Compania Hanwha Aerospace din Coreea de Sud va construi, începând de anul viitor, o fabrică de vehicule blindate în România. Potrivit vicepreședintelui companiei, Peter Bae, țara noastră va deveni „un hub regional pentru toate sistemele terestre ale Hanwha în Europa”.
Hanwha Aerospace nu a dezvăluit încă locația din România unde va produce blindatele. Tot ce se știe este că viitoarea uzină din România va fi silimară cu cea din Australia a companiei sud-coreene, care a fost unaugurată în luna august, fiind și prima unitate de producție în străinătate demarată de o companie din Coreea de Sud care activează în domeniul apărării.
Hanwha Aerospace plănuiește să producă în România, potrivit contractului semnat cu MApN, în iulie, în valoare de un miliard de dolari, 54 de obuziere autopropulsate (K 9) de calibru mare (155 milimetri) și vehicule pentru asigurarea suportului cu muniție (K 10).
„România este pe acelaşi drum: Hanwha este pregătită să reproducă acest succes în România, deoarece autorităţile de la Bucureşti au semnat în iulie un contract în valoare de 1 miliard de dolari cu Hanwha pentru producţia a 54 de obuziere autopropulsate K9 ‘Tunetul’ şi a 36 de vehicule de reîncărcare cu muniţie K10. Conform contractului, Hanwha Aerospace este hotărâtă să construiască în România facilităţi de producţie şi mentenanţă la scară largă pentru a furniza nu numai platforme de ultimă generaţie, ci şi beneficii economice şi industriale”, a declarat Peter Bae.
La ora actuală, armata română nu dispune de obuziere autopropulsate de calibrul 155 mm, artileria sa bazându-se în principal pe obuziere remorcate de 122 mm și 152 mm.
Pentru a obține acest contract, Hanwha Aerospace a avansat două argumente: raportul calitate/preț al K-9, care a cucerit cinci țări membre NATO, și termenele de livrare foarte scurte. În plus, grupul sud-coreean a semnat un memorandum de înțelegere cu compania românească de stat Romarm pentru a stabili un „parteneriat global” care să acopere nu numai obuzierele K-9, ci și vehiculul de luptă al infanteriei (IFV) K-21 „Redback”.
Acesta este un vehicul de luptă extrem de avansat, dotat cu tehnologii inovante și sistem de protecție activă, care a fost la rândul lui ales de Australia pentru programul său LAND 400 Phase 3.
„Câştigarea de către Redback a licitaţiei australiene pentru IFV este percepută ca o etapă cheie pentru evidenţierea capacităţii excelente a vehiculului blindat sud-coreean de a surclasa alte vehicule. În timpul activităţii de atenuare a riscurilor (RMA), un proces de testare şi evaluare de doi ani pentru faza 3 a LAND 400, Redback a demonstrat o letalitate, mobilitate şi protecţie blindată superioare celorlalte vehicule din competiţie”, au declarat reprezentanții Hanwha Aerospace.
Sud-coreeni au precizat și că întreprinderile românești pot fi integrate în lanțul de aprovizionare global al comăaniei Hanwha Aerospace, în cadrul unei cooperări industriale cu România.
„O parte crucială a propunerii noastre include stabilirea unei facilităţi de producţie împreună cu un centru de excelenţă (CoE) MRO (Maintenance Repair Operations), integrând întreprinderile româneşti în lanţul global de aprovizionare al Hanwha”, a declarat Peter Bae.
Vicepreședintele companiei a subliniat și că țara noastră poate fi un „hub regional pentru sistemele terestre Hanwha din Europa”. „Elementele comune între K9 Tunet şi Redback sunt elementele care pot contribui semnificativ la dezvoltarea Romaniei ca un centru de producţie, MRO şi upgrade al tuturor sistemelor terestre Hanwha în Europa”, a declarat Peter Bae.
K-9 Thunder și K-10 vor fi asamblate „în principal” în România de „companii locale”, potrivit Hanwha Aerospace. Primele obuziere ar urma să fie livrate armatei române la începutul anului 2027.