News

Motivul pentru care compania aviatică a lui Ion Țiriac a fost reclamată la tribunal. Afacerile “Țiriac Air” au fost afectate de pandemie

Ion Țiriac are o avere estimată la aproximativ 1,6 miliarde de dolari. Afaceristul deține compania aviatică "Țiriac Air", care a fost citată recent în instanță.
23.05.2022 | 10:03
Motivul pentru care compania aviatica a lui Ion Tiriac a fost reclamata la tribunal Afacerile Tiriac Air au fost afectate de pandemie
Compania de transport aerian a lui Ion Țiriac apare citată într-un proces la Tribunalul Ilfov / Colaj foto: Fanatik
ADVERTISEMENT

Ion Țiriac a împlinit 83 de ani pe 9 mai, dar este mai activ ca niciodată. Zilele trecute, miliardarul și-a prezentat ultima investiție imobiliară, Țiriac Tower, în valoare de 30 milioane de euro, o clădire de birouri aflată lângă Piața Victoriei. Ion Țiriac deține și o companie aviatică, “Țiriac Air”, care a fost recent dată în judecată.

Ion Țiriac a anuțat că va investi peste 100 milioane de euro în sportul românesc

Țiriac Tower este o clădire cu 12 etaje, construită pe o suprafață de 31.000 de metri pătrați, dintre care 16.400 sunt ocupați de birouri. Construcția, care are și o parcare subterană cu 5 niveluri, a fost demarată în 2018. În 2020, Ion Țiriac a anunțat că proiectul Țiriac Tower va aduce un profit net anual de 3,5 milioane de euro, condiția fiind ca toate spațiile de birouri să fie închiriate.

ADVERTISEMENT

„V-am chemat ca să ne lăudăm. Acest teren e aici de 15 ani. Clădirea asta are șarmul ei, în mijlocul Bucureștiului. Și ne mândrim cu ea. Ne lăudăm cu o construcție de 5 stele. Este începutul unei ere pentru Țiriac Imobiliare. A început cu București și vor urma Timișoara și Brașov. România e în urmă cu ceea ce înseamnă imobiliarele moderne”, a declarat Ion Țiriac.

Afaceristul a anunțat și că va investi peste 100 milioane de euro în sportul românesc: „Beneficiile acestei clădiri vor merge către Federația Internațională Țiriac. Trebuie să adaug că există o donație de 100-150 de milioane de euro de la Federația Internațională Țiriac. Banii vor fi folosiți la Otopeni. Vom face un hotel, o piscină olimpică a acoperită, o sală de gimnastică, un teren de tenis și o academie de tenis cu 30 de terenuri”.

ADVERTISEMENT

În clasamentul întocmit de Forbes pe 2021, Ion Țiriac este cotat cu o avere de 1,6 miliarde dolari. El a mărturisit că afacerile au avut un preț. “Singurul lucru pe care totuși pot spune că îl regret este că nu mi-am putut face o familie adevărată. Să merg la serviciu la 8 dimineața, să termin la 17, să am 20 de copii care să alerge în jurul meu și așa mai departe. Pentru că eu am fost tot timpul cu mai puțin talent și cu mai multă muncă.”, a declarat recent Ion Țiriac.

“Țiriac Air” deține trei avioane și un elicopter

Pe lângă afacerile imobiliare, cele din domeniul auto sau turneele de tenis, Ion Țiriac a investit și într-o companie aeriană, Țiriac Air, pe care a înființat-o în 1997, fiind una din afacerile de suflet ale miliardarului. Compania face parte din grupul Tiriac Holdings, operează curse charter și este specializată în servicii VIP și călătorii de afaceri.

ADVERTISEMENT

Țiriac Air deține un terminal privat, baza companiei fiind Aeroportul Henri Coandă. Flota companiei este formată din tri avioane, Bombardier Global 5000, cu o capacitate maximă de 19 persoane, Gulfstream G200, cu o capacitate de 9 locuri, și Embraaer 505-Phenom 300, pentru 8 pasageri, dar și un elicopter, Agusta Westland 139, pentru 8 pasageri.

Țiriac Air opera aproximativ 500 curse charter pe an înainte de pandemie, cele mai solicitate destinații fiind Nisa, Milano, Paris, Viena și Moscova. Conform FANATIK, firma prin care compania aviatică își desfășoară activitatea, Ion Tiriac Air SRL, a fost dată în judecată de Compania Națională Aeroporturi București SA, cea care administrează aeroportul Henri Coandă.

ADVERTISEMENT

Compania aviatică a lui Ion Țiriac a înregistrat o pierdere de 5 milioane de lei în 2021

Dosarul a fost înregistrat pe 30 martie 2021, la Tribunalul Ilfov, și are ca obiect “obligația de a face”, ceea ce înseamnă că reclamantul este creditor, iar pârâtul, în cazul acesta Ion Tiriac Air, este debitor. În Codul civil se menționează că în cazul neexecutării unei obligaţii de a face, creditorul poate, pe cheltuiala debitorului, să execute el însuşi ori să facă să fie executată obligaţia. Obligația de a face este definită ca fiind o legatură de drept în virtutea căreia debitorul este ținut să execute o prestație creditorului, iar acesta are dreptul sa obțină prestația datorată.

ADVERTISEMENT

Până acum, procesul a avut mai multe termene amânate, următoare înfățișare în instanță fiind stabilită pentru 30 mai 2022. Contactați de FANATIK pentru a-și exprima poziția legată de procesul în care este implicată firma, reprezentanții Țiriac Air au comunicat: “Vă mulțumim pentru interesul acordat companiei Țiriac Air! La acest moment nu avem declarații de furnizat pe marginea subiectului la care faceți referire în solicitare.”

Afacerile companiei aviatice a lui Ion Țiriac au fost afectate de pandemie. Conform datelor de la Ministerul de Finanțe, Ion Tiriac Air SRL a înregistrat o pierdere netă de peste 70 de milioane de lei în 2020, primul an de pandemie, de aproape 10 ori mai mare decât cea din 2019. Ultimele rezultate financiare, valabile pentru 2021, arată că Ion Tiriac Air SRL a diminuat pierderea netă, care a fost de aproximativ 5 milioane de lei. Datoriile companiei erau de 9,4 milioane de lei la finalul lui 2021, față de cele de aproape 25 milioane de lei de la sfârșitul lui 2020. Ion Tiriac Air SRL nu a avut profit decât în 2006, când s-a înregistrat un câștig net de aproximativ un milion de lei.