News

Motorina se ieftineşte!

Preţul litrului de motorină se apropie de cel al litrului de benzină, motivul fiind dat de cotaţiile internaţionale. Deşi producţia internă de motorină este suficientă pentru a acoperi...
29.03.2015 | 08:05
Motorina se ieftineste

Preţul litrului de motorină se apropie de cel al litrului de benzină, motivul fiind dat de cotaţiile internaţionale. Deşi producţia internă de motorină este suficientă pentru a acoperi cererea, ţara noastră exportă mai mult decât importă.

Preţul motorinei a coborât, la nivel internaţional, sub cel al benzinei în ultimele săptămâni, pe fondul cererii şi ofertei disponibile, ca şi a cotaţiilor la ţiţei. Iar câteva zeci de dolari pe tonă pot face diferenţa inclusiv la preţul la pompele din ţara noastră. Aşa s-a ajuns ca în câteva staţii Petrom preţul motorinei să fie egal sau mai mic decât cel al benzinei, o situaţie pe care nu am mai întâlnit-o de foarte mulţi ani.

Consumul din România este dominat de motorină, care are o pondere de circa 70% din consumul total de carburanţi. Un lucru normal într-o ţară unde principalii consumatori sunt cei industriali, companii cu activităţi directe sau indirecte în transport, care utilizează în principal motorină. Oarecum paradoxal, producţia de motorină din ţara noastră este la limită faţă de necesar, motiv pentru care se importă o anumită cantitate în fiecare an. Situaţia din ultimii ani a evoluat oricum în direcţia creşterii capacităţii de procesare a motorinei, atât la rafinăria Petromidia, deţinută de Rompetrol, cât şi la Petrobrazi, rafinăria OMV Petrom. Însă situaţia nu este nici pe departe atât tragică precum este prezentată prin media. România are nevoie să importe ţiţei pentru că nu produce suficient intern. Mai mult decât atât, avem rafinării care procesează ţiţei importat, nu ţiţei extras de OMV Petrom, iar aceasta înseamnă că importăm ţiţei brut şi exportăm motorină sau benzină. Adică importăm materie primă şi exportăm produse cu valoare adăugată.

Datele se ţin la secret

Grupul Rompetrol a exportat anul trecut carburanţi în valoare de două miliarde de dolari (1,52 miliarde euro). Din păcate, nicio companie producătoare nu va spune exact cât a fost motorină şi cât benzină, fiind vorba de secrete comerciale. De altfel, nici valoarea importurilor nu este publicată, deşi acolo este vorba de preţuri de transfer pentru ţiţei, aprobate de Ministerul Finanţelor pe baza cotaţiilor internaţionale. Cert este că Rompetrol, principalul exportator de produse petroliere din ţara noatră, a exportat mai mult decât a vândut pe piaţa internă.

Lipsa datelor clare referitoare la preţul de import şi cel de export (inclusiv cantităţi), duce la calcule care nu prea au legătură cu realitatea. Drept pentru care putem vedea calcule referitoare la valoarea exporturilor făcute pe baza preţului la pompă, care însă nu are nicio legătură cu preţul la export. Accizele şi TVA sunt taxe locale, pe care fiecare ţară din Uniunea Europeană le aplică intern după propria dorinţă. De aceea în preţul final al carburanţilor ponderea taxelor şi accizelor diferă de la un stat la altul, la noi fiind de puţin peste 50%. Însă aceşti 50% nu se iau calcul atunci când o companie exportă benzină sau motorină (există anumite taxe care se aplică, precum cea la producţie), fiind vorba strict de banii care intră în ţară. La fel şi la import; chiar dacă preţul final este cel plin de taxe şi accize, suma care a ieşit din ţară pentru plata carburanţilor este mult mai mică.

Deficitul este dictat de consum

Conform Insitutului Naţional de Statistică, importurile de produse petroliere finite s-au ridicat anul trecut la aproape două milioane tone echivalent petrol. Valoric nu avem decât suma cumulată pentru „combustibili minerali, lubrifianţi şi materiale conexe“, respectiv 5,05 miliarde euro import CIF (cost-insurance-freight) şi 2,91 miliarde euro export FOB (free-on-board), respectiv un deficit de două miliarde euro. Conform calculelor făcute pe baza tuturor informaţiilor pe care le avem, importurile de motorină se ridică la circa 1,4 miliarde euro (preţ în care nu sunt incluse taxele şi accizele aferente preţului la pompă), iar exporturile la peste 1,5 miliarde euro.

Cei mai importanţi importatori de produse petroliere finite sunt Mol România, Oscar Downstream şi Lukoil, cei din urmă având, totuşi, şi o rafinărie în ţară, Petrotel. Chiar şi aşa, vânzările producătorilor ne pun într-o situaţie destul de bună din punctul de vedere al macroeconomiei şi al securităţii energetice. Ba mai mult, se găsesc şi voci care să spună că mult mai mult nu am putea exporta din cauza concurenţei rafinăriilor din ţările către care ne îndreptăm exportul. Iar la gaze naturale avem o situaţie chiar mai bună, unde ne putem asigura consumul din producţia internă dacă am găsi modalităţi de evitare a producţiei de energie electrică din arderea gazelor.

Preţul la pompă dă semne de stabilizare la actualele niveluri, în condiţiile în care pe piaţa internaţională nu vom mai asista (teoretic) la şocuri majore. Costul motorinei, care interesează pe toată lumea şi mai ales pe cei din sectorul transporturilor, ar putea să se reducă peste tot la nivelul benzinei, în condiţiile în care pe pieţele internaţionale tona de „diesel“ a coborât sub preţul tonei de benzină.

5,5 lei a ajuns un litru de motorină standard în anumire staţii Petrom, la fel sau mai mic decât cel al benzinei, situaţia nemaiîntâlnită de foarte mulţi ani

Sursă: www.capital.ro