Dacă în urmă cu două zile forțele de ordine erau chemate să gestioneze numărul mare de cumpărători din Piața Obor din București, acum lucrurile s-au schimbat dramatic, iar producătorii se plâng că nu vând mai nimic.
Avem stocuri, avem producție (cel puțin pentru moment), dar lipsește un singur element pentru ca schema să fie completă: cumpărătorul.
În weekend, oamenii au luat cu asalt Piața Obor, astfel că a fost nevoie de forțele de intervenție care să limiteze accesul oamenilor în spațiile comerciale, pentru a fi respectate măsurile de protecție a populației în contextul epidemiei de coronavirus. Iar imaginile de mai jos stau mărturie.
Între timp lucurile au revenit la normal sau, mai bine zis, la normalul vremurilor actuale.
FANATIK vă prezintă în continuare cum arată o zi obișnuită la Piața Obor, cu doar câteva zile înainte de sărbătorile pascale, în intervalul în care și cei peste 65 de ani pot ieși din case pentru cumpărăturile necesare traiului zilnic.
Primul lucru pe care l-am constatat în drumul spre Piața Obor a fost lipsa vânzătorilor ambulanți, respectiv cei care odinioară, nu foarte departe în trecut, își întindeau marfa în dreptul gurii de metrou Obor, pe unde treceau oamenii ca să ajungă la piață.
Cunoscătorii zonei știu că aici găseau verdețuri, ouă, lapte, aduse de oamenii care locuiesc în apropierea Capitalei, care veneau cu produsele din gospodăriile proprii pentru a face un ban în plus.
Pustie am găsit și intrarea în curtea pieței, acolo unde, din nou, stăteau bătrânelele cu carne de pui de la țară, ouă sau lapte, mai ales în preajma unor sărbători importante, cum sunt cele de la sfârșitul acestei săptămâni.
Pentru cei care nu știu, Piața Obor are două hale mari. În prima găseai de obicei carne (un culoar întreg pe dreapta hălii și în față-stânga, iar pe partea stângă erau tot felul de tarabe cu produse diferite (obișnuiam să glumesc cu prietenii spunând că “la Obor găsești ce vrei și ce nu vrei”).
Nu am folosit timpul trecut degeaba, întrucât acum lucrurile s-au schimbat dramatic. Culoarul cu carne este slab alimentat de comercianții care încă mai au deschise tarabele, zonele în care înainte găseai tot felul de produse din carne de oaie / miel / vită sunt mai mult pustii, iar toate tarabele care vindeau produse non-alimentare au cortinele trase.
Aproape că nu mai este nevoie de marcajele de siguranță de pe jos, în condițiile în care nu erau mai mult de 50-60 de cumpărători în toată hala (vorbim despre intervalul 11:00 – 13:00, atunci când și cei peste 65 de ani pot ieși din casă).
Am mers mai departe în cealaltă hală, unde la parter sunt comercializate toate roadele pământului (fructe, legume și derivate), iar la etaj sunt magazinele cu produse de origine animală, semințe și câteva magazine bio sau de tip supermarket).
Și aici lipseau cumpărătorii, în condițiile în care altădată, mai ales în preajma sărbătorilor, era o forfotă de nedescris.
Am întrebat un producător cum sunt vânzările în această perioadă. “Vă spun sincer, au scăzut cu mai mult de jumătate față de o perioadă normală, nu mai zic de perioada de dinainte de Paște. Înainte stăteau și câte 10 minute la coadă să ia ceva, acum te uiți lung după ei și nu mai vin”, a declarat în exclusivitate pentru FANATIK vânzătoarea unei tarabe cu produse românești.
Femeia vinde bârnză de toate felurile, cu prețuri începând de la 17 lei, mai ieftin decât prețul din supermarketuri. Cu toate acestea, marfa stă la vitrină, fără a mai fi cumpărată de gospodine și folosită pentru pască, așa cum se întâmpla de obicei în această perioadă.
Nici la carnea de miel nu se înghesuie nimeni. Prețul unui kilogram de carne de miel este situat între 26 și 27 de lei, în creștere comparativ cu anul trecut, chiar dacă cererea este aproape zero.
“În primul rând pe pensionari nu-i mai lasă să iasă din case decât două ore, vă dați seama că nu mai au timp să vină până la piață, se lipsesc. Tinerii nu vin nici ei, preferă să se ducă la supermarketuri că e mai aproape de casă.
E jale, vă spun sincer că e jale”, a spus un comerciant de carne de miel, în exclusivitate pentru FANATIK.
Nici la ouă nu am găsit vreun cumpărător, în condițiile în care prețul acestora variază între 50 de bani și 1 leu. Per total, ai spune că piața este părăsită, iar fiecare comerciant pe lângă care treci spune același lucru: vânzările sunt la pământ!
Astfel, producătorii români din piețele agro-alimentare spun că situația este critică, în contextul în care în această perioadă era așteptat ca vânzările să crească, dat fiind faptul că ne mai despart câteva zile de sărbătorile pascale.