Așadar, noul regulament se aplică începând cu 1 septembrie și va fi valabil pe toate aeroporturile din Uniunea Europeană. Concret, de la această dată pasagerii curselor aeriene vor putea transporta lichidele în bagajul de mână doar în recipiente cu un volum maxim de 100 de mililitri.
Mai mult, acestea ar trebui împachetate într-o singură pungă de plastic transparentă, cu volumul de cel mult 1 litru. Regulile privind transportul lichidelor au fost introduse în 2006, însă fuseseră relaxate pe unele aeroporturi germane mai ales dacă bagajele puteau fi controlate cu scanere de tip CT.
Acestea utilizau o tehnologie dezvoltată în scop medical și care pot ”desena” foarte rapid o imagine 3D a conținutului unui bagaj. Cu toate acestea, mai mulți oficiali ai UE au formulat ”îndoieli” referitor la cât de încredere pot fi aceste scanere CT în raport cu bagajele.
Trebuie menționat că medicamentele și hrana lichidă pentru bebeluși vor fi exceptate de la regulile privind lichidele. Noile reguli ale UE vor permite ca recipientele cu lichide să rămână în interiorul bagajelor acolo unde există puncte de control echipate cu scanere noi.
Cu toate acestea, așa cum punctează Agerpres, ”lichidele şi dispozitivele electronice vor trebui în continuare să fie scoase din bagaje şi prezentate separat la punctele de control dotate cu scanere convenţionale, care sunt comune încă pe multe aeroporturi din UE”. Regulamentul va fi obligatoriu pentru toți pasagerii care vor să circule din această toamnă în Uniunea Europeană.
Potrivit Capital.ro, călătorii vor putea să ducă cu ei câte produse de tip lichid doresc, însă doar dacă sunt ambalate în recipiente de cel mult 100 ml. Aici intră lichidele, gelurile și aerosolii din bagajul de mână. Măsura se va aplica exclusiv aeroporturilor dotate cu noile scanere de tip EDSCB C3.
Așadar, călătorii nu vor mai putea trece prin controlul de securitate cu sticle de apă și alte băuturi, fiind permis doar transportul unei sticle goale, care poate fi umplută din nou după ce se trece de control. Important de reținut, nu există o limită referitor la numărul de recipiente de 100 ml pe care pasagerii le pot avea în bagaj.
Restricția, deși pare bizară, a fost introdusă pentru a veni în ajutorul scanerelor de tip CT, utilizate deja în diverse aeroporturi europene, dar și pentru a armoniza ”standardele internaționale de securitate în aviație”. Totul a fost gândit, de fapt, pentru a proteja pasagerii și pentru a se asigura că aceștia sunt în siguranță în avion.
Restricția a fost implementată pe termen nedeterminat și va avea rol de măsură preventivă, nu pentru că ar exista un risc anume. Măsura ar trebui păstrată până când va fi îmbunătățit software-ul scannerelor. Airports Council International (ACI) lucrează de zor pentru a finaliza o serie de acorduri privind standardele internaționale de siguranță aeriană.