Sport

Formula 1: viteză, show şi bani! Cum se vede un Grand Prix de la faţa locului

28.08.2018 | 22:16

Marele Premiu de la Hungaroring la Formula 1 este unul dintre cele mai importante evenimente sportive din Europa Centrală şi de Est. FANATIK.RO a fost acolo şi relatează experienţa unui Grand Prix trăit live. Formula 1 este „regina” sporturilor cu motor şi impactul pe care această competiţie îl are la nivel global este uriaş

. În joc sunt miliarde de euro şi aceste sume cresc de la an la an. Aşa că este surprinzător, într-o anumită măsură, cum circuitul de la Hungaroring rezistă din 1986 în calendarul Formulei 1, presiunile fiind uriaşe din partea unor naţiuni care au circuite noi şi un capital uriaş de investit în acest fenomen. Marele Premiu al Ungariei a rezistat schimbărilor majore petrecute în ultimul deceniu şi am vrut să vedem la faţa locului cum a reuşit asta.

Aşa că ne-am înarmat cu răbdare, am făcut plinul la maşină, ne-am comandat din timp biletele şi am plecat la Hungaroring. În teorie ar fi trebuit să plecăm pe arşiţă, fiind în inima lunii iulie, însă de această dată Bucureştiul a fost „duşuit” aproape zilnic, la fel ca şi o mare parte a României. Sunt aproximativ 850 de kilometri între Bucureşti şi Budapesta, două treimi din această distanţă fiind la noi în ţară. Cu jind spunem că ungurii stau mai bine la infrastructura rutieră, autostrăzile fiind mult mai numeroase în ţara vecină şi care salvează mult din timpul de condus. Ajunşi în Ungaria au dispărut norii şi ne-a lovit valul de căldură de peste 30 de grade. Din fericire am ajuns destul de rapid în Budapesta, vineri, în prima zi de antrenamente pentru Marele Premiu.

Marele Premiu de la Hungaroring: viteză, show şi bani! Accesul la circuit, direct de pe autostradă

Foarte multe afişe despre Grand Prix, pe posturile ungureşti se discuta destul de mult despre evenimentul important pe care îl găzduiesc, astfel că e imposibil să fii în Budapesta şi să nu ştii că, la câţiva kilometri depărtare, cei mai buni piloţi din lume se întrec pe circuit. Hungaroring este chiar la marginea oraşului Budapesta, excelent poziţionat. Din centru am făcut 20 de minute cu maşina până la circuit, accesul fiind posibil direct de pe autostradă, pe partea dreaptă. Peste tot existau marcaje temporare care indicau cum se face accesul către circuit, iar cu cât ne apropiam mai mult, cu atât creştea şi numărul poliţiştilor care aveau un singur scop: să simplifice cât se poate de mult traficul.

Chiar dacă sunt 3 benzi pe sens, tot a existat un ambuteiaj pe autostradă către circuit. La început nu am sesizat dimensiunea unui Grand Prix de Formula 1 şi ce eforturi presupune organizarea lui, însă mergând pe acest drum, am început să înţelegem. Fiind vineri, teoretic, este mai puţină lume şi agitaţie la Hungaroring. E doar zi de antrenamente, dar chiar şi aşa, au venit peste 100.000 de oameni şi câteva mii de maşini. Prima surpriză plăcută este că am ajuns în aproximativ 35 de minute de mers din centrul oraşului Budapesta. Următoarea noastră problemă era parcarea, pentru că, odată ajunși acolo, trebuia să circuli, nu poţi pune maşina pe avarii.

Am întrebat un poliţist încontro şi ne-a îndreptat spre o parcare amenajată spunând şi cuvântul magic, înţeles la nivel universal: „gratis”. Ne gândeam că dacă este gratis, probabil că este plin, dar asta doar pentru că nu o puteam vedea de la distanţă. La 300 de metri de intrarea principală spre tribune, parcarea gratis se întindea pe câteva hectare şi putea găzdui câteva mii de maşini. Asta a fost o altă surpriză plăcută. O soluţie simplă la o problemă care mi s-a părut foarte complicată. Sunt câteva mii, poate zeci de mii! de maşini, ce facem? Păi cosim întreg câmpul de câteva hectare şi îl transformăm în parcare. Brilliant!

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Parcarea uriaşă de la Hungaroring
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Parcarea uriaşă de la Hungaroring

Marele Premiu de la Hungaroring: viteză, show şi bani! Totul scump, prohibitiv

Lângă circuit, atmosfera a fost extrem de vie. Înainte de a intra pe porţi către tribune, au fost mai multe rulote care vindeau materiale promoţionale, dar şi rulote cu mâncare şi băutură. Berea curgea râuri încă de vineri şi grătarele sfârâiau la Hungaroring. Vremea foarte caldă a contribuit din plin la vânzările masive de bere. Dar, la Formula 1 preţurile nu sunt la un nivel confortabil. Totul era în forinţi, se putea plăti şi cu euro, dar noi am calculat tot în lei. O halbă de bere costa aproximativ 25 de lei, în timp ce o porţie de cârnaţi cu nişte cartofi prăjiţi nu cobora niciodată sub 50 de lei şi asta în afara porţilor de intrare în zona tribunelor. Complexul este uriaş, având în vedere că vorbim de un circuit cu o lungime de 4,4 km, dar noi am folosit intrarea principală de pe linia de start-sosire, acolo era miezul acţiunii şi noi nu puteam lipsi.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Zona comercială de pe linia de start-sosire
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Zona comercială de pe linia de start-sosire

Era zona tribunelor VIP, cu preţurile cele mai mari, dar şi zona în care era amenajat fan zone-ul, majoritatea teraselor şi magazinelor promoţionale. Dacă în afara porţilor de acces, rulotele vindeau şi materiale promoţionale de anul trecut şi mai puţin ultimele modele, în interior totul era branduit şi nou. Fiecare produs era „de firmă” şi orice suvenir avea emblema F1 pe ea. Totul a fost foarte bine organizat, cu un fan zone foarte cochet şi cu muzica la maximum, ambianţa fiind asigurată de un DJ.

În fan zone au fost şi activităţi gratuite pentru spectatori. Simulatoare F1 cu volan şi pedale pentru cei care se cred piloţi, dar şi posibilitatea de a încerca o schimbare de roţi în stilul Formula 1 pentru cei care se cred… mecanici. Toate acestea poziţionate lângă zona VIP, alături de câteva baruri de fiţe de la brandurile care sponsorizează Formula 1.

Tot lângă fan zone este magazinul oficial Formula 1, în care bineînţeles că am avut curiozitatea să intrăm. Când am văzut primele preţuri, am crezut că ne vor cere bani şi pentru că respirăm în acel shop. Preţul şepcilor variază între 80 şi 120 de euro, un tricou cu pilotul sau constructorul preferat costă între 100 şi 150 de euro, în timp ce suvenirurile mai mici, cum ar fi căni, pixuri sau alte figurine nu coboară sub 25 de euro. Cel mai ieftin lucru pe care l-am văzut în magazinul oficial a fost un breloc cu Formula 1, care costa 10 euro. Cel mai scump, deşi nu am stat să analizăm chiar toate preţurile, a fost o machetă Ferrari, branduită, şi care costa aproximativ 350 de euro, adică peste 1.300 de lei.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Imagini din magazinul oficial
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Imagini din magazinul oficial

Sunetul monoposturilor rămâne o atracţie

După ce am părăsit zona comercială a circuitului ne-am îndreptat spre sectorul de tribună unde aveam biletele. Lângă zona VIP şi sectorul Gold era şi unul dintre sectoarele unde aveam noi acces. Un cort cu băuturi a fost strategic aşezat imediat după intrarea în sector şi în ciuda faptului că în acel loc nu erau scaune, vederea era perfectă. Se vedea jumătate de circuit plus linia de start-sosire, unde eram noi plasaţi. Chiar dacă a fost doar un antrenament, simţeai din tribune cât de forţat este motorul monoposturilor.

Senzaţia pe care am avut-o când ne uitam pe circuit a fost că fiecare şurub din maşină lucrează la maximum. Sunet violent al motorului, cutia de viteze supusă presiunilor uriaşe, dar şi virajele luate cu 200 de km pe oră, lucruri care nu sunt atât de vizibile la televizor.

 

Formula 1 = Ferrari

Nu chiar 100%, dar o mare parte din Formula 1 înseamnă Ferrari. Aproximativ două treimi dintre fani erau îmbrăcaţi în roşu la Hungaroring, la magazinul oficial cel mai aglomerat era standul Ferrari, iar în tribune de fiecare dată când trecea un monopost al „căluţului cabrat” cu 300 de kilometri pe oră erau aplauze. Au venit foarte mulţi finlandezi care să îl susţină pe Kimi Raikkonen, dar şi Seb Vettel avea susţinătorii lui. Deşi Hamilton a câştigat de 5 ori în Ungaria, nu avea fani vocali.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Ferrari e peste tot
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Ferrari e peste tot

Ba mai mult, la un moment dat se auzeau şi fluierăturile la adresa britanicului, principalul adversar al celor de la Ferrari. În schimb, au fost foarte mulţi olandezi la Hungaroring. Mereu prezenţi la competiţiile importante, aceștia erau „sufletul” petrecerii. Foarte veseli, prietenoşi şi îmbrăcaţi neapărat în celebrele tricouri portocalii, olandezii au venit pentru Max Verstappen. Bine, cred că Max este pretextul, de fapt ei au sosit la circuit pentru a se simţi bine. Berea curgea la mesele olandezilor, care râdeau cu o poftă pe care demult nu am mai auzit-o.

Chiar dacă nu se cunoşteau între ei, imediat deveneau prieteni la un pahar, mai ales că mulţi au venit cu corturile şi au campat în proximitatea circuitului. Peisajul a fost unul superb, circuitul fiind poziţionat chiar în afara Budapestei, în localitatea numită Mogyorod. Există şi o diferenţă de nivel, care le permite fanilor să vadă mai mult din circuit. Totul, foarte curat, foarte organizat, fiecare om de ordine ştia ce are de făcut.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Circuitul de la Mogyorod
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Circuitul de la Mogyorod

Potop la calificări

Un adevărat potop a fost sâmbătă la calificări. Atât de oameni, dar şi o ploaie torenţială care ne-a făcut să savurăm la maximum experienţa Formulei 1. Ziua a început cu acelaşi drum Budapesta – Hungaroring, doar că de această dată au fost mult mai multe maşini. Poliţia a deviat traficul şi am fost nevoiţi să trecem prin localitatea Mogyorod şi să înconjurăm circuitul.

Ne-a luat cam o oră şi jumătate ca să ajungem în la porţile de intrare, însă la ce puhoi de lume a venit la circuit, a fost un termen decent. De această dată erau cozi peste tot. La intrarea în parcare, la intrarea în complexul sportiv şi la frigiderele cu bere. Un început de zi torid cu peste 30 de grade la umbră, doar că la Hungaroring rareori găseşti un loc la umbră. Aşa că refugiul împotriva căldurii sunt lichidele reci: alcoolice sau nu, după caz.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Buticurile, pregătite să îşi primească oaspeţii
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Buticurile, pregătite să îşi primească oaspeţii

După ce ne-am topit pe drumul spre tribune, au apărut şi norii. Şi au fost nori de furtună. Atmosfera era puţin diferită la calificări. Pe pistă se simţea tensiunea competiţiei şi cum fiecare pilot forţează un tur mai bun. Prima sesiune de calificare a fost pe pistă uscată, însă apoi a avut loc o rupere de nori şi ultimele două sesiuni au avut loc pe ploaie. Am fost echipaţi cu pelerine de ploaie mai ceva ca Vettel cu pneuri wet, dar au mai fost şi unii spectatori care nu s-au stresat prea mult în a obţine o umbrelă şi şi-au mai desfăcut o bere.

Pe ploaie, condiţiile de pe pistă se schimbă semnificativ şi la standuri a fost o forfotă continuă în a alege cele mai bune opţiuni. În cele din urmă, cei de la Mercedes s-au dovedit cei mai inspiraţi şi au pus maşinile pe primele două locuri pe grilă: 1. Hamilton, 2. Bottas. Imediat după calificări, lumea a început să părăsească masiv circuitul, deşi în program mai erau curse de Formula 2 şi GP3 Series.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Fanii care părăsesc circuitul după calificări
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Fanii care părăsesc circuitul după calificări

Cursa, desfăşurată în caniculă

După două zile pasionante, a venit şi ziua Marelui Premiu al Ungariei de la Hungaroring. Ne-am înarmat cu răbdare şi am plecat de la ora 10:30 din Budapesta către circuit. Autostrada a fost foarte aglomerată şi ne rugam să nu mai fim nevoiţi să înconjurăm tot circuitul pentru a putea ajunge la porţi. Rugăciunile noastre au fost ascultate şi de pe autostradă am putut să o luăm pe drumul de doar câteva sute de metri care duce direct în zona fierbinte a circuitului.

După cum spuneam, ne-am înarmat cu răbdare, dar nu a fost necesar pentru că după doar o oră şi jumătate, drum din Budapesta, intrare în complex şi găsit locuri în tribuna de pe linia de start-sosire, am reuşit să ne aşezăm. Înainte de a intra în febra Marelui Premiu, a fost şi o cursă de Porsche Super Cup, dar care nu a stârnit prea multe reacţii din partea publicului. Mai mult, niciuna dintre competiţiile adiacente (Formula 2, GP3 Series) nu a creat vreo emulaţie. Punctul de interes era exclusiv Formula 1.

Pregătirile pentru cursă încep cu două ore înainte de Grand Prix. Piloţii fac un tur de pistă într-un camion cu o remorcă descoperită în care salută publicul, apoi au loc diverse activităţi pentru a ţine spectatorii în priză: prezentarea piloţilor, dansuri tradiţionale sau tombole pentru fanii din tribună.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Piloţii salută publicul dintr-un camion descoperit înainte de cursă
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Piloţii salută publicul dintr-un camion descoperit înainte de cursă

 

Cursa începea la ora 15:00, ora locală, însă tribunele erau pline ochi de la 13:00. Afară erau temperaturi care mergeau spre 40 de grade, la umbră. Doar că la umbră au stat doar cei de la VIP, 80% dintre fani, inclusiv, noi fiind în soarele arzător. Asta nu ne-a deranjat foarte tare pentru că scopul nostru a fost atins: să găsim un loc cu maximă vizibilitate şi nu puteam cere mai mult decât să fim lângă linia de sosire de unde se vede o jumătate de circuit.

Convorbirile radio se aud şi pe circuit

Tribunele de la Hungaroring sunt „roşii”. Ne-am dat seama imediat că majoritatea fanilor ţin cu Ferrari, iar în momentul în care era vorba de un pilot Ferrari, vedeau „roşu” în faţa ochilor şi izbucneau în urale. Kimi Raikkonen este cel mai iubit pilot, ceea ce nu se poate spune despre Hamilton. În momentul în care monopostul Merdeces trece prin faţa publicului se aud câteva aplauze palide de la fanii britanicului sporadic amplasaţi în tribune.

Olandezii sunt şi aici pata de culoare, fiind toţi adunaţi într-un sector „portocaliu” al circuitului. Sunt de departe cei care animă cel mai mult atmosfera, iar în momentul în care se aude numele lui Max Verstappen, măresc numărul decibelilor.

Cu o jumătate de oră înainte de cursă se adună tensiunea şi asta se simte şi în vocea MC-ului, care animă tribunele în momentul în care nu este nicio cursă în desfăşurare. Monoposturile sunt pe grilă, piloţii sunt în starea de meditaţie, în timp ce mecanicii fac ultimele reglaje la maşini. Unul dintre punctele forte pentru fani sunt ecranele gigant pe care se poate vedea cursa.

Ele sunt împărţite pe toată lungimea circuitului astfel încât fiecare fan să poată urmări clasamentul şi cursa măcar pe un ecran uriaş. În plus, există şi posibilitatea de a asculta convorbirile radio din monopost, dar spre deosebire de televizor sunt rare momentele în care chiar se aude ce spune pilotul pentru că indiferent cât de tari sunt date boxele, sunetul monopostului acoperă orice alt zgomot.

Startul, momentul de atracţie

Momentul startului este un prim punct culminant. Un zgomot asurzitor se aude de la cele 20 de maşini care pornesc şi ating 100 de km pe oră în trei secunde. Toată lumea face linişte ca la tenis în momentul în care intră în funcţiune semaforul de pornire. Startul este trăit din picioare de toate tribunele, iar apoi când situaţia în cursă se stabilizează, fanii lasă telefoanele mobile, se aşează şi se bucură de cursă. Nu am avut o cursă cu multe evenimente în Ungaria. Era şi greu.

 

Nu exista nicio şansă de ploaie, echipele mari şi-au făcut foarte bine strategiile şi era greu să intervină neprevăzutul. În final de cursă, greşelile lui Bottas au animat Grand Prix-ul, finlandezul de la Mercedes fiind depăşit de Vettel şi de Raikkonen în uralele tribunelor. Pentru Lewis Hamilton a fost o procesiune, fiind foarte bine apărat până în final de cursă de coechipierul său. Cursa se vede foarte bine şi timp de două ore am rămas aţintiţi cu ochii pe circuit, la monoposturile care zburau cu peste 300 de kilometri pe oră în faţa noastră.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Monopostul lui Vettel zboară cu 300 de km pe oră pe linia de start-sosire
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Monopostul lui Vettel zboară cu 300 de km pe oră pe linia de start-sosire

La final am asistat şi la ceremonia de premiere a lui Lewis Hamilton, o parte a fanilor având deschis accesul spre circuit, dar cum eram prea departe (cam 1 kilometru) de acea cale de acces, am decis să rămânem în tribune şi să urmărim de acolo bătaia cu şampanie.

Ne ignorăm între noi

Nu este simplu. Ştim bine că între români şi unguri există o animozitate, dar nu s-a văzut asta în mod evident pe unde am fost. În general, maghiarii nu sunt atât de deschişi cu străinii, nu îi interesa pe ei în mod particular că am fost noi români şi în general sunt destul de ignoranţi cu străinii. Spun că nu este simplu să fii român la Hungaroring pentru că deşi am fost mulţi conaţionali, nu prea am avut nicio legătură unul cu celălalt.

Am văzut destul de multe grupuleţe de români la Hungaroring, dar niciodată nu le-am văzut să se intersecteze. Nu am observat dialog între ai noştri, fiecare era pe barba lui. Din păcate. Fiind „tricolor”, îi cunoşti pe cei din neamul tău şi am avut aşa o senzaţie de regret că noi nu ştim, nu putem sau nu vrem să comunicăm unii cu alţii. Mă uitam la olandezi, care se adunau în grupuri mari chiar dacă nu se cunoşteau unii cu alţii şi dădeau senzaţia că se cunosc de o viaţă. La fel şi alte naţii, cum sunt polonezii sau slovacii. Noi ne evitam şi nu înţeleg de ce.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Olandezii, la o masă
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Olandezii, la o masă

Un alt episod la capitolul „români la Hungaroring” l-a prezentat MC-ul de la circuit. Cu o oră înainte de cursă, ca să mai anime atmosfera, crainicul a început să facă recensământul naţiunilor din tribune. A început cu olandezii şi a trecut rând pe rând la finlandezi, germani, britanici şi a încheiat spunând: „Vreau să îi aud acum cât mai tare pe vecinii noştri… slovacii şi austriecii” Noi am sărit din schema vecinilor, dar de fapt am fost surprinși cât de reci sunt românii cu românii, nu ungurii cu românii.

Merită experienţa unei curse de F1?

Grand Prix-ul de Formula 1 de la Hungaroring este o experienţă care merită. Cursa este foarte diferită de ceea ce vedem la televizor, însă este nevoie şi de puţin efort şi răbdare pentru a te putea bucura de experienţă. Da, mereu va fi aglomerat însă partea bună este că organizatorii ştiu să se ocupe foarte bine de această problemă şi timpii de aşteptare sunt mici. Atmosfera este una foarte caldă, fanii sunt veseli şi muzica e de bună calitate.

Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Final de cursă cu Hamilton învingător
Marele Premiu de la Hungaroring viteză, show şi bani! Final de cursă cu Hamilton învingător

 

Chiar dacă ajungeţi devreme la circuit sau chiar plănuiţi să staţi acolo într-un cort din campingul amenajat lângă, sunt multe lucruri de făcut: concerte, terase deschise până târziu, jocuri şi alte activităţi legate de sporturile cu motor. Formula 1 este o industrie şi asta se vede la fiecare pas. Ce e drept, preţurile sunt destul de mari la mâncare şi băutură şi foarte mari la suveniruri, însă până la urmă e vorba despre un weekend pe care este posibil să vi-l amintiţi toată viaţa. Pentru noi a fost o experienţă memorabilă pe care am trăit-o la maximum.

70 de euro este cel mai ieftin bilet la Hungaroring

200.000 de fani au participat în acest an la cursa de F1 de la Hungaroring

1,83 de miliarde de dolari este cifra de afaceri a Formulei 1

120 de euro costă o şapcă cu însemnele echipei preferate din F1

150 de euro costă un tricou personalizat de Formula 1

450 de euro costă un bilet Super Gold pentru tot weekendul la Hungaroring