News

Magazinele din Ungaria, obligate să ofere promoții. Guvernul se luptă cu o inflație de 25%

Ungaria: plafonarea prețurilor la alimente nu a făcut decât să crească inflația. Magazinele, obligate să ofere promoții.
22.04.2023 | 10:58
Magazinele din Ungaria obligate sa ofere promotii Guvernul se lupta cu o inflatie de 25
Plafonarea prețurilor la alimente nu a încetinit inflația cu două cifre din Ungaria / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

În fața unei inflații cu două cifre, guvernul lui Viktor Orban va obliga supermarketurile să lanseze promoții. Gergely Gulyas, șeful de cabinet al lui Orban, a anunțat că guvernul a prelungit plafonarea prețurilor până la 30 iunie. În ultimele luni, atât Camera Agricolă, cât și guvernatorul Băncii Centrale și-au exprimat dezaprobarea față de măsurile luate de guvern pentru a reduce inflația, inclusiv față de plafoanele de prețuri introduse.

Măsura, introdusă cel târziu la 1 iunie

Guvernul va obliga supermarketurile să anunțe promoțiile, a informat și purtătorul de cuvânt al executivului de la Budapesta, Alexandra Szentkiralyi. Produsele vor fi împărțite în 20 de categorii (carne, legume etc.) și cel puțin un produs din fiecare categorie va trebui să fie la promoție, iar gama de produse la promoție va trebui să se schimbe săptămânal.

ADVERTISEMENT

Produsele aflate în promoție vor trebui să fie cu cel puțin 10% mai ieftine decât prețul lor mediu în cele 30 de zile anterioare promoției, iar magazinele vor trebui să facă acest lucru săptămânal. Promoția nu trebuie să se aplice produselor cu prețuri maxime. Măsura va fi introdusă cel târziu la 1 iunie, dar detaliile sunt încă în curs de finalizare. Regulamentul se va aplica în principal magazinelor mari, nu și celor mici, potrivit Telex.

Promisiuni de campanie

În ceea ce privește inflația, purtătoarea de cuvânt a guvernului a declarat că, deși mai sunt încă multe de făcut, ea estimează că inflația în Ungaria a atins un nivel maxim în ianuarie. Guvernul ungar a decis să înghețe prețurile la produsele de bază, precum ouăle, cartofii sau zahărul. Producătorii și distribuitorii au compensat prin creșterea prețurilor la alte produse. Inflația a ajuns în cele din urmă la peste 25% în această țară.

ADVERTISEMENT

În timp ce multe țări încearcă să găsească soluții la inflație, exemplul maghiar aruncă o altă lumină asupra problemei înghețării prețurilor. În Ungaria, decizia de a îngheța prețurile la alimentele de bază nu a încetinit inflația. De fapt, procesul a agravat criza și a accelerat mecanismul inflației. Exemplul maghiar arată că înghețarea prețurilor este ineficientă și nu face decât să alimenteze inflația.

Reamintim că, la sfârșitul anului 2021, în plină campanie electorală, premierul ungar Viktor Orban a anunțat o plafonare a prețurilor atât la carburanți, cât și la produsele alimentare. În timp ce a eliminat între timp plafonarea prețurilor la combustibil în decembrie, în urma unei scăderi de 30% a importurilor care a provocat numeroase penurii în țară, plafonarea prețurilor la produsele alimentare de bază este încă în vigoare.

ADVERTISEMENT

Inflația nu a dat înapoi, prețurile au explodat

De la sfârșitul anului 2021, prețurile la produse precum pieptul de pui, ouăle, uleiul de floarea-soarelui, cartofii, zahărul și laptele au fost înghețate la nivelul din octombrie 2021. Aceasta a fost o măsură mai degrabă simbolică, care a vizat doar o mână de produse (printre cele mai consumate de maghiari), dar care, potrivit observatorilor, a avut efecte de ricoșeu.

Odată cu războiul din Ucraina și cu explozia costurilor, producătorii maghiari, forțați să își vândă produsele în pierdere, au compensat prin creșterea prețurilor produselor învecinate. Prețul la pieptul de pui a fost plafonat, dar prețul pulpelor de pui și al pieptului de curcan au crescut vertiginos. Zahărul pudră a fost plafonat, dar pețul zahărului granulat a crescut vertiginos. Prețurile produselor apropiate de produsele ale căror prețuri au fost plafonate au crescut imediat, uneori cu 50%.

ADVERTISEMENT

Cea mai mare creștere a prețurilor la alimente din Europa

În cele din urmă, Ungaria este țara din Europa cu cea mai mare creștere a prețurilor la alimente în ultimul an. Potrivit datelor Băncii Mondiale, de la o creștere de 11,3% în februarie 2022, inflația prețurilor la alimente a depășit 30% în august anul trecut și de atunci a stagnat la peste. 44%. Este un nivel mai ridicat decât în Ucraina, care se află în război de mai bine de un an (33% în ianuarie).

Prin urmare, consumatorii s-au aprovizionat masiv cu cele câteva produse cu prețuri blocate, care, prin urmare, s-au aflat în penurie, ceea ce a alimentat și mai mult creșterea prețurilor produselor care nu erau plafonate. ”Acesta este un caz de manual pentru economiști. În Ungaria, înghețarea prețurilor la alimentele de bază nu numai că nu a reușit să încetinească inflația, ci chiar a accelerat-o. Țara a devenit un laborator în care se confirmă ceea ce toți experții spun de zeci de ani: înghețarea prețurilor este ineficientă și nu face decât să alimenteze inflația în cele din urmă”, spune Mateusz Urban, specialist în Ungaria la Oxford Economics.

 

ADVERTISEMENT