News

Ce se întâmplă cu ajutorul de 62 de milioane de euro pe care Blue Air trebuie să-l returneze statului român. Dezvăluiri din spatele scandalului momentului

Blue Air a accesat în 2020 un ajutor de stat în valoare de 62 de milioane de euro sub forma unui împrumut. Între timp, lucrurile s-au complicat.
07.09.2022 | 09:03
Ce se intampla cu ajutorul de 62 de milioane de euro pe care Blue Air trebuie sal returneze statului roman Dezvaluiri din spatele scandalului momentului
Blue Air a anunțat că nu va mai opera zboruri până pe 12 septembrie ca urmare a blocării conturilor / Foto: INQUAM Photos Octav Ganea
ADVERTISEMENT

În spatele scandalului uriaș declanșat de decizia conducerii Blue Air de a-și opri temporar activitatea din cauza popririi conturilor de către AFM, mai există o situație care riscă să devină explozivă. În 2020, Blue Air a împrumutat 62 de milioane de euro de la statul român, iar acum cele două părți au ajuns în tribunal.

Blue Air s-a obligat să returneze suma integrală în decurs de 6 ani

În octombrie 2020, între Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Ministerul Finanțelor Publice și Blue Air Aviation SA a fost încheiată o convenție de garantare în legătură cu un acord de împrumut în valoare totală de 300.775.000 de lei (62 milioane euro) ca ”ajutor de salvare pentru acoperirea parțială a nevoilor de lichiditate” în perioada pandemiei de COVID-19.

ADVERTISEMENT

Conform documentului consultat de FANATIK, banii au fost virați din conturile EximBank SA și urmează să fie returnați într-o perioadă de 6 ani. În schimb, Blue Air este obligat să respecte anumite condiții puse de statul român, cum ar fi: să nu acorde dividende în următorii 6 ani, să nu înstrăineze aeronave fără acordul MTC, să nu mărească remunerația membrilor CA, să nu subvenționeze din ajutorul de la stat alte activități economice ale întreprinderilor integrate, etc. Mai exact, banii urmau să fie folosiți exclusiv pentru redresarea economică a activității companiei.

contract blue air
Contractul de garantare a împrumutului de 62 de milioane de euro, semnat de Blue Air cu Guvernul României, în octombrie 2020

Sediul Blue Air, ipotecat în favoarea statului român

Ajutorul de stat a fost aprobat de Comisia Europeană, urmând ca o firmă independentă de audit extern să verifice dacă ajutorul nu depășește daunele suferite de companie în perioada 16 martie – 30 iunie 2020. În urma auditului, orice ajutor de stat primit de Blue Air care ar depăși daunele reale suferite urma să fie returnat către stat.

ADVERTISEMENT

Pe de altă parte Blue Air a fost obligată să instituie o ipotecă imobiliar de rang I asupra imobilelor deținute de companie (inclusiv sediul firmei) și asupra acțiunilor deținute de Mihai Cătălin Rada (acționarul principal) dar și a bunurilor personale ale acestuia.

”În situația în care garanțiile de la lit a-f nu acoperă valoarea împrumutului și a dobânzilor și comisioanelor aferente, se vor aduce în completare alte garanții de rang I ale beneficiarului au ale altor terțe persoane”, se arată în OUG 139/2020, actul care a consfințit ajutorul acordat de statul român.

ADVERTISEMENT

Avocații Blue Air: ”Au apărut diferende cu statul român”

Lucrurile nu au decurs conform planului, așa că în iunie 2022, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili a emis un titlu executoriu în valoare de 5.000.000 de euro.

Conform societății de avocatură Savin și Asociații, care reprezintă Blue Air, ”începând cu anul 2021, între Blue Air și statul român au apărut diferende cu privire la implementarea actelor normative adoptate la acordarea ajutorului de stat (de exemplu, Ordonanța de Urgență a Guvernului 139/2020)”, acesta fiind motivul pentru care s-a ajuns în situația de a se institui un titlu executoriu împotriva Blue Air.

ADVERTISEMENT

Pe 5 august 2022, Blue Air a obținut în instanță suspendarea titlului executoriu de 5.000.000 de euro. Potrivit portal.just, litigiul dintre Blue Air și Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili continuă până la soluționarea contestației la executare. Într-un alt proces, Blue Air a contestat un proces verbal de contravenție a Serviciului de Inspecție Economică Financiară din cadrul DGAMC din iulie 2022.

Dacă Blue Air nu poate plăti 28 de milioane de lei, cum va putea returna 62 de milioane de euro?

Situația riscă să devină extrem de complicată, în condițiile în care Blue Air a recunoscut că se află în imposibilitatea de a-și continua activitatea pe termen scurt din cauza problemelor cu banii și și-a întrerupt operațiunile până pe data de 12 septembrie 2022. Într-un comunicat de presă, Blue Air a acuzat o campanie dusă de președintele ANPC, Horia Alexandrescu, împotriva companiei, precum și presiunile puse de Ministerul Mediului, care ar fi poprit conturile societății.

Tanczos Barna, ministrul mediului, a declarat că Blue Air datorează 28 de milioane de lei către bugetul Administraței Fondului pentru Mediu. Rămâne de văzut cum se va descurca Blue Air cu o datorie de 10 ori mai mare, pe care trebuie s-o returneze în 6 ani.

În 2020, datoriile Blue Air au ajuns la 870 de milioane de lei

Blue Air a contestat în instanță și amenda de 2 milioane euro primită de la ANPC, la începutul acestei veri, procesul fiind pe rol.

Blue Air Aviation SA a încheiat anul 2020 cu o gaură de peste 400 de milioane de lei și datorii totale de 870 de milioane lei, la o cifră de afaceri de 537 milioane lei (de 4 ori mai mică decât în anul anterior), potrivit ultimelor date de la Ministerul Finanțelor Publice.

ADVERTISEMENT