În contextul discuțiilor tensionate privind facturarea consumului de energie electrică şi gaze naturale către consumatorii persoane fizice, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) anunță înfiinţarea Comandamentului pentru Energie.
Măsura a fost luată ca urmare a numărului mare de reclamaţii sosite de la cetăţeni, precum şi a complexităţii neregulilor constatate în teren în cele cinci zile de când au început verificările în acest domeniu.
Noua structură va coordona comisari din toată ţara, alcătuindu-se echipe de control suplimentare în zonele în care numărul de reclamaţii din partea cetăţenilor este mai mare, pentru a putea efectua verificările necesare cu celeritate.
Comandamentul pentru Energie se va afla sub directa coordonare a preşedintelui ANPC, Mihai Culeafă, şi a directorului general, Paul Anghel. Acesta va gestiona rapid volumul de informaţii sosit de pe întreg teritoriul ţării, în urma controalelor, şi va asigura colaborarea cu alte instituţii ale statului abilitate în soluţionarea problemelor evidenţiate de control când acestea nu se va încadra în competenţele ANPC.
Structura îşi va menţine valabilitatea până la 31 martie, termenul până la care acţionează Legea 259/2021.
ANPC reaminteşte paşii pe care românii trebuie să-i urmeze când primesc o factură pe care o consideră incorectă:
În cazul în care consumatorii constatată că cel puţin una dintre situaţiile menționate este reală în cazul facturilor pe care le-au primit, trebuie să se adreseze furnizorului de energie respectiv, pentru clarificări. Dacă nici acest demers nu se soluţionează favorabil, consumatorii pot depune o reclamaţie online sau scris (prin poştă sau predare personală la sediile Comisariatelor Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor, ale căror adrese sunt stipulate pe site-ul www.anpc.gov.ro).
Cetățenii sunt sfătuiți ca atunci când trimit petiția, aceasta să fie însoţită de o copie a facturii, precum şi de copia răspunsului furnizorului.
Pentru reclamaţii, consumatorii pot apela numărul de telefon 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 08.00-16.00 sau pot trimite sesizări online, la adresa de e-mail energie@anpc.ro.
O altă structură, Autoritatea pentru Reglementare în Domeniul Energiei(ANRE) a anunțat ieri demararea unor contorale la toți furnizorii de energie electrică și gaze naturale, pentru a verifica respectarea condițiilor de compensare și plafonare a prețurilor pentru consumatorii casnici după ce Ministrul energiei a cerut verificarea și corectarea neregulilor depistate. Acțiunea a fost demarată în urma reclamațiilor a mii de cetățeni care au reclamat facturi mărite neregulamentar.
Potrivit ANRE, sunt verificate respectarea obligației privind emiterea de facturi care trebuie să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale, precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației.
Furnizorii de energie electrică verificați de autorități în urma reclamațiilor sunt: ELECTRICA FURNIZARE, EON ENERGIE ROMÂNIA, HIDROELECTRICA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, CEZ VÂNZARE, TINMAR ENERGY iar furnizorii de gaze naturale: ENGIE ROMÂNIA, EON ENERGIE ROMÂNIA, ENEL ENERGIE, ENEL ENERGIE MUNTENIA, PREMIER ENERGY, ENERGIA GAS & POWER, GAZ VEST.