Megaproiectul care leagă Bucureștiul de „cea mai mare poartă de intrare” în Uniunea Europeană, demarat încă din perioada regimului comunist, ar putea fi terminat de actualii guvernanți. El este definitivat 80%, astfel că, teoretic, ar mai fi de pus la punct doar câteva aspecte.
Canalul București – Dunăre a fost plănuit de regimul comunist al lui Nicolae Ceaușescu pentru a face posibil transportul naval între capitala României și Marea Neagră prin intermediul Dunării.
Lucrările de executare la acest proiect de mare anvergură au început în anul 1986. Ca multe alte construcții începute de comuniști, după Revoluția Română din 1989, lucrările la canal s-au sistat. Proiectul, care este realizat în proporție de circa 80%, a ajuns la Apele Române și a fost lăsat pe rafturi. În deceniile care au trecut, lucrările existente s-au deteriorat. În plus, o mare parte a plăcilor de beton și a bordurilor au fost furate.
În prezent, din cauza blocajului de pe Dunăre cauzat de transporturile venite din Ucraina, autoritățile și-au amintit că pot lega pe apă Bucureștiul de Marea Neagră, dar și de alte capitale europene cu porturi la Dunăre.
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile (ACN), prin vocea lui Moren Abdurati, șef departament proiecte europene anunță că: ”revizuirea studiului de fezabilitate din 2012 presupune în fapt evaluarea în teren a amenajării construcțiilor. Reactualizarea studiului de fezabilitate am estimat că o vom face în 9 luni de zile”.
Planul autorităților este ca 7 milioane de lei să fie destinați pentru refacerea proiectului. Apoi, următorul pas este atragerea de fonduri europene. Sunt necesari 1,7 miliarde de euro pentru ca visul lui Nicolae Ceaușescu din anii 80 să devină, după patru decenii, realitate.
Dacă visul ambițios al autorităților va prinde contur, Capitala ar putea fi legată de portul Constanța, dar și de alte orașe europene care au porturi la Dunăre. Ar apărea o cale navigabilă extrem de rapidă și ieftină pentru transporturile de marfă.
Totodată, noile rute vor putea fi folosite inclusiv turistic și pentru agricultură. Proiectul presupune ca Bucureștiul să aibă două porturi: 1 Decembrie și Glina. În viitor s-ar putea realiza croaziere din Capitală până în Delta Dunării, dar și până la Belgrad, Budapesta, Viena sau Regensburg, conform Știrile ProTV.
Capital va fi legată, astfel, de „cea mai mare poartă de intrare” în Uniunea Europeană. Vorbim de Portul Constanța. Acesta a căpătat un rol crucial în regiune după izbucnirea războiului din Ucraina.
Portul Constanța se va transforma radical după ce va beneficia de investiții de peste un miliard de euro din partea Emiratelor Arabe Unite. De asemenea, în portul Constanța vor fi făcute și noi investiții din fonduri europene. 500 de milioane euro sunt disponibile pentru drumuri interne, creșterea capacității de transport și dragaj.