News

Modificarea Codului de procedură fiscală, adoptată de Guvern. Lista de măsuri care apar în document

Guvernul a adoptat, în ședința de luni, modificarea şi completarea Legii privind Codul de procedură fiscală şi reglementarea unor măsuri fiscale.
30.08.2021 | 23:02
Modificarea Codului de procedura fiscala adoptata de Guvern Lista de masuri care apar in document
ADVERTISEMENT

În ședința de luni, Guvernul Cîțu a adoptat un proiect de ordonanță prin care aduce o serie de modificări importante Codului fiscal și un alt proiect pentru modificarea Codului de procedură fiscală.

În urma acestor modificări, înrolarea în Spațiul Privat Virtual va deveni obligatorie, iar eșalonarea simplificată va fi permanentizată.

ADVERTISEMENT

Reprezentanții Executivului spun că modificările vizează consolidarea fiscal-bugetară, digitalizarea administrației publice și sprijinirea investițiilor.

Modificarea Codului de procedură fiscală, adoptată de Guvern. Printre măsuri: simplificarea calcului impozitului pe clădiri și permanentizarea procedurii rambursării de TVA

Executivul a aprobat propunerea de modificare și completare a Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, la capitolele impozitul pe profit, impozitul pe venit pentru rezidenți și nerezidenți, contribuții sociale obligatorii, precum și o serie de clarificări necesare în domeniul taxei pe valoarea adăugată referitoare la comerțul electronic.

ADVERTISEMENT

”Astăzi au fost adoptate în şedinţa de Guvern cele două modificări de care vorbeam şi zilele trecute referitor la ordonanţa Guvernului privind modificarea Codului Fiscal şi ordonanţa Guvernului privind modificarea Codului de procedură fiscală”, a spus ministrul de Finanțe Dan Vîlceanu, după şedinţa de Guvern, conform Agerpres.

Principalele măsuri de susținere a mediului de afaceri şi a investiţiilor sunt: permanentizarea procedurii rambursării de TVA, solicitată prin deconturi cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare, în sensul în care rambursarea se efectuează cu control ulterior. Anterior, măsura a fost aplicată ocazional şi a dus la o scădere semnificativă a stocului de rambursări de TVA.

ADVERTISEMENT

Modificări adoptate în domeniul impozitului pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii

În ceea ce privește impozitul pe profit, modificările vizează regulile pentru începerea perioadei impozabile în cazul persoanei juridice străine rezidente în România potrivit locului conducerii efective, regimul fiscal al dividendelor primite de persoane juridice române din statele membre ale Uniunii Europene, regimul fiscal al ajustărilor pentru creanțe neîncasate dar și eșalonarea impozitului pe profit reglementată de art. 403 din Codul fiscal.

Iată lista de modificări adoptate:

  • 1. Includerea în veniturile din activități agricole stabilite pe baza normelor de venit a unor soiuri de plante necesare pentru furajarea animalelor;
  • 2. Reglementarea posibilității angajatorului rezident fiscal român sau a angajatorului care nu este rezident fiscal român și care intră sub incidența legislației europene în domeniul securității sociale de a opta pentru calculul, reținerea și plata contribuțiilor de asigurări sociale obligatorii în cazul persoanelor fizice care obțin venituri de natură salarială reprezentând avantaje în bani și/sau în natură de la terți care nu sunt rezidenți fiscali români;
  • 3. Este clarificată situația contribuabililor care într-un an fiscal au realizat venituri din închirierea în scop turistic a unui număr de peste 5 camere, situate în locuinţe proprietate personală, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea, în sensul în care se propune ca obligația de a determina venitul net anual în sistem real și de a completa Registrul de evidenţă fiscală să fie instituită pentru anul fiscal următor;
  • 4. Referitoare la impozitarea dividendelor distribuite persoanelor fizice, care nu au fost plătite până la sfârșitul anului în care s-a aprobat distribuirea acestora;
  • 5. Clarificarea modalității de determinare a impozitului datorat în cazul veniturilor din jocuri de noroc, precum cazinouri, cluburi de poker, slot-machine și lozuri, cu valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 66.750 lei;
  • 6. Reglementarea la nivelul legislației primare a posibilității depunerii de către contribuabil a formularului 230 “Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat” la entitățile non-profit/unitățile de cult și clarificarea modului de utilizare a acestor sume de către beneficiar. Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligația de a-i transmite prin mijloace electronice organului fiscal competent un formular prin care centralizează cererile primite de la contribuabili în conformitate cu procedura stabilită prin ordin al președintelui ANAF.
ADVERTISEMENT

În ceea ce privește impozitul pe veniturile nerezidenților măsurile vizează:

  • – reglementări privind dividendele distribuite trimestrial și neplătite până la sfârșitul anului în care s-a aprobat distribuirea;
  • – scutirea de impozit a dividendelor plătite unui rezident dintr-un stat UE de către persoana juridică rezidentă în România care nu este supusă impozitului pe profit, ci substitutului său;
  • – scutirea de impozit a dividendelor plătite unei persoane juridice rezidente într-un stat membru al Spațiului Economic European, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, pentru a se asigura același tratament fiscal aplicabil dividendelor plătite între persoane juridice române;
  • – certificatele de rezidență fiscală se pot depune prin Spațiul Privat Virtual și se acceptă în copie conformă cu originalul;
  • – Declarația 207 se depune și când impozitul datorat de nerezident este suportat de către plătitorul de venit.

Modificările adoptate în domeniul TVA

La capitolul taxa pe valoarea adăugată, proiectul vizează clarificarea noțiunilor ”vânzări intracomunitare de bunuri la distanță” și, respectiv, „vânzări la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe”, în contextul aplicării în practică a noilor reguli privind TVA în domeniul comerțului electronic, dar și transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2021/1159 prin introducerea unor scutiri de TVA.

  • 1. Efectuarea anumitor corelări de ordin tehnic în contextul aplicării noilor reguli privind TVA în domeniul comerțului electronic;
  • 2. Reglementarea posibilității ca anumite persoane impozabile să nu mai fie excluse de la aplicarea regimului special al ghișeului unic pentru TVA, în contextul scrisorii de punere în întârziere în Cauza 2020/4142;
  • 3. Transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2021/1159 în ceea ce privește scutirile temporare aplicate importurilor și anumitor livrări de bunuri sau prestări de servicii, ca răspuns la pandemia de COVID-19.

În domeniul impozitelor și taxelor locale au fost introduse următoarele prevederi:

  • 1. Clarificări privind acordarea scutirii de la plata impozitului pe clădiri/teren pentru clădirile folosite ca domiciliu și terenurile aferente acestora, aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor participante la acțiuni militare, misiuni și operațiuni pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român și acordarea unor drepturi acestora, familiei acestora și urmașilor celui decedat;
  • 2. Clarificarea categoriilor de persoane persecutate politic de regimul comunist care beneficiază de scutiri de la plata impozitului pe clădiri/teren/mijloace de transport;
  • 3. Simplificarea modului de calcul al impozitului pe clădiri în cazul clădirilor cu destinație mixtă, aflate în proprietatea persoanelor fizice;
  • 4. Creșterea autonomiei locale, în sensul că autoritățile publice locale hotărăsc acordarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru participanții la Revoluția din Decembrie 1989;
  • 5. Clarificări privind depunerea în format electronic la organul fiscal a actelor de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport, întocmite în formă electronică și semnate cu semnătură electronică calificată;
  • 6. Clarificarea modului de calcul al impozitului pe spectacole, în sensul precizării că în baza de impozitare nu se cuprinde TVA-ul.

Principalele măsuri privind digitalizarea administrației publice: SPV, obligatoriu

Ministerul Finanțelor a anunțat că înregistrarea în Spațiul Privat Virtual (SPV) al Fiscului devine obligatorie de la 1 martie 2022.

Potrivit modificărilor din Codul de procedură fiscală, această digitalizare forțată impusă de stat se va aplica pentru oricine desfășoară o activitate economică.

Iată lista completă de măsură pe partea de digitalizare a administrației publice, conform Digi24:

  • Obligativitatea înrolării autorităților publice, instituțiilor publice sau de interes public din administrația publică centrală și locală în sistemul informatic propriu al Ministerului Finanțelor și ANAF numit PatrimVen;
  • Obligativitatea înrolării în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor – ANAF, respectiv Spațiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor și altor entități fără personalitate juridică, precum și a persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent. Înrolarea în SPV asigură o comunicare și un mod de lucru 24/24, 7 zile pe săptămână, cu administrația fiscală și reprezintă o eficientizare clară a modului în care cetățeanul interacționează cu organul fiscal.
  • De asemenea, se limitează contactul fizic între contribuabili și administrația fiscală;
  • Implementarea conceptului SAF-T (Standard Audit File for Tax) – un fișier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil către organul fiscal, într-un format standardizat de date. Astfel, se poate realiza mult mai ușor o analiză și un control fiscal. În plus, se asigură transparența și creșterea gradului de încredere între organul fiscal și contribuabil.
ADVERTISEMENT
Tags: