News

Veste proastă pentru sute de mii de bucureșteni. Metrourile vor circula mai rar, deși numărul de călători e în creștere

Metrorex va merge pe pierdere și în 2022, iar metrourile vor circula mai rar. De asemenea, frecvența trenurilor va fi mai scăzută pe cea mai aglomerată magistrală.
14.02.2022 | 08:02
Veste proasta pentru sute de mii de bucuresteni Metrourile vor circula mai rar desi numarul de calatori e in crestere
Metrourile vor circula mai rar în București. Sursa foto: fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Bucureștenii vor avea de așteptat mai mult pentru metrourile care îi transportă în diverse colțuri ale Bucureștiului, în anul acesta.

Asta deoarece bugetul de venituri și cheltuieli publicat de către Ministerul Transporturilor pentru Metrorex aduce cifre mai degrabă îngrijorătoare. Subvenția se păstrează la nivelul celei din 2021, însă pierderile sunt cu 20% mai mari decât în 2020.

ADVERTISEMENT

De asemenea, în cazul a trei dintre cele cinci magistrale, trenurile vor ajunge să circule mai rar decât până acum. Asta se va traduce în timpi mai mari de așteptare în stație și, implicit, în aglomerație mai mare atât pe peron cât și în interiorul ramelor de metrou.

O situație dificilă, mai ales având în vedere că trenurile de pe magistrala 2 sunt (sau cel puțin erau înainte de pandemie) sufocate la orele de vârf; călătorii ce ajung la Piața Unirii 2 și doresc să circule către zona ”corporate” a Capitalei, aflată între stațiile Aviatorilor și Pipera, se văd nevoiți uneori să ia metroul înapoi până la Tineretului sau chiar Eroii Revoluției pentru a avea o șansă să urce într-un tren.

ADVERTISEMENT

Metrorex merge pe pierdere și în 2022

Conform celor de la clubferoviar.ro, pe platforma MTI a apărut proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru Metrorex, iar în anexele care însoțesc acest act, apar și cifrele referitoare la propunerea de venituri și cheltuieli pentru 2022.

Metrorex se așteaptă la pierderi de 84,5 milioane de euro pe parcursul acestui an, cu 19,38% mai mult decât în anul 2020. Comparația este făcută cu anul 2020 deoarece în mod peculiar, metroul bucureștean nu a avut un buget aprobat pentru anul care tocmai a luat sfârșit.

ADVERTISEMENT

Tot în documentele publicate pe site-ul Ministerului Transporturilor se găsesc informații și despre subvenția pe care o va primi compania de la bugetul statului. Suma rămâne aceeași ca în 2021, anume 818 milioane de lei, aproximativ 165 milioane de euro.

Cheltuielile cu personalul ce apar în tabelul bugetului de la minister sunt aproape egale cu valoarea subvenției, având în vedere că au o valoare de 810 milioane de lei.

ADVERTISEMENT

Metrorex se așteaptă ca 130 de milioane de călători să folosească metroul pe parcursul anului 2022, o creștere semnificativă față de 2020, când au circulat doar 90,52 de milioane de persoane. Pe de altă parte, în 2019 au folosit metroul nu mai puțin de 179.170.000 de persoane, o cifră care arăta constantă în ultimii patru ani dinainte de pandemie.

Mai puține metrouri pe cea mai aglomerată magistrală din București

Referitor la scăderea frecvenței trenurilor, asta se poate deduce din tabelul propus de Metrorex referitor la kilometri parcurși estimați pentru fiecare dintre magistrale.

situatia kilometrilor metrorex
Situația kilometrilor parcurși și estimați pentru Metrorex. Sursa foto: Ministerul Transporturilor.

Din imaginea de mai sus, observăm că pe trei din cele patru magistrale, Metrorex se așteaptă să circule mai puține trenuri, având în vedere calculele. Dacă diferența pentru magistralele 4 și 5 nu este mare, diferența înregistrată pentru magistrala 1 este de aproximativ 10%.

Vorbim despre o reducere cu 300.000 de kilometri a distanței totale parcurse de metrouri pe M1. Iar dacă asta nu e suficient ca să justifice posibilitatea de creștere a aglomerației din metrouri, trebuie să mai cunoști un aspect.

Consultând raportul de activitate la Metrorex pentru anul 2019, vei afla că magistrala 1, dintre Dristor 2 și Pantelimon, este cea mai tranzitată de publicul călător. Aproximativ 77 de milioane de persoane au călătorit pe M1 în fiecare an între 2016 și 2019. Magistrala 2, poate contraintuitiv, având în vedere aglomerațiile de dimineața și seara, este doar pe locul doi, cu vreo 69 de milioane de călători anual.

Când se va rezolva situația frecvenței metrourilor din București

Astfel, cea mai aglomerată magistrală va fi deservită de mai puține metrouri, iar o rezolvare pentru această situație ar putea apărea abia în 2024. Așadar, și în 2023 este așteptată o circulație ușor mai redusă a garniturilor din subteran.

Momentan, problema circulației este dată de lipsa unor trenuri pentru magistrala 5. Abia la finele lui 2023, după cum aflăm din anexa bugetului, vor fi livrate cele 13 trenuri destinate magistralei 5. Astfel, trenurile care au fost luate din ”loturile” M1 și M3 se vor întoarce la ”sursă”, iar Metrorex va putea să îmbunătățească frecvența de circulație la 5 minute de la 6.

Într-adevăr, un minut, de unul singur, nu pare mult, dar iată că pe parcursul unui an întreg, vorbim de o diferență de 300.000 de kilometri, aproape distanța de la Pământ la Lună sau de șapte ori mai mult decât lungimea Ecuatorului.

ADVERTISEMENT
Tags: