Conform specialiștilor, Rail Baltica este o cale ferată de mare viteză care va traversa Estonia, Letonia și Lituania pe o distanță de aproape 900 de kilometri, mai exact 870. În contextul în care pericolul rusesc e aproape, acest proiect strategic este considerat esențial. Paradoxal, în dicționarul Uniunii Europene ”esențial” înseamnă că va fi gata peste 10 ani.
Conform BBC, nu există în prezent nicio legătură directă care să traverseze Țările Baltice și care să se lege de Polonia. După ce proiectul va fi gata lucrurile se vor schimba, astfel că cei 900 de kilometri din Polonia până în Tallinn, Estonia, vor fi parcuși în aproximativ 6 ore. Așadar, beneficii de mediu și economice.
Această nouă realitate va avea efecte pozitive și asupra infrastructurii militare, pentru că armamentul va putea fi transportat mult mai ușor pe cale ferată. Desigur, nimeni nu spune ce se va întâmpla dacă Rusia distruge această cale ferată cu câteva lovituri alese strategic, însă aceasta e o altă poveste.
Ministrul estonian al infrastructurii, Vladimir Svet, a oferit mai multe detalii. ”Istoria se repetă. Regimul agresiv al lui Putin încearcă să recreeze un proiect imperial pe teritoriul fostului bloc sovietic”, a declarat ministrul. Conform sursei citate, estonienii nu au uitat nici acum cum URSS le-a deportat sute de mii de frați în Siberia.
Estonia și Letonia au graniță comună cu Rusia, în timp ce Lituania este vecină cu enclava Kaliningrad, aflată între Belarus și Polonia. În țările baltice sunt staționați momentan 10.000 de soldați NATO, însă în cel mai rău scenariu numărul lor poate ajunge la 200.000. ”Rail Baltica va crește mobilitatea militară și va permite trenurilor să meargă direct din Olanda la Tallinn”, a declarat comandorul Petegtr Nielsen, de la Unitatea de integrare a forțelor NATO.
Rail Baltica este considerată ”o legătură de nezdruncinat cu rețelele din Europa” de către estonieni. Inițial, Rail Baltica era pe masă încă din 2017, însă pe atunci Uniunea Europeană nu a considerat-o o prioritate. Costurile au crescut de atunci la 24 de miliarde de euro, practic de patru ori mai multe. Momentan, UE a subvenționat 85% din proiect și a anunțat încă 1,1 miliarde de euro.
Au existat, totodată, probleme pentru că Estonia și Letonia s-au concentrat pe construirea terminalelor feroviare înainte de a construi linia principală. Costurile ar fi crescute din cauza crizei globale, conform inginerului francez Emilien Dang. ”Estimarea noastră inițială nu luase în considerare pandemia Covid și inflația ridicată, iar situația din Ucraina a crescut dramatic costul materialelor”, a transmis expertul.
Țările baltice au decis să împartă proiectul în două etape. Paradoxal, deși temerea e mare că Rusia e ”la poartă”, Uniunea Europeană pare incapabilă să se grăbească. Așadar, prima parte a proiectului va costa 15 miliarde de euro și ar trebui să fie gata în 2030. Aici va fi instalată o singură cale ferată care va trece prin cele mai importante stații de tren.
A doua fază va monta noi gări suplimentare și a doua cale ferată, însă nu a fost specificată nicio dată de finalizare. Așadar, Rusia ar putea invada Europa de 10 ori până când acest proiect va fi gata. Mai mult, auditorul național al Estoniei, Janar Holm, e de părere că lucrările vor fi întârziate mulți ani.