Aceasta este mașina produsă în România și care trebuia să fie peste Dacia. A fost primul autoturism low cost care s-a vândut în Europa de Vest. Multe dintre vehicule au ajuns în Olanda sau Belgia. S-a făcut la dorința fostului președinte comunist Nicolae Ceaușescu.
Olcitul este autoturismul românesc care ar fi trebuit să depășească Dacia, care poate fi văzută circulând în continuare pe străzile de la noi și de peste hotare. Istoria acestei mașini are legătură cu Nicolae Ceaușescu care și-a dorit un vehicul mic, economic, ideal pentru tineri și pentru oraș.
Mașina a început să se producă în anul 1977 când fostul președinte comunist a avut ideea de a face o a doua marcă în România. La momentul respectiv a început construcția unei fabrici moderne pentru construcția acestui vehicul.
Pentru a se realiza acest proiect țara noastră a semnat un contract cu constructorul francez Citroën. Guvernul român avea 64% din acţiuni, iar Citroën 36%. În plus, criza petrolieră din 1973 a dus la creşterea masivă a preţurilor la petrol, aspect care a afectat enorm industria auto din Occident.
Fabrica Dacia, realizată de către statul român cu Renault, funcţiona deja din anul 1966, însă nu făcea față cerințelor. Românii așteptau ani întregi pentru a putea cumpăra o mașină. Așa se face că a început ridicarea fabricii de la Craiova.
Demararea construcției a avut loc în anul 1977, tehnologia fiind adusă tocmai din Franţa. Uzina din Oltenia avea o suprafaţă de 350.000 de metri pătraţi, iar toată platforma industrială dispunea de 114 hectare de teren.
Noul brand de mașini Oltcit a fost lansat oficial la Expoziția Realizărilor Economiei Naționale, în anul 1979. Producătorii anunțau două variante: cu motor de 652 cmc și 36 CP și cu motor de 1130 cmc și 56 CP.
Autoturismul se baza pe Protoype Y, care fusese demarat pe o platformă concepută împreună cu Fiat și continuat ulterior numai de Citroën. Tehologia a fost abandonată, însă a fost readusă la viață la insistențele românilor. Aceasta a fost modificată pentru a se adapta drumurilor din ţara noastră.
Prima maşină a ieşit de pe poarta uzinei din Craiova abia în 1981. Pentru a-şi recupera din investiţie, Citroën a re-exportat în Franţa o parte importantă din producţia de la Craiova sub modelul Axel. Autoturismul a devenit prima maşină low-cost ajunsă în Europa de Vest.
Ulterior, Oltcit Club 12 TRS a ajuns în mai multe ţări, cum ar fi Olanda, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Iugoslavia, Argentina, Uruguay, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt, Turcia şi Bulgaria.
În perioada 1981 – 1993 muncitorii din Craiova au produs aproximativ 200.000 de maşini. 60.000 dintre acestea au fost exportate sub denumirea de Axel. Ulterior, în 1991 Citroën și-a vândut participaţia la Oltcit către statul român. Compania a fost redenumită Automobile Craiova.
Mașina care urma să fie peste Dacia s-a produs până în anul 1994, când au sosit la Craiova coreenii de la Daewoo. Ultimul Oltcit a ieşit de pe linia de producţie în 1996, sub brandul Oltena. În prezent, în fabrica Oltcit își desfășoară activitatea cei de la Ford.