News

Modificări la Codul Rutier. Noi reguli pentru testarea celor cu permisul suspendat

21.04.2021 | 18:59
Modificari la Codul Rutier Noi reguli pentru testarea celor cu permisul suspendat
Șoferii cu permisul suspendat ar putea scăpa de testarea în alte orașe decât cel de reședință/ Foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Șoferii cărora li s-a suspendat permisul de conducere și trebuie să susțină un test de verificare a cunoașterii regulilor de circulație vor putea să aleagă localitatea în care susțin acest test.

Potrivit legislației actuale, ei sunt nevoiți să susțină testul la serviciul poliției rutiere care îi are în evidență sau la cel pe raza căruia a fost comisă contravenția pentru care li s-a suspendat permisul auto.

ADVERTISEMENT

Modificarea Codului Rutier este propusă într-un proiect de lege inițiat de către grupul parlamentar al USR-PLUS.

Recuperarea mai ușoară a permisului auto

Ordonanța de Urgență 195/2002, la articolul 106^1, prevede că, după acordarea permisului de conducere, se mai susține un test suplimentar de verificare a cunoașterii regulilor de circulație în cazul în care suspendarea permisului a fost decisă din două motive:

ADVERTISEMENT

a) conducerea sub influența băuturilor alcoolice;
  b) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depășirea sau trecerea la culoarea roșie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.

În aceste situații, șoferii trebuie să susțină testul ori în localitatea în care au obținut inițial permisul de conducere, ori în zona în care au săvârșit contravenția. Inițiatorii proiectului susțin că această prevedere provoacă neajunsuri mari șoferilor care, în multe cazuri, trebuie să parcurgă distanțe mari ca să-și recupereze permisul de conducere.

ADVERTISEMENT

Conducătorul auto Ion Popescu şi-a obţinut permisul de conducere în Baia Mare. Între timp, conducătorul auto şi-a stabilit reşedinţa în Bucureşti. Aflat într-o călătorie în judeţul Cluj, lui Ion Popescu i-a fost ridicat permisul auto. Ion Popescu nu poate susţine examenul în Bucureşti, oraşul în care locuieşte. În schimb, are de ales între a merge înapoi în judeţul Cluj sau a merge în Baia Mare pentru examen”, exemplifică inițiatorii.

Pentru eliminarea acestui gen de impediment, deputații USR-PLUS, în frunte cu Alin Apostol, cel care a redactat proiectul, propun ca testul de verificare să fie susținut la oricare serviciu de politiție rutieră din țară, mai ales că testele sunt standardizate la nivel național, astfel că nu există posibilitatea favorizării contravenienților în funcție de localitate.

ADVERTISEMENT

Testul de verificare a cunoştinţelor este un test standard la nivel naţional. Nu există întrebări special concepute pentru un anumit judeţ, întrucât regulile de circulaţie sunt unice pe întreg teritoriul naţional, conform OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice şi a normelor metodologice subsecvente pentru testarea cunoştinţelor regulilor de circulaţie. Prin urmare, dacă cineva susţine examenul de verificare a cunoaşterii regulilor de circulaţie în judeţul Iaşi trebuie să dovedească acelaşi set de cunoştinţe ca cineva care susţine examenul în judeţul Maramureş, fără excepţie”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Inițiatorii afirmă că obligativitatea susținerii testului la un serviciu anume de poliție rutieră este irelevantă din punct de vedere al cunoștințelor celor testați după suspendarea permisului auto.

Modificări la Codul Rutier inițiate și de către MAI

Propunerea legislativă vine în contextul în care și Ministerul de Interne a inițiat un proiect de Hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier.

Pe lângă reglementările privind circulația cu bicicleta și cu trotinetele electrice, printre modificările principale se regăsește interzicerea unor activităţi care să distragă atenţia pietonilor atunci când traversează şi anume folosirea telefonului mobil.

Oficialii din Ministerul de Interne doresc să modifice  Codul Rutier astfel încât să limiteze la 30 km/h viteza cu care circulă bicicliștii. Actul normativ stabilește condiții tehnice pentru trotinetele electrice similar celor prevăzute pentru biciclete.

Potrivit actului normativ, se modifică articolul 99, care va avea următorul cuprins: ”Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h.”

Deși vor să impună o limită de viteză pentru bicicliști: 30 km/h, cei de la MAI nu specifică şi cum poate fi respectată sau cum se probează încălcarea acesteia.

ADVERTISEMENT