News

Mișcările de trupe ale NATO, dincolo de scenariile „SF”. Generalul Virgil Bălăceanu: „Avioanele AWACS nu sunt arme ofensive, așadar nu amenință pe nimeni!”

Vestea că „avioanele-spion” AWACS vor fi staționate la Otopeni a trezit interes, dar și îngrijorare, însă generalul Virgil Bălăceanu asigură că măsura NATO este firească.
14.01.2023 | 15:46
Miscarile de trupe ale NATO dincolo de scenariile SF Generalul Virgil Balaceanu Avioanele AWACS nu sunt arme ofensive asadar nu ameninta pe nimeni
Generalul în rezervă Virgil Bălăceanu explică situația mutării la Otopeni a avioanelor de recunoaștere NATO (sursa montaj FANATIK)
ADVERTISEMENT

MApN a anunțat vineri că avioanele de recunoaștere AWACS vor ajunge marți la baza de la Otopeni, unde vor fi staționate mai multe săptămâni, în contextul aplicării măsurilor de întărire a pozițiilor NATO la Marea Neagră. Care este implicarea acestor avioane, dincolo de supraveghere, și dacă prezența lor constituie un potențial pericol sunt întrebări firești. Însă generalul Virgil Bălăceanu asigură că „avioanele AWACS nu sunt arme ofensive, așadar nu amenință pe nimeni!”

Generalul în rezervă Virgil Bălăceanu: „Avioanele AWACS identifică obiective de mare diversitate, dar asta nu înseamnă că „țintele” vor fi lovite”

Generalul în rezervă Virgil Bălăceanu a analizat, în exclusivitate pentru FANATIK, situația creată de vestea staționării „aeronavelor-spion” la Otopeni, într-o perioadă în care o suită de scenarii aproape „SF” apar în contextul războiului din Ucraina. Așa cum a liniștit spiritele și atunci când s-a promovat ideea posibilității escaladării unui conflict nuclear, generalul Bălăceanu a explicat, pe îndelete, modul de implicare al acestor „aeronave-OZN”, așa cum mai sunt numite AWACS, din pricina radarelor circulare așezate la vedere.

ADVERTISEMENT

„Avioanele AWACS nu sunt arme ofensive, așadar nu amenință pe nimeni. Ele desfășoară o acțiune defensivă, de supraveghere a spațiului aerian al NATO, inclusiv al României. Ele presupun radare aeriene de mare putere, care au inclusiv capacitatea de identificare a țintelor de mare diversitate, aeriene, maritime și terestre. Folosim termenul de „ținte”, dar acest lucru nu presupune că acestea vor fi lovite”, a declarat, în exclusivitate pentru FANATIK, fostul reprezentant al României la Comandamentul NATO de la Bruxelles.

Virgil Bălăceanu
Generalul în rezervă Virgil Bălăceanu (sursa facebook.com)

 

Avioanele respective sunt staționate, în general, în apropiere de Aachen, în Germania, dar o parte dintre acestea vor fi mutate pentru o perioadă de mai multe săptămâni la Otopeni, la 200 de kilometri de granița de est a NATO și a UE. Alegerea României, în dauna Poloniei, este una strict strategică și este legată de apropierea de o zonă „fierbinte”.

ADVERTISEMENT

„În primul rând, explicația faptului că aceste avioane vor fi staționate în România și nu în Polonia, care, de asemenea, este membră NATO, este legată de apropierea țării noastre de Marea Neagră. Nu vorbim neapărat despre un potențial nou pericol care ne așteaptă, fiindcă, să fim serioși, flota Mării Negre nu se pregătește să atace România”, a continuat interlocutorul nostru.

Aeronave utilizate cu ocazia evenimentelor politice și sportive majore

Potrivit fostului șef al Brigăzii Multinaționale din Sud-Estul Europei, aceste aparate de zbor complexe vor monitoriza mișcările submarinelor și ale navelor din Novorossiisk spre Sevastopol și înspre zona Mării Negre, riverană Ucrainei.

ADVERTISEMENT

„NATO ia măsuri de cercetare, supraveghere și avertizare a spațiului aerian, maritim și terestru al Alianței Nord-Atlantice, acum în primul rând la granița de est. Este o măsură mai veche, iar avioanele AWACS au fost folosite și în perioade de pace, nu doar în situații de criză”, a explicat generalul Bălăceanu.

Am mai aflat de la partenerul nostru de dialog faptul că aeronavele AWACS „au fost folosite și pentru supravegherea spațiului aerian inclusiv în cazul evenimentelor politice importante care aveau legătură cu NATO sau care au fost găzduite în țări membre ale Alianței, la evenimente sportive, pentru supravegherea spațiului aerian împotriva aeronavelor care n-ar fi fost identificate. Așadar, nu este o misiune spectaculoasă”.

ADVERTISEMENT

„Atunci când vorbim despre folosirea unor asemenea avioane pentru prevenirea unor acte teroriste, observăm că, deși scopurile militare sunt prioritare, discutăm despre o capacitate de utilizare dublă”, a continuat ofițerul român.

„AWACS-urile au mai desfășurat misiuni în care au survolat spațiul aerian aferent Mării Negre, spațiul aerian al României și al altor state NATO, numai că dislocarea lor se efectua din Germania către teritoriile respective. Acum, probabil că prezența lor este legată de situația din Ucraina, fiind temporară și conectată de întărirea sistemului de supraveghere și de cercetare. Asistăm la o situație normală, pe o perioadă limitată de timp, în funcție de misiune. Nu cred că va fi vorba despre o dislocare permanentă, pentru că baza aeriană rămâne tot în Germania”, a subliniat generalul în rezervă Virgil Bălăceanu.

„Este momentul vigilenței sporite a NATO, nu al escaladării”

Aceste aparate de zbor acoperă o suprafață foarte mare, de 320.000 de kilometri pătrați, așadar dincolo de spațiul României, care măsoară 240.000 de kilometri pătrați. Două avioane pot supraveghea inclusiv spațiul Mării Negre.

„Așadar, nu este un moment al escaladării, ci unul al vigilenței sporite a NATO, în integrarea sa în tot ceea ce înseamnă sistemul de senzori de supraveghere, cercetare și avertizare timpurie”, a precizat sursa citată.

Avioanele au fost achiziționate de NATO prin contribuția statelor membre ale Alianței, așa cum s-au petrecut evenimentele și în cazul dronelor Global Hawk și al avioanelor de transport strategic C-17, care sunt dislocate în Ungaria.

Avion AWACS
Spionii aerieni, o armă defenisvă la modă, în întreaga lume (sursa hepta.ro)

Rusia și China, posesoare de „spioni aerieni” similari

Intervievatul nostru a menționat că Rusia dispune, de asemenea, de astfel de avioane. Acestea fac parte dintr-o gamă de aeronave care intră inclusiv în inventarul Chinei, dar și al altor state:

„Performanțele sunt diferite, la fiecare caz în parte, dar așa cum există radare localizate terestru sau care supraveghează spațiul marin, există și acest tip de radar aeropurtat”.

„Practic, avioanele AWACS sunt sisteme de radare, montate pe o aparatură civilă, de tip Boeing, dar cu o aparatură folosită la preluarea, prelucrarea și transmiterea datelor. În arsenalul SUA, al altor state și al NATO există mai multe tipuri de asemenea aeronave, așadar nu discutăm despre un element legat neapărat de Statele Unite, ori de Alianța Nord Atlantică, ci, în general, de țări care dispun de o forță militară complexă”, a încheiat generalul în rezervă Virgil Bălăceanu.

Aeronavele AWACS pot zbura la o altitudine de peste 12.000 de metri și sunt capabile să detecteze avioane inamice, vehicule terestre sau nave de la o distanță de peste 400 de kilometri. Informațiile captate pot fi transmise în timp record către toate aeronavele Alianței Nord-Atlantice, fapt care demonstrează că pot fi folosite inclusiv ca posturi de comandă zburătoare. În trecutul nu prea îndepărtat, AWACS-urile au fost utilizate în Afghanistan și în timpul operațiunilor desfășurate împotriva ISIS.

 

ADVERTISEMENT