La începutul acestui an, dezbaterea cu privire la trecerea la case de tip self-scan a atins apogeul și în țara noastră. Tema a fost chiar politizată, cu liderii AUR îndemnând la boicotarea supermarketurilor iar social-democrații indicând chiar posibilitatea taxării acestora. Între timp, în Marea Britanie, un lanț de magazine a anunțat că renunță la acest tip de case, ca urmare a feed-back-ului primit de la clienți.
Lanțul de supermarketuri Booths, care operează 28 de magazine în Marea Britanie, a decis să elimine aproape toate casele de marcat cu autoservire din magazinele sale, în ceea ce spune că este un răspuns la cererea clienților. Doar două magazine vor avea în continuare case de self-scan.
Reprezentanții companiei au precizat că această politică a fost determinată de feedback-ul clienților. “Credem că angajații care servesc clienții oferă o experiență mai bună pentru clienți și, prin urmare, am luat decizia de a elimina casele de marcat automate în majoritatea magazinelor noastre”, a precizat compania pentru BBC News.
“Clienții noștri ne-au spus acest lucru de-a lungul timpului, că mașinile de auto-scanare pe care le avem în magazinele noastre pot fi lente, pot fi nesigure, sunt evident impersonale. Avem în stoc destul de multe produse vrac – fructe și legume și produse de panificație – și, de îndată ce te duci la un auto-scaner cu acestea, trebuie să le verifici vizual, iar unii clienți nu știu ce este un măr diferit față de altul, de exemplu”, a subliniat directorul general al lanțului de magazine Booths, Nigel Murray.
Acesta a precizat că decizia vine și ca urmare a faptului că și vânzătorii sunt în continuare necesari și la aceste case, dar a precizat că decizia vine și în contextul în care urmăresc o relație mult mai caldă cu clienții.
“Există tot felul de probleme în acest sens, iar apoi, în momentul în care pui alcool în coș, cineva trebuie să vină să verifice dacă ai vârsta potrivită. Suntem o afacere care se mândrește cu standardele înalte și cu nivelurile ridicate de atenție personală față de clienți.
Ne place să vorbim cu oamenii și suntem foarte mândri că ne mutăm în mare parte într-un loc în care clienții noștri sunt deserviți de oameni, de ființe umane, așa că, mai degrabă decât inteligență artificială, mergem pe inteligență reală”, a mai declarat directorul firmai.
Compania susține că filozofia sa din 1847 este de a “vinde cele mai bune produse disponibile, în magazine atractive, cu personal de primă clasă”.
“Încântarea clienților cu primirea noastră caldă din nord face parte din ADN-ul nostru și continuăm să investim în oamenii noștri pentru a ne asigura că rămânem fideli acestui etos”, a adăugat firma, care a precizat că va păstra casele de self-checkout doar în două magazine, cele mai aglomerate dintre ele.
Nu toată lumea a apreciat decizia companiei, un client caracterizând decizia companiei pe rețelele de socializare că fiind una “teribilă”, adăugând: “de aceea, acum vă petreceți timpul la coadă și așteptând”. „În general, acestea sunt o idee bună, pentru că, dacă există o coadă mare, puteți obține mult mai repede lucrurile”, a spus un alt client, care s-a declarat în favoarea acestui tip de case de marcat.
Nu toată lumea a fost de acord cu această viziune, unii clienți precizând că vor o experiență mult mai caldă la cumpărături.“Cred că mersul la cumpărături este un lucru plictisitor și banal de făcut și cred că dacă personalul este acolo și vorbește cu tine, face ca totul să fie mai bine.”
Originea caselor de marcat cu autoservire a început odată cu inventarea bancomatului automat în 1967. Câteva decenii mai târziu, casieria cu autoservire a fost inventată de David R. Humble, inspirat de faptul că a stat la o coadă lungă la casa de marcat a unei băcănii din sudul Floridei, în 1984.
Casele de marcat au devenit populare în anii 1990, iar în 2013 existau peste 200.000 în magazinele din întreaga lume, iar numărul lor a ajuns la 325.000 până în 2021. Dar mulți cumpărători rămân neconvinși, o petiție care cere Tesco să “oprească înlocuirea oamenilor cu mașini”, obținând aproape 250.000 de semnături.