Megaproiectul inaugurat de Ceaușescu, considerat un reper al industriei românești, nu mai reprezintă un interes atât de mare în prezent. Adevărul este că la momentul inaugurării, construcția a necesitat o forță de muncă ieșită din comun.
Nicolae Ceaușescu a avut o mulțime de planuri mărețe de-a lungul timpului. Multe dintre ele au fost și duse la bun sfârșit și au ajuns să fie cunoscute chiar și peste hotare. Iar Casa Poporului este cel mai bun exemplu, având în vedere că e intens vizitată și în prezent.
Fostul mare dictator a avut însă și alte idei. De altfel a ajuns să scufunde un oraș întreg doar pentru a-și duce la bun sfârșit unele planuri. Și se pare că ideile sale au fost într-adevăr unele răsunătoare.
Megaproiectul inaugurat de Ceaușescu, considerat un reper al industriei românești este chiar Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier. Construcția a început în luna septembrie 1964. Gheorghe Gheorghiu-Dej, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare România și Iosip Broz Tito, preşedintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, au fost la fața locului în ziua începerii lucrărilor. De altfel, cei doi semnaseră, în 1963, acordul pentru construirea sistemului de la Porțile de Fier.
Poate ai trecut și tu la un moment dat pe lângă această construcție, dar nu știai însă povestea ei. La data de 1 ianuarie 1964, a fost înființată Întreprinderea Centrala Hidroelectrica (ICH) Porţile de Fier.
La acel moment, obiectul de activitate era supravegherea lucrărilor de investiții pentru realizarea Sistemului Hidroenergetic şi de Navigaţie (SHEN) Porţile de Fier. Barajul a fost gata însă de abia în 1971.
Un an mai târziu a fost inaugurată și hidrocentrala, chiar în prezența fostului mare dictator. Megaproiectul inaugurat de Ceaușescu, considerat un reper al industriei românești, s-a dovedit a fi un adevărat succes.
De altfel construcția, care e cea mai mare de pe Dunăre, a dus la strămutarea a peste 15.000 de oameni. Totodată, morții din cimitire au fost strămutați și ei, iar 11 sate au fost înghițite de lacul de acumulare creat.
Iar pentru cei care nu știu, printre zonele scufundate s-a aflat și celebra insulă Ada Kaleh. Aceasta era o enclavă turcească care avea o moschee și o mulțime de alei întortocheate. Era însă și un rai al contrabandei.
12.000 de oameni au muncit pentru ridicarea acestei construcții. Muncitorii au venit din întreaga țară, iar construcția barajului a fost una cu adevărat dificilă, având în vedere adâncimea mare, dar și curenții.
Au trecut ani buni de la deschiderea și sistemul încă funcționează la fel de bine. De altfel în fiecare an, sistemul de la Porţile de Fier I produce 5.241.000 MWh. Iar asta înseamnă 10% din producția la nivel național.