România va demara un amplu program de dotare a flotei aeriene a Ministerului Afacerilor Interne pentru a face față unor misiuni mai complexe decât cele executate în momentul de față și pentru a suplini în anii următori retragerea din uz a unor elicoptere vechi.
Planul de achiziții are o valoare ce se apropie de un miliard de euro, însă doar circa 10% va fi suportat din bugetul de stat. Majoritatea banilor vor veni din finanțări europene, însă de discuțiile cu Comisia Europeană depinde și configurația finală a achizițiilor. Cumpărarea elicopterelor este certă, însă numărul avioanelor ce vor intra în dotarea IGAv depinde de câți bani va fi dispusă UE să dea României în acest scop.
În momentul de față, aviația MAI execută în principal misiuni în situații de urgență în 80-85% din cazuri. Lipsa elicopterelor medii/ grele duce la întârzieri și chiar la imposibilitatea intervențiilor. Mai mult, ministerul nu dispune de nicio aeronavă capabilă de misiuni de căutare – salvare deasupra mării.
Din acest motiv, România nu și-a putut respecta obligațiile privind participarea la misiunile de supraveghere ale UE din zona litoralului Greciei și Italiei, în contextul fluxului migrator din Marea Mediterană. De asemenea, niciuna din cele cinci unități speciale de aviație (București, Caransebeș, Cluj-Napoca, Iași și Tulcea) nu dispune de drone, iar trei dintre ele nici măcar nu au hangare speciale pentru aeronave.
În varianta maximală a Strategiei elaborate de Ministerul de Interne, IGAv ar beneficia de investiții de 958.574.000 euro în următorii opt ani. În momentul de față, IGAv dispune de 26 de elicoptere și două avioane, jumătate din necesar, unele dintre acestea având o vechime de până la 48 de ani. Cele mai noi sunt șase elicoptere Airbus care au fost achiziționate anul trecut.
Până în 2030, vor fi indisponibile pentru zbor opt elicoptere vechi, șase Mi-8 și Mi-17, produse în URSS, și două IAR-316B, de producție românească. Pentru a compensa aceste pierderi și a ajunge totodată la necesarul dorit, România va trebui să cumpere 27 de elicoptere, astfel încât în 2030 să dispună de 28 de elicoptere ușoare și 17 elicoptere medii/ grele.
Cumpărarea acestora din urmă este justificată prin faptul că „pot fi utilizate și în cazul accidentelor cu victime multiple, efectuându-se astfel mai puține transferuri pentru același număr de victime (fiind posibilă transportarea a până la patru victime concomitent)”, după cum se spune în nota de fundamentare a hotărârii de Guvern prin care va fi aprobată strategia de achiziții.
Costurile estimate ale cumpărării elicopterelor ușoare reprezintă 85.000.000 euro, iar pentru cele medii/ grele cheltuielile vor fi de 350.000.000 euro, dintre care 320.000.000 vor fi din fonduri europene. De menționat este că elicopterele medii/ grele cumpărate vor fi de două categorii: unele pentru misiuni de salvare, altele pentru stingerea incendiilor.
Achiziția celor din urmă este justificată prin faptul că statele din vecinătatea sudică a României (Turcia, Grecia și Bulgaria) s-au confruntat în ultimii ani cu incendii de pădure uriașe care au produs mari pagube. În condițiile creșterii temperaturilor din ultimii ani, este de așteptat ca asemenea incendii să apară și în România. „Se poate observa faptul incontestabil că pericolul s-a apropiat din ce în ce mai mult și de țara noastră. Evident, nu putem spera că acesta ne va ocoli, fiind doar o chestiune de timp până când pericolul va lovi și România”, se spune în documentul citat.
În ce privește avioanele, România dispune de numai două avioane mediu curier, iar până în 2030 este preconizată achiziția a încă două aeronave din aceeași categorie. După 2030, unul din avioanele deja existente va fi retras astfel că țara noastră va rămâne cu trei. Cele două avioane mediu curier vor costa statul român 30.000.000 euro, dintre care 85% reprezintă fonduri europene nerambursabile.
În plus, IGAv vrea să cumpere avioane lung curier, de care nu dispune în momentul de față. Acestea vor putea fi utilizate în cadrul mecanismului de protecție civilă al Uniunii Europene, precum și pentru transportul pacienților peste hotare sau transportul de echipamente medicale, astfel încât MAI să nu mai depindă de avioanele puse la dispoziție de către Ministerul Apărării Naționale. Achiziția și numărul acestora vor fi stabilite prin discuții cu Comisia Europeană întrucât fondurile necesare vor fi exclusiv europene. În varianta optimă vor fi cumpărate trei asemenea aeronave la un preț total de 150.000.000 de euro.
Mai mult se dorește achiziția de avioane strategice multirol, însă situația este similară celei pentru aeronavele lung curier, întrucât finanțarea ar urma să fie obținută prin Programul Operațional Dezvoltare Durabilă 2021-2027. Este vorba de 240.000.000 de euro pentru achiziția a trei asemenea avioane, banii provenenind în proporție de 85% din fondurile UE. Rămâne de văzut însă pentru câte avioane se va da aprobare de cumpărare.
Trebuie spus că aeronavele nu vor fi utilizate exclusiv pentru misiuni de urgență sau transport, ele urmând să sprijine și Poliția de Frontieră pentru supravegherea granițelor în zonele muntoase, greu accesibile, precum cele din Maramureș sau Bucovina. De asemenea, 15.000.000 euro vor fi utilizate pentru achiziția de drone pentru operațiuni de supraveghere și căutare. În cele 958 de milioane de euro mai sunt incluse cheltuieli cu instruirea personalului, lucrări de infrastructură la sol, achiziția de aparatură electronică ș.a.