Este vorba despre Cluj-Napoca, primul oraș din țara noastră care va avea o astfel de fabrică. Finanțarea e asigurată din fonduri europene și cel mai probabil fabrica va fi gata la final de 2026 sau început de an 2027. Fabrica va fi implementată în incinta depoului Companiei de Transport Public (CTP) de pe strada Plevnei.
Coordonator al proiectului este profesorul Bogdan Varga de la Universitatea Tehnică din municipiu. ”În acest moment elaborăm caietul de sarcini pentru a începe procedura de licitație publică. Zilele trecute s-a obținut avizul de racordare pentru alimentare cu energie electrică pentru locația de pe strada Plevnei și în acest moment definitivăm documentația pentru caietul de sarcini.
Am estimat 18 luni de la momentul semnării contractului pentru punerea în funcțiune a acestei stații. Dacă toate lucrurile se aliniază, la finalul anului 2026, începutul anului 2027 vom avea prima moleculă de hidrogen produsă efectiv în locație”, arată profesorul pentru Cluj24.ro.
Fabrica va avea o capacitate de producție de 1 tonă de hidrogen pe zi cu o putere de 2,5 MW. Hidrogenul va fi utilizat de flota de autobuze pe hidrogen care va fi achiziționată de Primărie, dar și de Regia Autonomă de Termoficare din Cluj-Napoca. Desigur, posesorii de autovehicule pe hidrogen vor avea șansa să își alimenteze aici rezervorul.
Trebuie menționat că și Galațiul a aplicat la o finanțare europeană pentru a achiziționa autobuze pe hidrogen, însă acolo proiectul este doar la început. Investiția totală pentru această fabrică va fi de 71 de milioane de lei, însă fondurile vor fi obținute din banii Uniunii Europene.
”În țară, la acest momentul, Clujul este în cea mai avansată stare. Cei din Galați intenționează de asemenea să achiziționeze autobuze cu hidrogen și au aplicat la finanțarea Comisiei Europene pentru acest tip de proiecte. Din nefericire, în Galați, din cunoștințele mele, nu au trecut la faza de studii și avize necesare pentru punerea în funcțiune a uzinei. Acolo e un proiect mai complex pentru că doresc să îl coopteze și cu fabrica de oțel”, a completat profesorul.
Primăria din Cluj-Napoca a decis încă din 2024 să testeze mai multe autobuze cu hidrogen, astfel că s-a decis ca întreaga flotă de transport public să fie 100% nepoluantă începând cu 2028, astfel că autobuzele vor circula pe bază de hidrogen. Cu toate că hidrogenul nu este toxic și e inofensiv corpului uman chiar în cazul unor scurgeri de gaze, trebuie menționat că există un risc de explozie atunci când vorbim despre astfel de soluții tehnice, lucru subliniat de specialiști.