Primăria Capitalei ar putea prelua în subordine metroul, în ipoteza unui buget al municipalității centralizat, a afirmat, luni seara, primarul general, Nicușor Dan. Procesul de preluare va dura cel puțin un an, a precizat el.
Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a vorbit, luni seara, despre posibilitatea ca metroul să fie preluat de către municipalitate, edilul spunând că această ipoteză este fezabilă doar în cazul unui buget centralizat al Primăriei Municipiului București.
„Este unul din exemplele din care am spus ce ar putea să facă Bucureștiul cu un buget centralizat și e legat de referendum, pentru că prin împărțirea asta la șapte, dictată direct de la Parlament fără ca Parlamentul să cunoască prioritățile de la firul ierbii ale bucureștenilor, niciodată nu am avut banii să facem lucrări mari sau investiții mari, cum este preluarea metroului”, a declarat Nicușor Dan pentru B1TV.
Un metrou aflat în subordinea Primăriei Capitalei ar optimiza transportul public, a spus Nicușor Dan, existând și punerea în practică a biletului comun subteran-suprafață. „Deci, în ipoteza în care se centralizează bugetul la Primăria Capitalei și, evident, sectoarele primesc proporțional lucrurile de care au nevoie, prin ce dispune Consiliul General, putem să preluăm metroul, da, și asta poate să permită să avem și un bilet comun și pe suprafață, și în subteran, permite să optimizăm transportul public, deci e ceva ce noi ne dorim de mult, numai că n-am avut niciodată banii”, a explicat edilul.
Nicușor Dan a insistat că, fără o garanție, primăria nu poate acoperi și subvențiile la termoficare și la transportul de suprafață și cheltuielile metroului, în accelași timp. Oricum, a precizat primarul general, în eventualitatea unei decizii de preluare a transportului în subteran, preluarea acestuia nu se va face „de pe o si pe alta”, procesul fiind estimat să dureze cel puțin un an de zile, a mai spus Nicușor Dan.
„Ca să vă dau un exemplu, în 11 luni din 2024 am primit cu 1,1 miliarde lei mai puțin decât 11 luni în 2023. Asta înseamnă 200 de milioane de euro, cam cât subvenția anuală sau pe transportul de suprafață, sau la metrou. Atâta timp cât nu ai o garanție pe banii pe care îi ai, să preiei și metroul, după subvenția pe care o dăm și la termoficare, și la autobuze, troleibuze, tramvaie, ar fi fost o aventură, dar dacă se consolidează bugetul Bucureștiului, da, e ceva ce noi vrem să facem”, a adăugat primarul general.
„În orice caz, această preluare nu se poate face de pe o zi pe alta, deci procesul de preluare trebuie să dureze cel puțin un an de zile din momentul în care există decizia politică”, a explicat Nicușor Dan