Vor deveni sau nu mașinile zburătoare o realitate curentă? Timpul încă pare să le fie potrivnic acestor vehicule, deși oamenii și-au imaginat încă din vechi timpuri că automobilele vor prinde aripi și nu vor mai avea de drumuri pentru a se deplasa.
Un nou concept de mașină zburătoare chiar pare să fi prins aripi, după cum arată imaginile publicate de compania care lucrează la acest proiect.
Cel mai recent hibrid de mașină și aparat de zbor seamănă cumva cu un liliac, de unde și numele proiectului: Macrobat (n.r. – ”bat” este ”liliac” în limba engleză). Dezvoltatorii acestui vehicul sunt o echipă de ingineri de la startup-ul sud african Phractyl.
Mașini zburătoare au mai existat, unele mai conceptuale decât altele. Ba chiar o mașină de acest fel a și zburat recent, dovedind că tehnologia nu este complet science fiction. Totuși, Macrobat întrece orice proiect de până acum, fiind un prototip cu adevărat aparte. Acest proiect are ”aripi” și ”picioare”, alături de o cabină ce își poate ajusta înclinația. Cu ajutorul acestui design, promite decolări și aterizări aproape verticale (NVTOL), chiar și de pe teren accidentat.
Astfel, Macrobat ar trebui să fie un vehicul ce se adresează zonelor mai degrabă izolate de formele clasice de transport. Devine, astfel, și mai relevant în contextul african, unde infrastructura rutieră și feroviară nu este neapărat dezvoltată. Mașina-liliac poate să decoleze și să aterizeze aproape de oriunde.
”Picioarele” pe care le are Macrobat pot să înalțe, să coboare și să balanseze corpul aeronavei. Tot acestea înclină aparatul de zbor la 45 de grade pentru decolare, iar ulterior se retrag în apropierea cozii. Mai mult, aripa cu un design inovator este creată astfel pentru a asigura portanță la viteze mici, aterizările fiind controlate și sigure, indiferent de tipul de propulsie.
Cu astfel de proprietăți, echipa Phractyl își dorește să sporească mobilitatea pe continentul african, fără să introducă infrastructură nouă, care nu doar ca ar costa mulți bani, dar ar afecta și mediul înconjurător.
Autonomia acestui aparat de zbor electric este de 150 de kilometri, iar la bord poate căra până la 150 de kilograme. Viteza de croazieră este de 180 de kilometri pe oră.
Cei de la Phractyl spun că avionul de tip pasăre poate fi operat de către o persoană aflată la interior, dar poate fi controlat și ca dronă, de la distanță. În cel de-al doilea caz, se sporește astfel capacitatea de a căra marfă.
În ceea ce privește potențialele aplicații ale lui Macrobat, ar putea fi folosit în scopuri recreaționale, pentru livrări de conținut medical sau pentru intervenții de urgență, pentru transport de marfă, pentru inspecții ale infrastructurii și chiar pentru a stropi culturi agricole.
Totuși, mai este foarte mult până departe, având în vedere că startup-ul are momentan doar câteva imagini render și un Macrobot la scară, realizat din lemn. În prezent, Phractyl lucrează la un sistem de propulsie, care va fi instalat într-un prototip în mărime naturală al avionului, la care se lucrează, de asemenea. Compania caută și finanțare pentru acest proiect.