Autoritățile au în plan o serie de modificări importante la Codul Rutier. Printre cei vizați sunt și bicicliștii, pentru care se va impune o limită de viteză de 30 km/h pe drumurile publice. De asemenea, în vedere sunt și mai multe reglementări pentru trotinetele electrice.
La mijlocul acestei săptămâni, MAI a pus în dezbatere publică un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier.
Pe lângă reglementările privind circulația cu bicicleta și cu trotinetele electrice, printre modificările principale se regăsește interzicerea unor activităţi care să distragă atenţia pietonilor atunci când traversează şi anume folosirea telefonului mobil.
Oficialii din Ministerul de Interne doresc să modifice Codul Rutier astfel încât să limiteze la 30 km/h viteza cu care circulă bicicliștii. Actul normativ stabilește condiții tehnice pentru trotinetele electrice similar celor prevăzute pentru biciclete.
Potrivit actului normativ, se modifică articolul 99, care va avea următorul cuprins: ”Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h.”
Deși vor să impună o limită de viteză pentru bicicliști: 30 km/h, cei de la MAI nu specifică şi cum poate fi respectată sau cum se probează încălcarea acesteia.
Măsura luată în prezent are la bază o statistică îngrijorătoare a Poliţiei Rutiere din 2020. Potrivit acesteia, accidentele în care sunt implicați bicicliștii ocupă locul trei într-un clasament al principalelor cauze generatoare de accident, după indisciplina pietonilor şi viteza neadaptată.
Potrivit actului normativ, pus în dezbatere publică, se stabilesc și condiții tehnice pentru trotinetele electrice, atât în ceea ce-i privește pe cei aflați la conducerea lor cât și în ceea ce-i privește pe ceilalți participanți la trafic.
Astfel, la articolul 110, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
”Trotinetele electrice se conduc numai în aliniament pe drumurile publice. Schimbarea direcției de mers în cazul trotinetelor electrice se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, cu respectarea regulilor privind circulația vehiculelor trase sau împinse cu mâna”.
La articolul 118, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
”Se recomandă ca la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice distanța laterală să fie de minimum 1,5 m”
La articolul 120 alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
”Pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Prin excepție, pot fi depășite în aceste locuri vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m”.
La articolul 141, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:
”Nu este permisă staționarea pe partea carosabilă, în timpul nopții, a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor, a mopedelor, a bicicletelor, a trotinetelor electrice, a vehiculelor cu tracțiune animală ori a celor trase sau împinse cu mâna”.