News

Numărul accidentelor rutiere grave din România, în continuă scădere în ultimii 10 ani. De ce nu ne putem bucura, încă, de această statistică

În România, se înregistrează din ce în ce mai puține accidente rutiere grave, însă situația nu arată prea bine privind cifrele brute.
28.09.2021 | 13:41
Numarul accidentelor rutiere grave din Romania in continua scadere in ultimii 10 ani De ce nu ne putem bucura inca de aceasta statistica
Numărul accidentelor rutiere grave din România, în continuă scădere în ultimii 10 ani. De ce nu ne putem bucura, încă, de această statistică. Sursa foto: fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

După cum bine știm deja, România conduce în topul Uniunii Europene în ceea ce privește accidentele rutiere.

Infrastructura deficitară, parcul auto învechit și inconștiența multor șoferi duc, de multe ori, la tragedii pe șoselele țării. Ar trebui, totuși, să avem și motive de bucurie?

ADVERTISEMENT

Dacă privim cele mai recente statistici publicate de către Poliția Română, situația e ceva mai bună acum decât era în urmă cu un deceniu. Asta, totuși, ne arată mai degrabă cât de sângeroase erau drumurile României în 2010 și nu neapărat că situația e prea bună acum, având în vedere poziția noastră în UE.

Astfel, au fost publicate informații analitice cu privire la caracteristicile accidentelor rutiere grave produse în 2020, dar și dinamica acestor evenimente rutiere între 2010 și 2020.

ADVERTISEMENT

Probabil cel mai îmbucurător aspect cu privire la ultimul deceniu de șoferie pe șoselele din România este că, între 2011 și 2020, s-a redus cu 31% numărul morților în accidente rutiere. De la 2.377 victime, s-a ajuns la 1.646 decedați.

Scăderea este, însă, sub media europeană, unde s-a înregistrat o diminuare a deceselor cu 37 de puncte procentuale.

ADVERTISEMENT

Și celelalte scăderi analizate sunt similare. În ceea ce privește numărul accidentelor rutiere grave, acestea au scăzut cu 32,2% în intervalul de referință, iar numărul răniților grav s-a diminuat cu 35,6%.

Cum a arătat situația accidentelor rutiere în 2020

Referitor la anul trecut, pe drumurile din țară au avut loc 6.273 de accidente rutiere grave, în care au murit 1.646 persoane. Alte 5.484 persoane au fost grav rănite și 2.155 persoane au fost rănite ușor.

ADVERTISEMENT

Cum se compară cifrele cu cele din 2019? Din fericire, înregistrăm o scădere a accidentelor cu 27,4%, adică 2.369 incidente. Au fost vătămate cu 2.859 mai puține persoane (o scădere de 28,6%).

O scădere atât de masivă între cei doi ani poate fi atribuită pandemiei, care a restricționat foarte mult circulația pe parcursul anului trecut și nu neapărat îmbunătățirilor pe partea de infrastructură, care lipsesc în continuare.

În zona rurală s-au petrecut cele mai multe accidente grave, 39,2% din totalul anual al incidentelor. Este vorba despre 2.457 incidente de acest fel.

Care sunt cauzele accidentelor rutiere din România

În jur de o treime dintre accidentele produse în 2020 au implicat accidentarea gravă a pietonilor – 1.909 accidente de acest fel (30,4% din total).

Și de această dată avem parte de o scădere a numărului de evenimente de acest fel, înregistrându-se cu 915 mai puține cazuri (o scădere de 32,4%).

Cele mai frecvente cauze ale accidentelor rutiere sunt neadaptarea vitezei la condițiile de drum și traversarea neregulamentară de către pietoni a drumurilor publice. Topul continuă cu abateri ale bicicliștilor, neacordarea de prioritate pietonilor și neacordarea de prioritate vehiculelor.

În cam jumătate din accidentele grave produse în 2020 (51,2%), vinovăția, integral sau parțial, aparține unui conducător auto.

Pietonii continuă să fie cele mai însemnate victime în România – 35,7% din totalul decedaților. În cazul accidentelor produse pe străzi, pietonii sunt 63,8% din victimele decedate, în cazul drumurilor naționale, 42,6%, iar în cazul accidentelor produse pe drumuri județene, pietonii reprezintă 36,5% din totalul victimelor.

Cât de bine arată cifrele din 2020 față de 2010

În mediul urban, se înregistrează o scădere cu 39,1% a accidentelor grave în ultimul deceniu. În mediul rural, scăderea este de 23,9%, iar în afara localității, scăderea înregistrată este de 32,4%.

Statisticile Poliției Române mai arată că accidentele din mediul urban, deși cele mai frecvente, au și cele mai puține decese (sub un sfert din totalul morților).

Tot în același raport se arată că a scăzut numărul de decese din accidente produse în toate cele trei medii. Cea mai semnificativă scădere are loc în cazul accidentelor din afara localității (35,5% față de 2010), urmată de situația accidentelor din mediul urban (33,2%). Scăderea din mediul rural este de 24,4%.

Și numărul de grav răniți a scăzut în ultimul deceniu. În accidentele din mediul urban, au fost cu 41,8% mai puțini grav răniți, în incidente din afara localităților, cu 37,8% mai puțini accidentați grav, iar în cazul evenimentelor rutiere din mediul rural, scăderea este de 25,8%.

Bicicliștii rămân cei mai ghinioniști în ceea ce privește rata deceselor în accidentele rutiere. Deși în cazul tuturor celorlalte categorii de participanți la trafic, au fost înregistrate scăderi ale deceselor în ultimul deceniu, bicicliștii morți în accidente sunt cu 7% mai mulți în 2020 decât în 2010.

O duc mai bine conducătorii de vechiule cu două roți, precum scuterele și motocicletele. Scăderea ratei victimelor în ultimul deceniu este de 49%.

În final, raportul arată că în 66% din accidentele rutiere grave, vina este a unui conducător auto. De asemenea, aceștia se fac vinovați pentru decesele a două treimi din totalul morților, dar și pentru 72% dintre grav răniți.

ADVERTISEMENT