News

Montarea panourilor de protecție la metrou, un vis tot mai departe de realitate. De ce nu vom avea niciodată parte de siguranță în staţii

03.02.2020 | 19:26
Montarea panourilor de protectie la metrou un vis tot mai departe de realitate De ce nu vom avea niciodata parte de siguranta in statii
ADVERTISEMENT

Metroul din București reprezintă cea mai rapidă cale de transport din Capitală, iar conform datelor Metrorex peste 600.000 de oameni circulă pe cele 4 magistrale disponibile în prezent.

Siguranța călătorilor, în pericol

Raportul de activitate al Metrorex pentru 2018 arată o creștere a numărului de călători transportaţi în anul 2018 faţă de anul 2017, cu aproximativ 853 mii călători.

ADVERTISEMENT

Cu un asemenea flux de oameni, siguranța călătorilor ridică mari semne de întrebare. Pe lângă numeroasele probleme tehnice cu care compania a avut de-a face în ultimii ani, stațiile de metrou mai au un renume negativ: sinuciderile sau tentativele multiple prin care mai mulți oameni au vrut să-și ia viața aruncându-se în fața trenurilor.

Cel mai șocant caz din ultimii ani ce a avut loc la metrou este cel al Magdalenei Şerban, femeia care a omorât o tânără după ce a împins-o pe şinele metroului în staţia Dristor 1 şi a încercat să ucidă o altă tânără în acelaşi mod la stația Costin Georgian.

ADVERTISEMENT

În timp ce femeia a primit închisoare pe viață, problema siguranței călătorilor a rămas nerezolvată. De altfel, și anul acesta, pe 18 ianuarie, un bărbat în vârstă de 40 de ani a încercat să își ia viața, aruncându-se în fața metroului în stația Păcii.

HARTA SINUCIDERILOR DE LA METROU DIN ULTIMII 5 ANI
HARTA SINUCIDERILOR DE LA METROU DIN ULTIMII 5 ANI.

Sistemele de siguranță de la metrou, insuficiente

Un alt bărbat a încercat să se sinucidă, pe 27 noiembrie 2019, la staţia de metrou Unirii. Acesta s-a întins pe liniile trenului și a putut fi salvat la timp după ce angajaţii Metrorex au oprit curentul. Pe data de 25 iulie 2019 un bărbat s-a sinucis la Izvor. Stația de pe magistrala 1 a fost închisă atunci aproape două ore.

ADVERTISEMENT

Încă o persoană și-a pus capăt zilelor pe 1 februarie 2019 la staţia Apărătorii Patriei, iar o femeie în vârstă de aproximativ 30 de ani a fost prinsă pe 5 octombrie 2018 între garnitura de metrou și peron, în stația Bazilescu.

O altă persoană a decedat pe 23 iulie 2018 după ce a fost lovită de metrou în stația de metrou Nicolae Teclu.

ADVERTISEMENT

Acestea sunt cazurile doar din ultimii 3 ani, perioadă în care am auzit mai multe ipoteze legate de amplasarea unor sisteme de siguranță pe fiecare peron din stațiile de metrou bucureștene.

Spre exemplu, în aprilie 2018, Metrorex preciza într-un comunicat că, pentru proiectul de investiţii care prevede amplasarea unor panouri de protecţie în staţiile de metrou „nu s-a demonstrat îndeplinirea condiţiilor necesare care să stea la baza unei decizii de implementare”.

Un an mai târziu, în martie 2019, compania Metrorex anunța că “a făcut demersuri pentru stabilirea obiectivului de investiții referitor la montarea panourilor de siguranță. Acestea vor fi montate pentru a proteja călătorii atunci când, la orele de vârf, peroanele unor stații sunt foarte aglomerate”.

Acum, în exclusivitate pentru FANATIK, directorul general Metrorex ne-a declarat că s-a constatat necesitatea de a amplasa panouri de siguranță în stațiile și liniile foarte aglomerate, iar prima magistrală vizată este Magistrala 2 (linia albastră de pe harta metroului).

“Metrorex are în vedere implementarea unui sistem de securitate la peroanele stațiilor. În acest sens au fost promovate pe circuitul de avizare documente de aprobare pentru demararea procedurilor de avizare pentru realizarea Studiului de Prefezabilitate și a Studiului de Fezabilitate.

S-a constatat că există necesitatea instalării unor astfel de panouri în stațiile și liniile foarte aglomerate, cum este Magistrala 2 de metrou.

Necesitatea instalării unor astfel de panouri, precum și locul unde este imperios necesar a se monta vor fi constatate în urma unor analize în cadrul Studiului de Fezabilitate care va fi întocmit pentru dezvoltarea proiectului de reabilitare a stațiilor de metrou de pe Magistrala 2″, a precizat Mariana Miclăuș, Directorul general al Metrorex.

Argumentul Metrorex, demontat de FANATIK

Am pornit de la argumentul Metrorex de a amplasa panourile de siguranță în stațiile aglomerate și am vrut să vedem dacă acesta este relevant.

Astfel, conform companiei de transport subteran, cele mai aglomerate stații de metrou sunt, în ordine descrescătoare, următoarele: Aurel Vlaicu, Piața Sudului, Piața Universității, Piața Unirii 1, Piața Unirii 2, Pipera, Obor, Piața Romană, Crângași, Eroii Revoluției.

Așadar, comparând stațiile aglomerate cu harta sinuciderilor din ultimii 5 ani, vedem că, din cele 17 pierderi de vieți ce au avut loc la metroul din Capitală, doar 3 au avut loc în stațiile aglomerate administrate de Metrorex.

Drept urmare, principiul după care Metrorex vrea să amplaseze sistemele de protecție nu este unul eficient sau logic. Chiar dacă se vor monta panouri de siguranță pe magistrala 2 (Pipera-Berceni), pe această linie s-au înregistrat 7 pierderi de vieți omenești din totalul de 17 din ultimii 5 ani.

Pe lângă acest aspect, reprezentanții companiei de transport subteran nu pot anticipa când vom avea parte de astfel de măsuri de siguranță la metrou, întrucât nu a fost finalizată documentația necesară aprobării proiectului.

“Un termen de realizare a proiectului poate fi estimat numai după parcurgerea etapelor prevăzute de legislația în vigoare, respectiv după finalizarea documentațiilor tehnico-economice necesare și aprobarea investiției”, a mai declarat Mariana Miclăuș, Directorul general al Metrorex, în exclusivitate pentru FANATIK.

Dotările Metrorex

Momentan, Metrorex anunță pe site-ul companiei că există o siguranță a circulației, realizată cu ajutorul sistemelor ATC/ATO ce asigură ca viteza maximă a garniturilor să fie respectată, iar trenurile să oprească automat în cazul depășirii semnalelor și oprirea automată la peron.

În plus, metrourile au prevăzute în cabinele de control și sisteme de tip „om mort”. Concret, acest lucru prevede ca trenul să oprească automat în eventualitatea în care mecanicul nu mai este disponibil.

Pe lângă sistemul de comunicare, stațiile din Capitală sunt prevăzute cu sisteme de stingere a incendiilor, de monitorizare video, borne SOS și sisteme de alarmare rapidă.

Compania de transport subteran mai deține și un serviciu de salvare ce dispune de 50 de angajați pregătiți în securitate minieră, plasați în stațiile Basarab și Piața Unirii

Pe lângă un serviciu specializat de poliție, la metrou se mai află și un serviciu de salvatori ce ghidează în subteran echipajele ISU.

Cu toate acestea, sinuciderile și tentativele ne demonstrează că aceste măsuri implementate de Metrorex nu par a fi suficiente.

Între timp, bucureștenii su recurs la mediul online și au creat mai multe petiții prin care cer conducerii Metrorex să implementeze scuturi anti-suicid/anti-accidente în fiecare stație de metrou.

„Dacă nu este posibil din cauze financiare montarea scuturilor, atunci montarea unor senzori în dreptul stațiilor pentru a opri curentul și metroul în tunel când detectează mișcare de pe peron în direcția zonei de rulare a trenului”, se arată într-una dintre petițiile online, semnată de peste 30.000 oameni.

Termenul de montare a panourilor, incert

“Structura metalică se poate face din aluminiu, iar geamurile din plastic. Tehnic, totul este posibil, depinde cu ce costuri. Ideal ar fi fost să se prevadă de la început”, a declarat, pentru TVR, Octavian Udriște, fost director al Metrorex, reprezentant al Asociației Inginerilor feroviari din România.

Am pornit de la declarația fostului director Metrorex și l-am întrebat pe actualul director general al companiei dacă vom avea parte de astfel de panouri de siguranță pe viitoarea Magistrală 5, însă nu am primit un răspuns în acest sens.

În schimb, Mariana Miclăuș ne-a declarat că “Finalizarea lucrărilor pentru darea în exploatare a Magistralei 5 de metrou, tronsonul Drumul Taberei – Eroilor, este preconizată pentru luna iunie 2020.”

Concluzii importante cu care am rămas la final:

  • Nu știm când și cum vom avea parte de o mai mare siguranță la metrou.
  • De fiecare dată când cineva moare pe liniile de metrou, iese la suprafață necesitatatea montării panourilor de siguranță, însă uităm repede de importanța lor.
  • Compania intenționează, într-un viitor obscur, să monteze panouri de siguranță în stațiile aglomerate, chiar dacă majoritatea incidentelor au avut loc în stațiile neaglomerate (clasament preluat de la Metrorex).
  • Compania are șansa de monta aceste panouri de siguranță pe Magistrala 5, lucru care, analizând lipsa unui răspuns în acest sens, sunt șanse de 99% să nu se întâmple.

 

ADVERTISEMENT
Tags: