News

Ministrul Sorin Grindeanu vrea să readucă chioșcurile la metrou. Cui îi poate închiria Metrorex spații comerciale

Un proiect de lege, pus în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor, ar da din nou posibilitatea Metrorex de a închiria spații comerciale
16.06.2024 | 13:00
Ministrul Sorin Grindeanu vrea sa readuca chioscurile la metrou Cui ii poate inchiria Metrorex spatii comerciale
Reapar chioșcurile la metrou. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu, a pus în dezbatere publică la începutul acestei luni un proiect de lege prin care Metrorex ar putea avea din nou dreptul să închirieze spații comerciale în stațiile de metrou. Măsura vine la trei ani după ce fostul ministru al transporturilor Cătălin Drulă a scos chioșcurile din stațiile de metrou.

Ministerul Transporturilor vrea să readucă chioșcurile la metrou

Potrivit unui proiect de lege, pus în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor în data de 4 iunie, Metrorex ar putea avea din nou dreptul de a închiria spații din propria infrastructură pentru activități comerciale. În ceea ce privește spațiile ce pot fi închiriate, textul proiectului de lege menționează spațiile și elementele aferente infrastructurii care însă nu afectează infrastructura de metrou.

ADVERTISEMENT

„Categoriile de bunuri imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, concesionate ca infrastructură de metrou administratorului infrastructurii și care pot fi închiriate de acesta, cu acordul deținătorului infrastructurii de metrou, sunt:

a) terenurile ce se află în zona minimă de siguranță, sub care sunt construite elemente de infrastructură de metrou, fără afectarea infrastructurii de metrou.

ADVERTISEMENT

b) suprafețele și/sau părți ale elementelor constructive ale infrastructurii de metrou, fără afectarea condițiilor de transport, evacuarea în caz de urgență, a circulației în condiții de siguranță a trenurilor de metrou, fără afectarea infrastructurii de metrou.

c) terenurile și spațiile netehnologice aferente infrastructurii de metrou, administrate de operatorul de transport cu metroul, care pot fi amenajate în scopul realizării de activități cultural-sportive, situate în stațiile de metrou, în depouri și remize sau la suprateranul acestora, fără afectarea infrastructurii de metrou”, se arată în proiectul de lege publicat pe site-ul ministerului.

ADVERTISEMENT

Textul de lege nu precizează cine anume stabilește ce spații întrunesc aceste condiții pentru a putea fi închiriate, precizând doar că „oportunitatea închirierii” acestora se aprobă de către Consiliul de Administrație al Metrorex.

Cui poate închiria Metrorex spațiile și ce va face cu banii câștigați

Textul de lege menționează că aceste spații pot fi închiriate atât agenților economici cât și persoanelor fizice. Totuși, după scandalul din anul 2021, atunci când toate veniturile din închirierea acestor spații mergeau către firma sindicatului de la metrou, noul text al legii prevede că veniturile realizate merg la „operatorul infrastructurii de metrou”.

ADVERTISEMENT

„Veniturile obținute din închirierea unor părți ale infrastructurii publice de metrou concesionate se încasează de către administratorul infrastructurii în scopul folosirii acestora pentru executarea de lucrări de întreținere, reparații curente și reparații capitale la infrastructura de metrou și îmbunătățirea condițiilor tehnologice și de muncă, atât din spațiile tehnice cât și din spațiile publice ale infrastructurii de metrou”, se arată în textul de lege.

Pentru intrarea în vigoare a acestei modificări legislative, autoritățile au nevoie să instituie o derogare de la prevederile actuale ce nu permit Metrorex, ca beneficiară de subvenții de la stat, să închirieze aceste spații. În expunerea de motive, inițiatorul vorbește de situația financiară a Metrorex.

„Problema principală o reprezintă faptul că executările silite au fost îndestulate, prin poprire, din sumele existente în bugetul alocat activității/veniturilor din exploatare, ceea ce a dus la diminuarea semnificativă a sumelor destinate/provenite din exploatarea infrastructurii de metrou, consecința directă fiind perturbarea activităţii de întreţinere şi reparaţie a căii de rulare şi de implementare a proiectelor de investiţii și, prin urmare, afectarea calității serviciului public de transport călători cu metroul”, se arată în textul citat.

ADVERTISEMENT