News

Motivul pentru care dosarul de insolvență al Nordis s-a împotmolit. Administratorul judiciar s-a plâns că nu mai face față

Dosarul de insolvență al companiei Nordis Management SRL a fost înregistrat la Tribunalul București pe 23 aprilie 2024, dar au fost mai multe termene amânate.
27.01.2025 | 17:00
Motivul pentru care dosarul de insolventa al Nordis sa impotmolit Administratorul judiciar sa plans ca nu mai face fata
Vladimir Ciorbă, patronul Nordis, este soțul Laurei Vicol, care a demisionat din funcția de președinte al Comisiei juridice a Camerei deputaților după investigația Recorder. Colaj: FANATIK, Sursa foto: Facebook
ADVERTISEMENT

Scandalul Nordis a izbucnit anul trecut, după o investigație Recorder care a dezvăluit că grupul ar fi vândut aceleași imobile mai multor clienți, acuzație negată de patronii companiei. DIICOT a deschis un dosar penal in rem, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de constituire a unui grup infracțional organizat și delapidare. Pe de altă parte, a fost înregistrat și dosarul de insolvență/faliment al Nordic Management SRL, cea mai importantă companie din cadrul grupului patronat de Vladimir Ciorbă. Dosarul a fost înregistrat pe 23 aprilie 2024 la Tribunalul București, iar de atunci au fost câteva termene, pe 17 iunie, 23 septembrie, 7 octombrie, 8 noiembrie și 28 noiembrie 2024.

S-au înregistrat 1.317 cereri de admitere a creanței

La ultimul dintre ele, administratorul judiciar CITR Filiala Bucureşti SPRL a solicitat prelungirea termenului de depunere și să se dispună prelungirea termenului pentru depunerea raportului asupra cauzelor și împrejurărilor care au dus la apariția insolvenței debitorului cu menționarea persoanelor care le-ar fi imputabilă, la data de 07.02.2025. Acesta a mai solicitat majorarea termenului-limită pentru verificarea creanțelor, de întocmire și publicare în BPI a tabelului preliminar de creanțe la data de 31.01.2025, iar pe cale de consecință majorarea celorlalte termene care se calculează în raport de termenul a cărui majorare se solicită, astfel: locul, data şi ora primei şedinţe a adunării creditorilor, la data de 06.02.2025; termenul de definitivare a tabelului creanţelor la data de 26.02.2025.

ADVERTISEMENT

Conform datelor din dosar consultate de FANATIK, instanța de judecată a dispus în sarcina administratorului judiciar următoarele termene limită: 21.11.2024 – termenul limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţei asupra averii societății debitoare Nordis Management SRL; 11.12.2024 – termenul de verificare a creanţelor, de întocmire și publicare în Buletinul Procedurilor de Insolvență a tabelului preliminar al creanţelor; 06.01.2025 – termenul de definitivare a tabelului de creanţelor; 16.12.2024 – prima ședință a Adunării creditorilor; 27.12.2024 – întocmirea şi depunerea la dosar, în termen de 40 de zile de la desemnare, a raportului prevăzut de art. 97, privind cauzele și împrejurările care au dus la apariția insolvenței debitorului cu menționarea persoanelor cărora le-ar fi imputabilă.

La încheierea de ședință din 8 noiembrie 2024, termenul inițial de 40 de zile pentru depunerea raportului a fost prelungit cu alte 40 de zile. Administratorul judiciar a transmis o notificare privind deschiderea procedurii de insolvență a debitoarei SC Nordis Management SRL către toți creditorii menționați în lista primită de la societatea debitoare, respectiv un număr de 1.566 de creditori. În susținerea acestui demers, a anexat listele centralizatoare ale notificărilor transmise creditorilor. Referitor la dinamica înregistrării cererilor de admitere a creanțelor, în cazul Nordis Management SRL, ritmul cu care administratorul judiciar a recepționat cereri de admitere a creanțelor și solicitări de clarificare privind procedura de insolvență a crescut semnificativ pe măsură ce s-a apropiat termenul limită.

ADVERTISEMENT

În dosar se arată că, deși administratorul judiciar a recepționat până la data de 21.11.2024, ora 24:00, un număr de 1.317 cereri de admitere a creanței, conform evidenței publicate pe portalul instanțelor de judecată la data de 22.11.2024, ora 10:00, figurează un număr de 1.254 creditori care au transmis cereri de admitere a creanței. În acest context, a subliniat că, în cele trei săptămâni anterioare termenului limită pentru depunerea cererilor de admitere a creanțelor asupra averii debitoarei, administratorul judiciar a furnizat clarificări și informații, atât telefonic, cât și prin întâlniri directe sau corespondență electronică, persoanelor care se află sau s-au aflat în raporturi juridice cu Nordis Management SRL.

Volumul estimativ al documentelor ce urmează a fi analizate se ridică la un minimum de 98.850 pagini

Aceste clarificări au vizat atât aspecte generale referitoare la procedura insolvenței, respectiv aspecte specifice situației particulare ale creditorilor, cât și detalii practice privind redactarea și transmiterea cererilor de admitere a creanțelor. S-a mai specificat că este de așteptat că numărul cererilor să crească în săptămâna următoare, având în vedere că unii creditori au transmis documentele prin servicii poștale sau de curierat, atât din țară, cât și din străinătate. În aceste cazuri, chiar dacă documentele vor fi recepționate după expirarea termenului, ele vor fi considerate valabile, cu condiția că data expedierii să fie anterioară termenului limită. Administratorul judiciar a subliniat complexitatea analizării cererilor de creanță, deoarece o declarație de creanță întemeiată pe o singură promisiune de vânzare pentru o unitate locativă implică examinarea unui volum mediu de 50 de pagini.

ADVERTISEMENT

Acestea includ documente precum: declarația de creanță; ordine de plată (OP) sau facturi; promisiuni de vânzare; contracte de locațiune sau mobilare; corespondență între părți; alte documente relevante (acte adiționale, hotărâri judecătorești, acte de executare etc.). În cazul Nordis Management SRL, raportat la numărul total de spații locative aflate în proiectele aflate în prezent în dezvoltare (1.977 unități) , volumul estimativ al documentelor ce urmează a fi analizate se ridică la un minim de 98.850 pagini (50 de pagini/unitate). Documente contabile predate etapizat, așa cum au menționat în cererea inițială de prelungire, majoritatea documentelor contabile puse la dispoziția administratorului judiciar imediat după transmiterea notificării către debitor aveau ca dată de referință luna august 2024, deoarece situațiile contabile aferente lunii septembrie nu fuseseră încă închise la acel moment.

Astfel, documentele respective nu reflectau încă imaginea completă și corectă a activului și pasivului companiei. După actualizarea și închiderea situațiilor financiare pentru luna septembrie, Nordis a furnizat administratorului judiciar o mare parte din documentele solicitate. Totuși, predarea acestora a avut loc într-un termen mult mai lung și etapizat, din cauza contextului în care se afla societatea. Tot în această perioadă, administratorul judiciar a fost informat de către debitoare că un număr semnificativ de angajați au ales să își depună demisia că urmare a stării de insolvență a societății. S-a arătat că aproape 70% din unitățile în construcție au fost deja vândute sau au fost semnate promisiuni bilaterale de vânzare-cumpărare, ceea ce implică angajamente financiare și contractuale importante. Conform informațiilor contabile disponibile, datoriile societății sunt constituite în proporție de 81% din avansurile încasate pentru apartamente. Cu toate acestea, situațiile financiare nu oferă o defalcare detaliată a acestora, fiind realizată doar o împărțire pe proiecte.

ADVERTISEMENT

Este necesară solicitarea de clarificări suplimentare din partea creditorilor

De asemenea, între companiile din grup au avut loc transferuri și cesiuni de apartamente și contracte, modificări care nu sunt complet reflectate în evidențele contabile la o primă vedere și care necesită o analiză detaliată și din punct de vedere juridic. Clarificarea acestei situații implică analiza contractelor în derulare/rezoluționate, a obligațiilor financiare asumate, a clauzelor penale din contracte și o verificare detaliată a modalității de reflectare din punct de vedere economic a raporturilor juridice existente în contabilitatea companiei. Clarificarea raporturilor juridice pentru fiecare unitate locativă presupune o examinare detaliată și comparativă a evidențelor contabile, a documentelor puse la dispoziție de debitoare și a documentelor justificative anexate cererilor de admitere a creanțelor.

Toate aceste aspecte trebuie dublate și de o verificare clară a stadiului de execuție a fiecărei unități locative din proiectul Nordis (aspect care implică finalizarea procedurii de inventariere a patrimoniului – termenul limită pentru finalizarea acestui demers fiind stabilit pentru data de 05.02.2024), având în vedere cererile privind executarea promisiunilor de vânzare și transferul dreptului de proprietate, pe de o parte, precum și declarațiile de creanță formulate de creditorii care sunt astăzi proprietari ai apartamentelor, care au fost însă predate nefinisate/nemobilate. Existența unui număr de 1.566 de creditori care au fost notificați cu privire la deschiderea procedurii de insolvență a societățîi Nordis Management SRL. Se evidențiază în mod clar un volum semnificativ de cereri de înscriere la masa credală înregistrate în ultimele zile, iar numărul cererilor a urmat un trend ascendent constant, atingând un vârf în intervalul 18-22 noiembrie.

În această perioadă, au fost înregistrate 623 de cereri dintr-un total de 1317 cereri, ceea ce reprezintă 47% din numărul total al cererilor depuse; Volumul considerabil de cereri primite în ultima săptămână, coroborat cu faptul că fiecare cerere de admitere la masa credală este însoțită de un volum semnificativ de documente anexă (constând în documente precum promisiuni de vânzare-cumpărare, convenții de reziliere, modalități de calcul ale creanței solicitate, dobânda legală și/sau ajustări pentru inflație, acte adiționale de schimb, acte adiționale de prelungire/reglementare daune interese, tranzacții, convenții de plată etc.), toate având un caracter variat și complex, procesul de analiză impune o abordare minuțioasă și calitativă. În procesul de analiză a cererilor de admitere a creanțelor este necesară solicitarea de clarificări suplimentare din partea creditorilor pentru a elucida anumite aspecte din cererile transmise, ceea ce amplifică durata procesului de evaluare, se arată în dosarul consultat de FANATIK.

În acest context, administratorul judiciar a solicitat majorarea termenului prevăzut de art. 100 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 85/2014, iar pe cale de consecință majorarea celorlalte termene care se calculează în raport de termenul a cărui majorare se solicită, pentru a asigura o analiză completă, corectă și atentă a tuturor cererilor primite. Această măsură este esențială pentru respectarea cerințelor legale și protejarea intereselor legitime ale tuturor părților implicate în procedură. Pe 28 noiembrie 2024, Tribunalul București a dispus prelungirea termenului limită pentru verificarea creanţelor, de întocmire şi publicare în BPI a tabelului preliminar de creanţe la data de 31.01.2025. A stabilit termenul maximal pentru prima şedinţă a adunării creditorilor la data de 06.02.2025 şi termenul de definitivare a tabelului de creanţe la data de 26.02.2025.

ADVERTISEMENT