News

Lovitură pentru Uber! Compania, obligată să îşi angajeze şoferii. Cum s-a ajuns în această situaţie

19.02.2021 | 18:36
Lovitura pentru Uber Compania obligata sa isi angajeze soferii Cum sa ajuns in aceasta situatie
Uber obligat de instanță să-și revizuiască relația cu șoferii. Ce măsuri a luat compania Foto: CNN
ADVERTISEMENT

Uber este obligat să revizuiască modul în care tratează mii de șoferi din Regatul Unit după ce Curtea Supremă a confirmat o hotărâre conform căreia ar trebui clasificați ca angajați, și nu contractori independenți.

Decizia ar putea da o lovitură majoră modelului de afaceri al companiei pe una dintre cele mai importante piețe ale sale și dă posibilitatea șoferilor să solicite salariu minim și timp liber. Următorul pas este ca un tribunal pentru ocuparea forței de muncă să decidă cum să despăgubească zeci de reclamanți.

ADVERTISEMENT

Compania a angajat-o luna trecută pe Alex Rosenblat, autor și cercetător în domeniul muncii, unul dintre cei mai vocali critici ai modului în care Uber trata șoferii, ca șef al politicii de piață, echității și cercetării.

Șoferii Uber și-au câștigat în instanță calitatea de angajați

Curtea Supremă britanică a declarat vineri că grupul de șoferi Uber care a adus cazul la un tribunal pentru ocuparea forței de muncă nu erau contractori independenți, deoarece activitățile lor erau „foarte bine definite și controlate de Uber”, relatează CNN. Judecătorul a citat controlul companiei asupra tarifelor și modul în care dictează condițiile contractuale în care șoferii își execută serviciile.

ADVERTISEMENT

Deși efectele practice ale hotărârii nu sunt încă clare, decizia ar putea schimba modul în care Uber își desfășoară activitatea în Regatul Unit. Următorul pas este ca un tribunal pentru ocuparea forței de muncă să decidă cum să despăgubească zeci de reclamanți.

Acțiunile Uber au scăzut cu 2,5% la New York.

Cazul poate constitui, de asemenea, un precedent pentru alți muncitori și companii din sectorul colaborărilor, care a prosperat în timpul pandemiei datorită unei creșteri accentuate a cererii de livrări de alimente și a altor servicii.

ADVERTISEMENT

Procesul împotriva Uber a fost inițial început la un tribunal britanic pentru ocuparea forței de muncă de către Yaseen Aslam și James Farrar în 2016, când cei doi bărbați lucrau pentru Uber. Aslam lucra pentru o altă companie, dar a spus că a fost ademenit de Uber prin salarii și bonusuri profitabile.

Dar Aslam a susținut că avantajele s-au subțiat rapid pe măsură ce mai mulți șoferi s-au alăturat platformei, rezultând mai puține curse și tarife mai mici. Perechea de șoferi a avut câștig de cauză în cadrul tribunalului pentru ocuparea forței de muncă și apoi în două contestații ulterioare ale companiei.

ADVERTISEMENT

„Sunt bucuros și foarte ușurat de această decizie, care va aduce alinare multor lucrători din acest sector economic care au atât de mare nevoie de ea”, a declarat Aslam.

Cazul revine acum la tribunalul pentru ocuparea forței de muncă, care ar putea ordona Uber să plătească despăgubiri pentru aproximativ 20 de reclamanți inițiali. Alte mii de șoferi Uber au deschis acțiuni în justiție împotriva companiei, iar decizia le-ar putea fi aplicată rapid. Șoferii care au folosit platforma la momentul procesului pot fi, de asemenea, eligibili să facă o cerere de despăgubire.

Curtea a decis, de asemenea, vineri că șoferii lucrează de la momentul în care pornesc aplicația Uber, mai degrabă decât atunci când transportă pasageri, așa cum susținuse compania. Decizia ar putea avea consecințe semnificative asupra modului în care compania își desfășoară activitatea și câți șoferi permite în aplicația sa.

Uber a declarat într-o declarație că s-a „angajat să facă mai mult și acum se va consulta cu fiecare șofer activ din Marea Britanie pentru a înțelege schimbările pe care doresc să le vadă”.

„Respectăm decizia Curții, care s-a concentrat asupra unui număr mic de șoferi care au folosit aplicația Uber în 2016. De atunci, am făcut câteva schimbări semnificative în afacerea noastră, îndrumați de șoferi în fiecare etapă a drumului. Acestea includ și mai mult control asupra modul în care câștigă și oferă noi protecții, cum ar fi asigurarea gratuită în caz de boală sau vătămare corporală”, a declarat Jamie Heywood, directorul regional regional al Uber pentru Europa de Nord și de Est.

Implicațiile deciziei Curții Supreme Britanice

Philip Landau, avocat angajat la Landau Law din Londra, a declarat că hotărârea de vineri va avea implicații largi asupra modului în care Uber își tratează șoferii din Marea Britanie. Aceștia ar fi, de exemplu, îndreptățiți să „susțină că salariul minim național se bazează pe întreaga lor zi de lucru, nu doar atunci când aveau un client în mașină”, a spus el.

„Atât timp cât contractele celorlalți șoferi și circumstanțele reflectă ceea ce a luat în considerare tribunalul, se deschid porțile pentru acțiuni similare dacă Uber nu efectuează acum plăți corespunzătoare către șoferii lor, reflectând ‘statutul lor de angajat’ ”, a adăugat el.

Decizia instanței din Regatul Unit vine la doar câteva luni după ce californienii au votat pentru ca Uber și alte companii similare să fie exceptate de la legile statului care le obligă să-și clasifice șoferii ca angajați, mai degrabă decât contractori independenți.

A fi clasificat ca angajați ar da dreptul lucrătorilor la un salariu minim și beneficii precum concediu medical și asigurare pentru șomaj. Uber și alți giganți sectorul colabor[rilor precum DoorDash și Instacart au cheltuit peste 200 de milioane de dolari pentru a pleda public pentru scutire.

Înainte de pronunțarea hotărârii din Marea Britanie, Uber a spus că s-a angajat să facă mai bine pentru șoferii săi, indiferent de rezultat. “Credem că toți lucrătorii independenți merită să câștige un salariu decent”, a scris CEO-ul Uber, Dara Khosrowshahi, într-o postare pe blog. “Facem apel la factorii de decizie politică, alte platforme și reprezentanți sociali să acționeze rapid pentru a construi un cadru pentru oportunități de câștig flexibile, cu standarde la nivel de industrie pe care toate companiile platformei trebuie să le ofere lucrătorilor independenți”, a adăugat el.

Uber și-a angajat cel mai vocal critic pentru îmbunătăți relația cu șoferii

Alex Rosenblat, autor și cercetător în domeniul muncii, a scris ani de zile despre modul în care Uber Technologies Inc. ascunde structurile salariale, supraveghează conducătorii auto și creează sisteme care facilitează discriminarea împotriva acestor lucrători. Acum lucrează pentru Uber.

Compania a angajat-o Rosenblat luna trecută ca șef al politicii de piață, echității și cercetării. Numirea ei face parte dintr-un efort de reformare a relației Uber cu șoferii săi.

Rosenblat este cunoscută mai ales pentru cartea sa din 2018, „Uberland: Cum algoritmii rescriu regulile de lucru”, pentru care a intervievat sute de șoferi despre condițiile lor de muncă. Cartea evidențiază poveștile șoferilor despre diferențele salariale, supravegherea omniprezentă și dinamica nepotrivită a puterii în munca mediată de algoritmi.

În calitate de angajat Uber, Rosenblat a spus că responsabilitatea ei este „de a determina compania să ia în considerare experiențele și punctul de vedere al șoferilor, în special la nivel de produs” și că munca ei va fi bazată pe cercetările anterioare, relatează Bloomberg.

Uber a declarat că a angajat-o Rosenblat, deoarece compania dorește „oameni cărora le pasă de problemele șoferului și cărora nu le este frică să ne conteste gândirea cu privire la orice problemă dată”.

Nu este prima dată când Rosenblat a luat în calcul încercarea de a schimba lucrurile din interior. În 2017, după trei ani de cercetare a companiei, Uber a încercat să o angajeze. A meditat asupra ofertei, dar în cele din urmă a refuzat.

„Acest moment spune multe despre ceea ce se întâmplă cu experții: odată ce știu suficient pentru a fi o amenințare, companiile pe care le studiază vor încerca să le absoarbă”, a scris Rosenblat despre încercarea de recrutare în „Uberland”.

În același an, Rosenblat a fost co-autor al unei lucrări care descrie modul în care utilizarea de către Uber a recenziilor clienților pentru a evalua performanța ar putea constitui o discriminare la locul de muncă din cauza prejudecăților consumatorilor. Acum lucrează pentru a aplica aceste constatări la proiectarea serviciilor și a politicilor, ca parte a obiectivului său de a „încuraja compania să evalueze impactul produsului asupra conducătorilor auto ca indivizi, mai degrabă decât ca parte a unui grup abstract”.

ADVERTISEMENT