Franța pune presiuni pentru o anchetă care ar putea duce la aplicarea de tarife vamale pentru mașini electrice chinezești. Parisul a intensificat presiunile asupra Bruxelles-ului pentru a contracara ceea ce consideră a fi avantajele neloiale ale Chinei în sectoare de export precum cel al mașinilor electrice. Dar, Uniunea Europeană este precaută în privința riscurilor de declanșare a unui conflict comercial total cu Beijingul, scenariul negru pentru multe companii de pe vechiul continent.
În ultimii ani, Bruxelles-ul și-a îmbunătățit arsenalul de apărare comercială împotriva practicilor neloiale ale Chinei. Iar acum, Parisul dorește ca Comisia Europeană – care conduce politica comercială pentru blocul celor 27 de țări – să folosească acest nou armament și să arate că nu este vorba doar de o simplă postură de fațadă. Necunoscuta în acest moment este dacă Franța va reuși să convingă restul UE, în special Germania, ca acest subiect să ajungă pe primul loc pe ordinea de zi atunci când liderii UE se vor reuni la summit-ul de la sfârșitul acestei luni.
Berlinul și alte capitale au fost iritate de încercarea dezastruoasă a Bruxelles-ului de a folosi instrumentele comerciale ale UE împotriva Beijingului în 2013 și este probabil să pledeze pentru o cale mai prudentă, pentru a nu provoca China să aplice contramăsuri împotriva industriei UE.
Cea mai controversată idee a francezilor este aceea că UE ar trebui să deschidă o anchetă care să ducă la introducerea unor tarife vamale pentru importul de mașini electrice chinezești. Principala temere europeană este că Beijingul se poate folosi de sprijinul generos din partea statului pentru a produce mașini electrice foarte ieftine, care să inunde piața UE, cu o viteză și la o scară, care să amenințe propria producție de mașini electrice a UE.
Comisia Europeană discută dacă să lanseze o investigație care ar putea permite Bruxelles-ului să impună taxe suplimentare, cunoscute sub numele de tarife antidumping și antisubvenție, pentru astfel de mașini, au declarat doi oficiali de rang înalt pentru Politico. Comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a declarat că este „foarte favorabil deschiderii unei anchete antidumping privind mașinile electrice cât mai curând posibil”.
Ancheta privind mașinile electrice nu este singura ofensivă anti-China pe care o explorează Denis Redonnet, însărcinatul cu aplicarea legislației comerciale al Comisiei Europene. Bruxelles-ul ia în considerare, de asemenea, să deschidă primul său caz în cadrul unui nou instrument internațional de achiziții publice împotriva dispozitivelor medicale chinezești, au declarat trei oficiali europeni pentru sursa citată. Bruxelles a amenințat la începutul acestui an că este „gata să pună în aplicare” acest instrument pentru prima dată în 2023.
Obiectivul este de a împinge China să își deschidă piața achizițiilor publice, amenințând, ca represalii, cu închiderea pieței extrem de profitabile a licitațiilor publice a UE. Ursula von der Leyen, a declarat la începutul acestui an la Beijing că dispozitivele medicale „sunt excluse de pe piață prin politici discriminatorii de tip Buy China”, ceea ce reprezintă o preocupare de lungă durată a industriei europene.
În frunte cu Franța, UE a creat de ani de zile instrumente comerciale mai dure pentru a se asigura că blocul comunitar este pregătit atunci când se confruntă cu practici comerciale neloiale chineze sau cu „coerciția” – termenul folosit de Bruxelles pentru șantaj economic. „Nu trebuie să excludem posibilitatea de a lua în considerare tarife vamale”, a declarat luna trecută ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, citat de Politico. „Chestiunea poate fi provocatoare, dar când vedem numărul de subvenții chinezești care sunt acordate anumitor produse care vor ajunge mâine pe continentul european, să nu închidem ușa chestiunii tarifelor vamale”.
Joi, un oficial al Ministerului francez al Economiei a declarat că ideea de a impune potențial tarife pentru mașinile electrice chinezești este „în conformitate cu poziția noastră: fără naivitate și o concurență loială”.
Totuși, francezii nu au câștigat încă disputa. Bruxelles-ul are amintiri amare legate de utilizarea politicii comerciale a UE în confruntarea cu China. Când, în 2012 și 2013, UE a trecut la măsuri antidumping și antisubvenție împotriva Chinei pentru prețurile practicate la panouri solare și echipamente de telecomunicații, Bruxelles-ul și Beijingul au ajuns în pragul unui război comercial.
În diverse confruntări, China s-a dovedit expertă în a pune țările UE una împotriva celeilalte în jocuri de dezbinare și dominare, amenințând, de exemplu, că va favoriza avioanele Boeing în detrimentul Airbus sau că nu va importa vin franțuzesc și spaniol. Folosind exact acest tip de tactici, China l-a forțat pe comisarul european pentru comerț de atunci, Karel De Gucht, să renunțe la ofensiva sa, din 2013, împotriva Beijingului.
Cu toate acestea, piața mașinilor electrice este o prioritate politică. Într-un discurs din luna mai, președintele francez Emmanuel Macron a susținut că UE nu ar trebui să permită Chinei să câștige în sectorul auto în același mod în care a făcut-o cu panourile solare. „Nu trebuie să repetăm pe piața automobilelor electrice greșelile pe care le-am făcut în cazul panourilor fotovoltaice, unde am creat o dependență de industria chineză și am făcut ca producătorii acesteia să prospere”, a spus el.
Beijingul are obiceiul de a se dezlănțui și de a agrava conflictele atunci când politica se intensifică: după ce Bruxelles a impus sancțiuni împotriva oficialilor implicați în represiunea minorității uigure musulmane din China, Beijingul a sancționat o serie de universitari și legislatori europeni. Această reacție exagerată a distrus în cele din urmă un acord de investiții al UE cu China, pe care fostul cancelar german Angela Merkel l-a trecut cu mari eforturi, la sfârșitul anului 2020.
China este, de asemenea, cunoscută pentru că ripostează mai subtil. Anul trecut, Beijingul a blocat în tăcere majoritatea schimburilor comerciale cu Lituania după ce statul baltic a extins legăturile cu Taiwanul. Guvernul chinez a negat implicarea în, ceea ce a spus că au fost probleme IT cu platforma sa vamală și preferințele proprii ale întreprinderilor. Oficialii germani avertizează deja că represaliile Beijingului ar putea afecta exportatorii în China și ar putea pune în dificultate companiile europene care au investit masiv în această țară. De asemenea, China ar putea amenința cu limitarea investițiilor în Europa.
Această potențială reacție de retorsiune pune presiune asupra industriei, mai ales având în vedere deteriorarea relațiilor geopolitice. „Am prefera să nu avem restricții”, a declarat pentru Politico un înalt responsabil german din domeniul auto, sub rezerva anonimatului, deoarece nu a fost autorizat să vorbească public. „Ar putea avea consecințe nedorite pentru relațiile comerciale dintre UE și China. În cazul în care vor exista într-adevăr măsuri restrictive, partea chineză nu va lăsa acest lucru fără răspuns”.
Piața chineză a fost mult timp o mină de aur pentru marii producători auto germani. Volkswagen și Mercedes-Benz au obținut profituri substanțiale din vânzarea de modele premium cu motoare cu combustie în China, piață care a devenit rapid cea mai mare din lume în care se vând mașini ecologice. Însă, cu o poziție dominantă de neegalat în ceea ce privește tehnologia bateriilor pentru mașini electrice, mărcile locale, precum BYD, Great Wall și Nio, erodează cota de piață a constructorilor auto străini atât pe piața de masă, cât și pe segmentul premium, punând în pericol venituri de miliarde de euro pentru constructorii auto germani.
Acest lucru face ca accesul nerestricționat pe piața auto chineză să fie esențial pentru marile mărci germane, dar este o poveste diferită pentru concurenții francezi, cum ar fi Renault și Stellantis, deoarece aceștia sunt mai puțin activi în China și mai sensibili la producătorii de vehicule electrice cu costuri reduse.
Cu toate acestea, multe s-au schimbat de la scandalul panourilor solare de acum un deceniu. În tot blocul comunitar se conștientizează că Europa trebuie să adopte o poziție mai fermă față de Beijing. Chiar și în Germania, oficialii se tem acum că vânzările de mașini electrice chinezești vor zdrobi industria auto europeană – unul dintre cei mai mari angajatori și de pe continent.
Săptămâna viitoare, Ursula von der Leyen va dezvălui o nouă strategie de securitate economică a UE. În meniu, ingredientul securității naționale peste politica economică a blocului comunitar. Strategia, care urmează să fie discutată la summit-ul liderilor UE de la sfârșitul acestei luni, este cel mai recent semn că Bruxelles se îndepărtează de politica sa liberală de liber schimb, veche de un deceniu, pentru a adopta o poziție mai defensivă.
Potrivit lui Elvire Fabry, expert în comerț la Institutul Jacques Delors din Paris, o anchetă antidumping privind vehiculele electrice chinezești are mari șanse de reușită. „Este foarte probabil ca, în curând, Comisia să aibă toate informațiile de care are nevoie pentru a pune în aplicare măsuri antidumping și antisubvenție în mod eficient, iar noi avem precedentul panourilor solare”, a spus ea, prezicând că de data aceasta lucrurile ar putea fi diferite și că țările europene vor fi mai unite. „Contextul s-a schimbat profund, lecțiile din cazul panourilor solare au fost învățate, iar astăzi nu se pune problema de a repeta acest lucru în problema vehiculelor electrice”, a mai susținut șefa Comisiei Europene.