News

Marile secrete ale Mării Negre. Nave dispărute misterios, care nu au fost găsite niciodată

Dezastre care alimentează legenda "triunghiului morţii" din Marea Neagră. Nave dispărute, a căror urmă a fost pierdută pentru totdeauna
26.11.2022 | 07:44
Marile secrete ale Marii Negre Nave disparute misterios care nu au fost gasite niciodata
Misterele ascunse în adâncurile Mării NegreFoto: Pixabay
ADVERTISEMENT

Pe fundul Mării Negre, în largul coastelor româneşti, turceşti, ruseşti sau ucrainene, există multe nave scufundate, iar dacă unele epave pot fi explorate încă de scafandri sau amatorii de scufundări, unele au dispărut aproape fără urmă, lăsând în urmă doar vagi indicii şi mult mister.

Clarison, nava care a dispărut pe drumul spre România

Între navele cu destin tragic există o categorie aparte, despre care nu există până în prezent informații sigure, certitudinea fiind că au dispărut în Marea Neagră. În unele cazuri sunt cunoscute coordonatele locului scufundării, relatările și rapoartele martorilor oculari sunt păstrate în arhive, dar cu toate acestea, ani și chiar decenii de căutări sunt neconcludente.

ADVERTISEMENT

Cel mai frapant exemplu îl reprezintă nava de pasageri Armenia. Aceasta a părăsit Ialta în dimineața zilei de 7 noiembrie 1941, luând soldații răniți și oamenii care încercau să se evacueze. Potrivit rapoartelor, trei ore și jumătate mai târziu, nava a fost atacată cu torpile de un bombardier german. Una dintre torpile a lovit prova, iar Armenia s-a scufundat în trei-patru minute.

Numărul exact al morților este necunoscut – aproximativ 5.000, doar opt persoane reușind să scape. Vaportul Armenia a fost căutată cu asiduitate, iar în urmă cu 12 ani, americanul Robert Ballard, cel care a găsit faimosul Titanic, a coborât pe fundul Mării Negre în presupusul locului “morții” navei. Dar batiscaful cu care a coborât în adâncuri, dotat cu cea mai sensibilă tehnologie, nu a “simțit” nava pierdută. Nu a găsit nimic, nici macar resturi care să se fi dispersat pe fundul mării.

ADVERTISEMENT

Totuşi, locul dezastrului din Marea Neagră, destul de aproape de litoral dar la o adâncime mare, a fost stabilit drept sit istoric şi cimitir marin de către cercetătorii Societăţii Geografice Ruse.

În jurul navelor care au dispărut în timpul celui de-al Doilea Război Mondial s-au ţesut legende care persistă şi în zilele noastre. Ca, de exemplu, în jurul transportorului german Clarison, care ar fi trebui să ancoreze în portul Constanţa, dar nu a ajuns niciodată pe coasta României. Și, conform zvonurilor, ar trebui să se afle pe fundul mării undeva, nu departe de Peninsula Tarhankut. S-ar părea că în calele sale se găseau bucuri preţioase, comori jefuite din casele şi muzeele Crimeei și ale Teritoriului Krasnodar. Există zvonuri că după război locuitorii satelor de lângă Evpatoria găseau, după furtuni, resturi de țesături brodate cu aur, dar nu poate fi făcută vreo conexiune clară cu Clarison.

ADVERTISEMENT

Triunghiul morţii din Marea Neagră

Şi în istoria recentă a Crimeei s-au consemnat dispariții misterioase, cum ar fi cea din noaptea de 27 spre 28 septembrie 1996, când şalupa de pescuit SAOR-3, care a plecat din Sevastopol, a încetat să mai transmită semnale. Nava a dispărut pur și simplu, de parcă nu ar fi fost acolo. În plus, cei care au mers să cerceteze zona au fost uimiţă să constate că nu sunt nici urme de naufragiu, precum pete de ulei sau resturi. O săptămână de căutare activă nu a adus nimic nou, tot se știa era că atunci când legătura a fost întreruptă ambarcaţiunea se afla la Capul Lucullus.

Curând, mass-media a oferit cele mai incredibile versiuni ale celor întâmplate: nava a fost deturnată de pirați; echipajul a fost arestat pentru contrabandă, la Istanbul; echipajul a fugit cu şalupa din Rusia, ajungând pe țărmurile Bulgariei sau României.

ADVERTISEMENT

Toate ipotezele au fost verificate. Chiar și scufundarea din cauza unei posibile lovituri de rachetă sau de proiectil, asta deoarece în ziua în care şalupa a dispărut, au avut loc exerciții ale Flotei Mării Negre efectuate de Rusia.

ADVERTISEMENT

O presupunere mai mult sau mai puțin plauzibilă a apărut doi ani mai târziu, când traulerul Storm sa pierdut nu departe de același Cap Lucullus. Ar fi putut dispărea în același mod ca SAOR-3, dacă bucătarul navei, care avea să fie singurul martor, a supraviețuit “disparţiei”. El a declarat ulterior că atunci când nava a ridicat traulerele, în plasă era vizibilă un obiect străin – “un butoi negru, mare”. Căpitanul navei a reușit să spună doar că astfel de “butoaie” au mai fost ridicate în această zonă şi apoi a avut loc o explozie. Pe lângă bucătar, din explozie a mai scăpat și câinele navei, restul echipajului fiind practic pulverizat.

Tot în 1996, pe 31 octombrie, un MIG-29 al Forțelor Aeriene Ucrainene a decolat de pe un aerodrom militar din satul Kirovskoie şi nu s-a mai întors niciodată la bază. Comunicarea s-a întrerupt brusc, undeva deasupra mării. Mai bine de trei săptămâni nu s-a știut nimic despre soarta aeronavei, ba chiar să presupus că pilotul ar fi putut fugi în Turcia. Dar apoi, în Marea Neagră, lângă Evpatoria, a fost găsită epava avionului. Ce s-a întâmplat cu exactitate rămâne o necunoscută.

Mai multe lucrări publicate după anul 2000, corelate cu legende ruseşti şi ucrainene susțin că în Marea Neagră ar exista un triunghi al morții, asemănător Triunghiului Bermudelor. Acesta ar avea o suprafață de 8-10 km și s-ar deplasa constant dinspre Crimeea spre apele teritoriale românești, iar dispariţiile de mai sus ar fi plasate tocmai în acest “triunghi”.

În sprijinul acestei teorii este adus un caz din 1991, când au dispărut 80 de oameni care lucrau pe o platformă marină rusească de extracție a petrolului. Platforma comunica permament prin stație cu baza de la țărm, dar dintr-o dată nu s-a mai primit niciun răspuns dinspre platforma. Peste câteva ore, o escadrilă militară a găsit platforma în derivă, fără nimeni la bord, iar dispariția oamenilor este şi azi un mister.