News

O inepție din Codul Rutier, corectată după 20 de ani. Cazul care i-a determinat pe parlamentari să schimbe legea

Din când în când, prlamentarii își dau seama că au introdus diverse prostii în legislație și le corectează mai târziu. Cea mai recentă situație este legată de o prevedere a Codului Rutier în vigoare de 20 de ani.
25.05.2022 | 19:03
O ineptie din Codul Rutier corectata dupa 20 de ani Cazul care ia determinat pe parlamentari sa schimbe legea
Potrivit legii, motocicliștii ar trebui să aibă extinctoare când pleacă la drum/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Codul Rutier din România datează de acum 20 de ani, când a fost adoptat prin OUG 195/2002. În pofida numeroaselor modificări, adăugiri, abrogări de articole, niciun parlamentar nu a observat o inepție strecurată de la bun început în ordonanță, anume obligativitatea motocicliștilor de a avea trusă medicală, extinctor și două triunghiuri reflectorizante.

Extinctoarele pe motociclete, obligatorii în Codul Rutier

Nimeni nu s-a obosit să se întrebe unde ar putea să țină un motociclist extinctor și triunghiurile reflectorizante, iar problema a trecut neobservată, asta pentru că polițiștii rutieri au avut suficientă minte să ignore această regulă în cazul motocicliștilor.

ADVERTISEMENT

Numai că recent a apărut un caz în care un polițist cu ceva mai puțin discernământ a luat în serios prostia plasată de guvern în ordonanța de acum 20 de ani și a amendat un grup de motocicliști pentru că nu aveau extinctoare și triunghiurile reflectorizante.

Pe 12 mai, trei motocicliști din Cluj au fost amendați pentru acest motiv, invocat de un polițist rutier care i-a oprit, potrivit publicației Știri de Cluj. „În ultimele zile a început să oprească motocicliști, eu fiind unul dintre abuzați, cerându-mi să prezint extintor (sic! – n.red.), 2 trunghiuri reflectorizante și trusă. Asta ca încăpățânare sau răzbunare, doar de dragul de a da amenzi pentru că nu a găsit neconformități sau alte abateri. Noi am fost opriți trei motocicliști, toți trei amendați pentru aberația respectivă”, a afirmat unul dintre cei sancționați de polițistul clujean.

ADVERTISEMENT

Știrea a fost preluată și de alte publicații și astfel s-a descoperit că sancțiunea impusă de către zelosul om al legii avea acoperire legală. „Pentru a fi conduse pe drumurile publice, fiecare autovehicul, tractor agricol sau forestier și tramvai trebuie să fie dotat cu trusă medicală de prim ajutor, două triunghiuri reflectorizante și un stingător de incendiu, omologate”, prevede articolul 8 din Codul Rutier, articol care nu prevede niciun fel de excepții de la această regulă astfel că toți motocicliștii care în ultimele două decenii au mers fără extinctor în spinare și triunghiuri reflectorizante aninate de motocicletă se fac vinovați de încălcarea legii.

Un pericol pentru siguranța motocicliștilor

Enormitatea a ajuns la urechile unor parlamentari USR și PNL care au depus un proiect de lege prin care motocicletele și mopedele vor fi exceptați de la această regulă din motivul evident al lipsei de spațiu pentru depozitarea extinctorului și triunghiurilor reflectorizante.

ADVERTISEMENT

Expunerea de motive a proiectului de lege care a fost depus la Senat începe cu constatarea gogomăniei care i-a permis polițistului din Cluj să administreze amenzile. „Adesea ne întâlnim cu erori în legea română, erori care nu sunt făcute cu rea-credință, ci au rămas scrise negru pe alb de-a lungul anilor, până când o situație le aduce înapoi la suprafață (…) Într-un caz recent din județul Cluj, a fost mediatizat faptul că un anume echipaj de poliție folosea acest tip de amendă ca pedeapsă pentu motocliștii asupra cărora nu se putea reține o altă ilegalitate. Acest abuz a fost facilitat de o astfel de lege fără utilitate, dar încă în vigoare”, scrie senatorul USR Cristinel Gabriel Berea, cel care a redactat textul expunerii.

Acesta arată că respectarea de către motocicliști a obligației de a avea dotările cerute actualmente de Codul Rutier presupune chiar un pericol suplimentar pentru aceștia. Ei ar putea să le pună în compartimente suplimentare instalate pe vehicul, dar ar crește riscul dezechilibrării acestuia în timpul mersului. O altă variantă ar fi ca motoclistul să le care într-un fel de ghiozdan, caz în care pericolul ar fi și mai mare.

ADVERTISEMENT

În cazul unui accident, indiferent de gravitate, șoferul catapultat de pe motocicletă, cărând în spate un extinctor, se supune unui risc suplimentar de impact cu un obiect contondent, care poate duce la fracturi de coloană, paralizie și alte tipuri de handicap permanent”, susțin inițiatorii.

 

ADVERTISEMENT