News

Mașini mai scumpe pentru instituţiile de stat. Preţul unui autoturism poate ajunge şi la 30.000 de euro

Instituțiile de stat vor putea cumpăra mașini mai scumpe, o inițiativă legislativă a unor deputați PNL prevăzând majorarea plafoanelor valorice pentru achiziția automobilelor cu încă 2.000 de euro.
30.06.2021 | 14:52
Masini mai scumpe pentru institutiile de stat Pretul unui autoturism poate ajunge si la 30000 de euro
Instituțiile publice ar putea primi dreptul să cumpere mașini mai scumpe
ADVERTISEMENT

Instituțiile publice vor putea să își cumpere mașini mai scumpe, prețul maxim de achiziție fiind majorat de la 18.000 la 20.000 de euro pe bucată, iar în unele cazuri chiar până la 30.000 de euro.

Propunerea de  majorare survine în contextul în care oricum normativele de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice aflate în vigoare permit derogări de la plafonul existent de 18.000 de euro.

ADVERTISEMENT

Deși instituțiilor statului li se va permite să cumpere mașini mai scumpe, inițiatorii proiectului susțin că măsura nu va avea impact bugetar.

O creștere de 2.000 de euro pentru fiecare mașină

Majorarea este justificată prin faptul că normativele de cheltuieli ale administrației publice nu au mai fost majorate din 2012, timp în care automobilele s-au scumpit.

ADVERTISEMENT

Având în vedere faptul că, din anul 2012 și până în prezent, toate sectoarele esențiale ale României, dintre care și economia națională, au suferit schimbări importante, și având în vedere evoluția ascendentă a prețurilor de achiziție în sectorul de piață al autoturismelor, pentru ca normativele de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice să corespundă realității economice este necesară o intervenție legislativă de modificare a valorii maxime de achiziție a autoturismelor pentru dotarea autorităților și instituțiilor publice”, se spune în expunerea de motive a proiectului de lege.

Potrivit reglementării propuse de către 30 de deputați PNL, instituțiile publice vor putea cumpăra pe viitor mașini de până la 20.000 de euro, cu o capacitate cilindrică de până la 1600 cm³.

ADVERTISEMENT

Până acum, plafonul era de 18.000 de euro, însă legislația oferea mecanismele prin care acesta putea fi depășit. Astfel, instituțiile din domeniul apărării, ordinii publice și siguranței naționale pot achiziționa autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cm³, mai scumpe de 20.000 euro, inclusiv TVA, „numai în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea ordonatorului principal de credite.

Condiția vag formulată a cazurilor temeinic justificate nu oferă garanții că o instituție nu abuzează de această posibilitate. Astfel, dacă SRI decide că are nevoie de mașini mai scumpe, le poate cumpăra fără să ceară niciun fel de altă aprobare, întrucât Serviciul este ordonator principal de credite. De remarcat, este și faptul că atunci când se fac achiziții peste plafonul standard nu este prevăzut unul alternativ, o nouă limită care să împiedice cumpărarea unor mașini foarte scumpe.

ADVERTISEMENT

Plafon de 30.000 de euro pentru companiile energetice

În alte cazuri decât cele ale instituțiilor militarizate, mai sunt în vigoare unele restricții suplimentare. De exemplu, misiunile diplomatice pot cumpăra mașini de peste 18.000 de euro cu aprobarea ordonantorului de credite, „pe bază de memorandum aprobat de Guvern.

Un alt plafon alternativ este menționat în cazul societăților naționale și companiilor naționale cu capital integral sau majoritat de stat care activează în domeniul energetic, care pot cumpăra mașini de până la 30.000 de euro, „cu aprobarea ordonatorului principal de credite sau a ministerului de resort, dupa caz, numai în cazuri temeinic justificate și dacă au realizat profit în anul fiscal precedent.

Toate aceste derogări vor rămâne în vigoare și după eventuala adoptare de către Parlament a proiectului de lege al PNL, numai că pentru mașinile de până în 20.000 de euro nu se va mai cere niciun fel de derogare.

Culmea, inițiatorii scriu negru pe alb că posibilitatea instituțiilor de stat de a cumpăra mașini mai scumpe nu va afecta finanțele statului cu un argument vădit falacios: „Propunerea legislativă nu are impact bugetar deoarece achizițiile de autovehicule se vor realiza în cadrul bugetului aprobat pentru fiecare autoritate sau instituție, fără majorarea acestuia.” Cu alte cuvinte, mai mulți bani vor putea fi cheltuiți pentru mașini decât pentru funcționarea propriu-zisă a instituțiilor de stat, dar inițiatorii nu văd nicio problemă în asta.

ADVERTISEMENT