News

Nicușor Dan, la un an de mandat. “Este victima caruselului politic Orban – Firea – USR și a lipsei de experiență”

Edilul Bucureștiului, Nicușor Dan, a încheiat primul an de mandat, iar politologul Cristian Pîrvulescu consideră că majoritatea nereușitelor primarului se datorează atât jocurilor de pe scena politică, cât și lipsei sale de expriență
29.09.2021 | 18:13
Nicusor Dan la un an de mandat Este victima caruselului politic Orban  Firea  USR si a lipsei de experienta
Nicușor Dan, la un an de mandat. "Este victima caruselului politic Orban – Firea – USR și a lipsei de experiență"
ADVERTISEMENT

S-a împlinit un de când Nicușor Dan a preluat funcția de primar al capitalei, iar nemulțumirile bucureștenilor nu contenesc. Totuși, analistul politic Cristian Pîrvulescu este de părere că „edilul este victima caruselului politic Orban – Firea – USR și a lipsei de experiență, care l-a împins în această fundătură, din care se iese foarte greu”.

În exclusivitate pentru FANATIK, Pîrvulescu, în prezent membru al Comitetului Economic și Social de la Bruxelles, a precizat că „nu este imposibil ca Nicușor Dan să depășească momentul dificil, dar primarul are nevoie de o renegociere cu toți aliații. Însă, dacă PNL și USR-PLUS nu vor colabora la guvernare, este foarte greu de crezut că vor lucra împreună, la București”.

ADVERTISEMENT

Între timp, dincolo de ceea ce se petrece în hățișurile luptei politice și de diversele interese, bucureștenii nu uită că, înainte de a fi votat, „gospodarul șef” al orașului făcuse mai multe promisiuni, printre altele cele legate de trafic, de spațiile verzi și de sistemul de termoficare. Schimbările în bine au întârziat să apară…

Analistul politic Cristian Pîrvulescu (sursa psnews.ro)
Analistul politic Cristian Pîrvulescu (sursa psnews.ro)

Cristian Pîrvulescu: „Interesele dintre PSD și PNL sunt foarte strânse, iar dezvoltatorii imobiliari nu sunt entuziasmați de venirea lui Nicușor Dan”

În sprijinul celor afirmate anterior, Cristian Pîrvulescu a precizat că, în opinia sa, interesele dintre PSD și PNL, la nivel bucureștean, sunt foarte strânse. „Ambele partide au clientele extrem de puternice și influențe. Spre exemplu, atât PSD, cât și PNL au relații puternice în domeniul dezvoltatorilor imobiliari. Evident, aceștia din urmă nu sunt deloc entuziasmați de venirea lui Nicușor Dan, ba din contră, vor face tot posibilul ca el să nu-și atingă obiectivele și să se compromită”, a explicat interlocutorul nostru.

ADVERTISEMENT

Potrivit lui Cristian Pîrvulescu, miza nu este neapărat legată de faptul că Nicușor Dan nu mai trebuie să fie ales în postul de primar, ci ca „nimeni cu profilul său să nu mai tulbure apele în București”.

Politologul consideră că probelma reală a capitalei nu stă în faptul că Nicușor Dan nu a reușit să facă prea multe într-un an. „În fond, nimeni n-ar fi putut, pentru că perioada a fost foarte scurtă și s-a scurs într-un context pandemic, dominat de criza politică”, a adăugat Pîrvulescu. Însă, după cum spune partenerul nostru de dialog, urmează trei ani și nu știm dacă, în acest timp, va reuși să pună ceva în mișcare, din pricina faptului că actualul primar nu este sprijinit politic.

ADVERTISEMENT

Cristian Pîrvulescu a detaliat: „Nicușor Dan se află în conflict cu PNL, partid care, în frunte cu Ludovic Orban, l-a sprijinit în campanie și pe listele căruia a fost ales, dar se găsește în relații tensionate și cu USR-PLUS. Nu are, în niciun caz, o relație bună cu PSD, iar toate acestea devin circumstanțe politice foarte dificile. În ce ne privește, începem să vedem care sunt consecințele”.

Majoritatea proiectelor, blocate de conflictul PNL – USR

Previziunile politologului sunt ferme. Dacă PNL își va propune să aibă propriul primar în 2024 și îi va sugera lui Nicușor Dan că trebuie să plece, în condițiile în care tensiunile cu USR vor persista și dacă Gabriela Firea și PSD-ul („care au toate șansele să recâștige Bucureștiul, la viitoarele alegeri”) nu-l vor susține, actualul primar este legat de mâini și de picioare.

ADVERTISEMENT

Potrivit lui Pîrvulescu, prețul este plătit de bucureșteni, pentru că nu avem politici de redresare a sistemului. „Se vede foarte clar că există deficiențe în privința administrării orașului și faptul că le explicăm nu implică și ideea că am fi cumva de acord cu ele”, a subliniat persoana intervievată.

Așadar, una dintre concluziile interlocutorului nostru este că lipsa de experiență politică a lui Nicușor Dan se face simțită: „Unele decizii, luate ca lider de organizație non-guvernamentală, dar lipsit de experiență mai ales în domeniul patrimonial, au fost extraordinare, dar, dincolo de bunele intenții, politica se face construind pas cu pas”.

„Oamenii înțeleg multe, dar când simt frigul, uită tot”

Cristian Pîrvulescu spune că, din punctele de vedere exprimate anterior, reiese clar că disputa dintre PNL și USR a blocat foarte multe proiecte. „Așa se face că, în momentul în care vorbim, nu știm dacă o mare parte din București va avea sau nu căldură la iarnă”, a adăugat politologul.

Până la urmă, dincolo de „dedesubturile” de natură politică, esențial este confortul cetățeanului, care s-a plictisit de promisiuni: „Cu siguranță, oamenii pot înțelege multe lucruri, dar, în momentul în care simt frigul, uită toate aceste amănunte”.

Am fost, totuși, curioși să aflăm motivele pentru care, în ciuda existenței „caruselului politic” și a prețurilor la facturi care cresc, edilul capitalei nu a putut onora mai multe dintre promisiunile inițiale. „Pe de o parte, și-a propus să schimbe în mod radical moștenirea administrației Firea. O astfel de schimbare radicală crează foarte multe distanțe, în ecuație. Doamna Firea nu era venită într-un spațiu vid”, a explicat Pîrvulescu.

Gabriela Firea, mereu în lumina reflectoarelor (sursa hepta.ro)
Gabriela Firea, mereu în lumina reflectoarelor (sursa hepta.ro)

Tranziția lui Sorin Oprescu a scutit-o pe Gabriela Firea de bătăi de cap

Cristian Pîrvulescu a făcut referire și la contextul politic în care actualul primar general și-a desfășurat prima parte a mandatului, spre deosebire de felul în care a lucrat predecesoarea sa, Gabriela Firea. Și aici, jocurile politice au reprezentat un factor primordial.

„În fond, tranziția realizată de Sorin Oprescu pentru PSD a creat condiții pentru ca Gabriela Firea să nu întâmpine aceleași probleme ca acelea cu care s-a trezit Nicușor Dan, în primul an de mandat. S-a creat o continuitate. Când a pierdut mandatul, Sorin Oprescu se găsea într-o situație juridică foarte complicată”, a detaliat comentatorul.

Profesorul Pîrvulescu susține că Nicușor Dan și-a propus să schimbe totul, dar fără un sprijin politic foarte clar, în condițiile în care, la doar câteva luni după ce a fost ales în funcția de primar, principalul său susținător, Ludovic Orban, a intrat în opoziție.

„Orban nu mai era premier și nu-i mai putea acorda sprijinul din partea Guvernului, pe care Nicușor Dan se baza. Lucrurile se complică în continuare, pentru că, Florin Cîțu, devenit între timp și președintele PNL, a criticat Primăria și mai ales pe primarul general, evident, în primul rând din pricina susținerii pentru Ludovic Orban”, a punctat politologul.

Primarul Nicușor Dan și principalul său susținător, Ludovic Orban (sursa hepta.ro)
Primarul Nicușor Dan și principalul său susținător, Ludovic Orban (sursa hepta.ro)

„Suntem martorii politicii iraționale a liberalilor”

În condițiile actuale, Nicușor Dan pare să fi rămas lipsit de orice sprijin, cel puțin după părerea specialistului intervievat. De altfel, Pîrvulescu nu s-a sfiit să atace PNL, pentru situația creată la nivelul Primăriei Bucureștiului.

„Suntem martorii unei atitudini politice iraționale a PNL, dar asta contează într-o măsură mai mică. Cert este că Nicușor Dan nu a putut face mare lucru. A început lucrările pentru schimbarea infrastructurii transportului de căldură, dar acest fenomen va dura încă multă vreme”, a spus Pîrvulescu.

Profesorul a continuat, mutând discuția pe palierul transportului în comun: „La finalul primului an de mandat, primarul general a prezentat, drept bilanț, un proiect feroviar care să faciliteze circulația în București și o situație financiară, care la prima vedere pare bună. Dumnealui susține că Bucureștiul era în faliment în momentul în care l-a preluat. Conturile fuseseră închise până la primăvară și s-a trezit în fața acestei situații. Însă, asta nu schimbă cu nimic datele problemei. În foarte mare măsură, este consecința schimbării climatului și a direcției politice. Așadar, în situația lui Nicușor Dan, experiența politică ar fi contat foarte mult”, și-a reluat principala „teză” interlocutorul nostru.

„Apa caldă? Pe parcursul vieților noastre, lucrările se vor finaliza!”

Dincolo de teorie, de jocurile politice și de justificările edilului șef, bucureștenii suferă și după un an de mandat al lui Nicușor Dan. Apa caldă, facturile, traficul greoi, de multe ori imposibil și penuria sau paragina în care se găsesc spațiile verzi sunt probleme prioritare. Cu toate acestea, Cristian Pîrvulescu este de părere că multe din aceste deficiențe nu puteau fi eliminate până în momentul de față.

„Orice om rațional știe că problema apei calde nu se putea rezolva într-un an. Este o chestiune recurentă, care se rezolvă pas cu pas, dar avem nevoie de mai mult decât presupune o decizie a primarului. Lucrările au început și… pe parcursul vieților noastre vor ajunge la final. Încet, încet, situația din unele cartiere și sectoare se va îmbunătăți”, a „glumit serios” intervievatul.

Nicușor Dan a promis și curățenie. Totuși, situația parcurilor este aproape dezastruoasă. Pîrvulescu a identificat „hibele”: „Au fost probleme legate de buget, dar există în continuare niște angajați care nu și-au făcut treaba. Nu doar Sectorul 1, unde există problemele pe care le cunoaștem, se confruntă cu neajunsuri, ci întregul București este un oraș murdar”.

„Problema este legată de întreaga viziune față de București. Nu este vorba doar despre parcuri. Nici situația acestora nu poate fi rezolvată peste noapte. Discutăm despre cheltuieli. Anul 2021 a fost un dezastru, din punctul de vedere al întreținerii spațiilor verzi, din pricina faptului că bugetul a fost redus în mod semnificativ și nu au mai existat bani pentru aceste cheltuieli”, a continuat Pîrvulescu.

Cu toate acestea, cetățenii capitalei observă, în continuare, aceste neajunsuri, văd cum facturile cresc și îi interesează ca administrația să găsească soluțiile de rigoare. Analistul politic este de acord cu faptul că, „pe de altă parte, cu toții plătim această situație specială, care constă în faptul că Bucureștiul, care produce majoritatea bogăției din România, întreține mii de comune, care nu produc nimic, dar cheltuiesc”.

Trăim în „Epoca Primarilor”. Bucureștiul, un oraș mereu prost administrat

Așa cum consideră și Cristian Pîrvulescu, nevoia unei reforme administrative este esențială, „pentru că banii nu rămân în București, ci sunt duși în alte zone”.

Din păcate, previziunile sunt sumbre: „Este o chestiune de perspectivă, dar nu văd nicio rezolvare. Trăim într-o epocă a primarilor, unde aceștia sunt prim miniștri și obțin bani de la buget, pe seama celor care produc bogăție”.

Politologul a oferit exemplul scandalului iscat pe marginea programului „Anghel Saligny”, care a divizat coaliția de aflată la putere. Programul prevedea investiții de 50 de miliarde de lei în comunitățile locale, iar miza era construirea drumurilor, canalizărilor și infrastructurii de gaze. Și aici „s-a rupt filmul”. USR-PLUS a susținut că inițiativa este similară aceleia prin care Liviu Dragnea distribuia bani către edilii PSD, iar reprezentanții PNL și UDMR afirmau că programul este benefic pentru modernizarea mediului rural. Miza era de numai puțin de 50 de miliarde de lei…

Și divergențele nu se opresc aici: „Mai sunt și altele. Asta explică motivele pentru care Bucureștiul a fost, permanent, un oraș prost administrat, unde s-au efectuat foarte puține lucrări și totul a fost făcut de mântuială. Capitala are un aspect neplăcut, nu este un oraș european care ar fi putut fi prezentat ca un exemplu. Bucureștiul este prăfuit, murdar, cu spații verzi nefolosite, decolorat și fără facilități pentru bicicliști”.

Ne întoarcem la „numerele cu soț și fără soț”, de pe vremea lui Ceaușescu?

Potrivit lui Cristian Pîrvulescu, problema autoturismelor necesită o atitudine curajoasă, pe care Gabriela Firea a încercat să și-o asume dar n-a reușit s-o ducă până la capăt. Mai exact, discuția s-a referit la introducerea unor taxe care să limiteze numărul mașinilor, în București. De asemenenea, este nevoie de decizii curajoase, în privința parcărilor.

Există voci care, dincolo de a fi nostalgice, susțin că au descoperit soluția fluidizării traficului bucureștean. L-am întrebat pe Cristian Pîrvulescu dacă. având în vedere blocajele din București, ar fi o variantă ca, într-o zi să circule mașinile cu numere „cu soț” (n.r pare), iar în următoarea, cele cu numere „fără soț” (n.r impare), ca în duminicile de pe vremea regimului Ceaușescu.

Răspunsul a venit rapid: „Da! De asemenea, o altă soluție aplicată în marile orașe ale lumii este închiderea circulației, în centru. Însă, acestea sunt decizii curajoase, iar Nicușor Dan nu beneficiază de sprijin politic, din partea Consiliului General al Primăriei. Dacă ar decide să nu mai candideze pentru un nou mandat, ar putea face în București ceea ce nu a făcut niciun alt edil, deoarece toți predecesorii lui s-au temut de sancțiunea electorală”.

„Gabriela Firea a propus o taxă și ulterior a renunțat. La fel, a propus benzi speciale pentru transportul în comun, dar a abdicat și de la această idee, sub presiunea publicului. Există un curs electoral al deciziilor curajoase. Cetățenii de rând nu ar fi de acord cu asemenea măsuri aspre, dar un politician este obligat să găsească soluții”, a continuat Pîrvulescu.

Costurile călătoriilor cu transportul în comun, puternic subvenționate de stat

Transportul public se găsește, de asemenea, în mare suferință. De curând, prețul pentru o călătorie cu autobuzul, cu tramvaiul sau cu troleibuzul a crescut de la 1,3 lei, la 3 lei. Mai mult, există o limită temporală, de o oră, în care respectivul „bilet” este valabil, ceea ce, în condițiile traficului sufocant din București reprezintă un mare neajuns.

Cu toate acestea, Cristian Pîrvulescu este de părere că mărirea prețurilor în transportul public nu este o măsură absurdă: „În realitate, costurile sunt foarte mari. Prețurile combustibilului au explodat, iar biletul este, în continuare, puternic subvenționat”.

Însă, patenerul nostru de discuție susține că, „pe de altă parte, trebuie gândite politici active, pentru că, dacă cetățenii nu vor fi atrași către transportul în comun, blocajele din circulație vor persista. Blocajele sunt consecința lipsei unor rețele de transport în comun suficiente”.

Anne Hidalgo, primarul Parisului (sursa hepta.ro)
Anne Hidalgo, primarul Parisului (sursa hepta.ro)

Rețea feroviară inspirată de Bruxelles, stații de autobuz ca la Paris și lecții din Bogota

Detașat” în ultima vreme la Comitetul Economic și Social de la Bruxelles, Cristian Pîrvulescu a oferit „soluția belgiană” pentru problemele traficului bucureștean: „Rețeaua feroviară de aici datează de mai bine de 100 de ani. Belgienii folosesc acest sistem, pentru că și aici se formează blocaje, la orele de vârf. Ideea de a construi o rețea feroviară în București nu este neapărat rea”.

„Însă, în condițiile în care obișnuința și mai ales obiceiurile bucureștenilor sunt diferite, mă îndoiesc că ea va funcționa. Exemplul este oferit de trenul care circulă de la Otopeni la Gara de Nord și care nu are călători”, a continuat, dezamăgit, interlocutorul nostru.

Referindu-se la transportul suprateran, Pîrvulescu a adus în discuție exemplul parizian, unde primărița Anne Hidalgo și-a propus să creeze stații noi, pentru ca persoanele să se poată deplasa între acestea în maxim 10 minute. Și totuși, se pare că „la București, așa ceva nu va putea exista atât de curând…”

După părerea lui Cristian Pîrvulescu, Nicușor Dan ar fi rebuit să arate mai multă receptivitate, mai ales că, provenind din societatea civilă, ar fi trebuit să fie un bun comunicator. „Vă dau exemplul primarului Antanas Mockus, care a reformat Bogota. El a fost rectorul Universității din capitala Columbiei, a rezolvat o serie de conflicte și a fost ales primar, într-o perioadă foarte tulbure”, a precizat politologul.

Pîrvulescu a explicat și care a fost atuul edilului columbian: „Ei bine, Mockus a știut să comunice foarte bine cu cetățenii și să pregătească reformele pe care urmașul său le-a continuat. Apoi, tot el a revenit la Primărie, deoarece în Columbia sunt interzise două mandate consecutive. Ca urmare, pentru a fi reales, oamenii trebuie să te țină minte pentru ce ai făcut!”.

„Nicușor Dan nu poate gestiona realitatea. Când vii dinafara sistemului, șansele sunt zero”

Așadar, comunicarea este esențială. Intervievatul FANATIK consideră că, deși provine din rândurile societății civile, Nicușor Dan n-a știut să mențină legătura cu persoanele care l-ar fi putut sprijini.

„Nu este un bun comunicator, nu are sprijin politic, iar toate aceste tare complică foarte mult lucrurile. Rămânem cu o listă de bune intenții, care nu se pot realiza de la sine și situația a devenit comparabilă cu aceea a primarilor ecologiști din Franța. Cu excepția Parisului și a orașului Lille, metropolele franceze au fost cucerite de ecologiști. A urmat revigorarea pandemiei, cumulată cu prezența scăzută la vot, iar toate acestea au născut un val de proteste”, a explicat analistul politic.

Finalul discuției a fost dur pentru actualul primar general. „Nicușor Dan nu poate gestiona realitatea. Grupurile politice controlează o clientelă care joacă un rol important. Când vii dinafara sistemului și nu ai capacitatea de a mobiliza cetățenii în favoarea ta, șansele de reușită nu sunt minime, ci egale cu zero”, a încheiat Cristian Pîrvulescu.

ADVERTISEMENT