%, mai ales în perioada de vârf, în iarnă, când consumăm mai mult ulei, dar și când problemele de transport ajung la un cost maxim”, a declarat Cristian Păun, profesor economie, pentru sursa citată.