O lege veche de 47 de ani pune în pericol sănătatea bucureștenilor. Pneumolog: „Plămânii copiilor şi bătrânilor sunt cel mai mult afectaţi”

Theo Sutiu   
în Hot News
30/01/2020, 18:54
O lege veche de 47 de ani pune în pericol sănătatea bucureștenilor. Pneumolog: „Plămânii copiilor şi bătrânilor sunt cel mai mult afectaţi”
Operatorii de salubritate au încetat să mai aspire și să spele străzile din București la 1 noiembrie. FOTO Hepta

Operatorii de salubritate au încetat să mai aspire și să spele străzile din București la 1 noiembrie. În fiecare an, contractele cu autoritățile locale sunt încheiate în baza unei normative naționale care datează din anul 1973, atunci când prim-ministrul României era Gheorghe Maurer. Potrivit informațiilor oferite de Dan Ceaușescu pentru FANATIK, director de marketing Urban SA, o mașină de curățat străzi adună în jur de o tonă de praf la fiecare oră.

Ce se întâmpla atunci când iarna devine ca vara

Dan Ceaușescu precizează că responsabilitate raportării nivelului de poluare ține de primării, dar și acestea se lovesc de birocrație, lucru care practic omoară din fașă orice inițiativă. „Măsurile se iau, din câte știu eu, de autoritățile locale. Ele ar trebui să se seiseze cu privire la gradul de poluare și să ia măsuri pentru a remedia situația, cei care au contracte cu operatorii. Și chiar dacă iau aceste măsuri, nu au întotdeauna toate instrumentele la îndemână pentru că acele contracte se fac în baza unui normativ care există din 1973”, mărturisește Dan Ceaușescu.

Conform spuselor operatorului de salubrizare, legea veche de 47 de ani interzice igenizarea străzilor în perioada 1 noiembrie – 15 martie, indiferent de temperaturile de afară.

„Cele patru luni sunt considerate luni de iarnă, dar având în vedere că iarna acesta a fost lipsită aproape în totalitate de precipitațiile specifice acestei perioade alea anului, această lege ar fi trebuit cumva modificată.

Practic, aceste reguli se respectă cu strictețe în fiecare an pentru că fiecare contract se face în baza acelui normativ. Anii trecuți am scos cele patru mașini pe care le avem în dotare în luna februarie, când din punct de vedere legal nu ai voie să prestezi servicii de vară pentru că este iarnă.

Opt luni mai târziu a venit Curtea de Conturi și ne-a cerut banii înapoi pe acea acțiune pentru că fusese făcută înaintea termenului prevăzut în normativă”, mai spune Dan Ceașesescu.

Cumperi mai scump, vinzi mai ieftin

Operatorii de salubritate susțin că aceste contracte cu primăriile le aduc daune materiale semnificative în fiecare an.

„Ca să vă dați seama cum stă situația, noi, la Sectorul 6, cumpărăm materiale antiderapante cu 230-240 de lei, adică prețul oficial de la salină. De exemplu, anul trecut Curtea de Conturi a venit și a spus să îi vindem cu 180 de lei. Adică, eu cumpăr cu 230 și vând înapoi la primărie cu doar 180 de lei, iar acest lucru nu este normal, având în vedere că noi suntem operatori privați și avem contracte cu primăria. Luăm de la stat și vindem tot la stat. De aici a ieșit o diferență de 800.000 de lei pe sare, o pierdere care nu are nicio legătură cu realitatea, pentru că această Curte de Conturi aplică strict niște norme și condiții”, adaugă operatorul de salubrizare.

Curtea de Conturi respectă legea absurdă la literă

Dan Ceaușescu ne-a mai explicat și faptul că cei de la Curtea de Conturi respectă orbește această normativă, iar situația pare în acest moment de nerezolvat.

„Spre exemplu, ieri când au fost temperaturi de peste 10 grade, noi am fi curățat străzile, Curtea de Conturi ar venit să spună că nu le pasă, pentru că este lună de iarnă, și ce dacă au fost temperaturi mari, vrem banii înapoi.

Acestea în condițiile în care noi atașam și documente despre starea vremii, lucru care ar trebui să explice, măcar în teorie, să justifice banii. Acestea în condițiile în care în normativul din 1973 se specifică alb pe negru că spălatul se face atunci când afară sunt peste 7 grade, dar, dacă luna respectivă este de iarnă, această parte din lege nu mai contează pentru autorități”.

Aprobarea avizului se lasă așteptată

Deși primăria Sectorului 6 a cerut aviz Ministerul Mediului, Curtea de Conturi și DSP pentru a remedia această problemă, dar nu s-a primit până acum niciun răspuns.

„Primăria însă și-a dat acordul și noi am scos astăzi dimineață două mașini pe stradă care să curețe cele mai aglomerate străzi din Sectorul 6. Spre seară, vom mai trimite două, dar durează, pentru că înainte trebuie golite de materialele pentru iarnă și înlocuite cu cele de vară.

Adică cistrernele sunt umplute cu apă și curăță praful de la mariginea drumului acolo unde se adună cel mai mult, pentru a evita ridicarea prafului, conform protocoalelor de igenizare.

O mașină de măturat și aspirat strânge în decurs de 24 de ore în jur de 24 tone de nisip, paricule de praf și alte particule, adică o tonă pe oră. Sunt convins că lipsa acestor măsuri legate strict de schimbările climatice a afectat foarte mult sănătatea bucureștenilor. Vă dați seama cât praf au inhalat”, a încheiat Dan Ceaușescu.

Medicul Mihălțean explică cum praful și poluarea afectează sănătatea

Contactat de FANATIK, pneumologul Florin Mihălțean, şeful secţiei Pneumologie III Institutul Marius Nasta susține că rate infecțiilor respiratorii a crescut în aceste luni de iarnă.

„Faptul că există factori poluanți sub formă de pulberi, niște particule extrem de mici, înseamnă mai multe lucruri. Acestea merg la nivelul căilor respiratorii inferioare și generează o serie de consecințe negative printre care aș enumera acutizări ale unor boli, cum ar fi bronșita cronică sau astmul”, declară specialistul în pneumologie.

Peste praful care i-a intoxicat pe bucureșteni, și particulele diesel le-a pus oamenilor viața în pericol. „De asemenea, factorii poluați scad imunitatea organismului și predispun bucureștenii la infecții respiratorii, și aceste mixaje nu se produc numai cu pulberi, se produc și cu particule gazoase, care sunt și ele nocive. Acestora li se adaugă particulele disel, cele emanate de mașinile care merg cu acest tip de combustibil.

Toți acești factori luați la un loc creează predispoziția acutizării unor boli cronice obstructive cum ar fi bronhopneumopatia obstructivă. Din păcate, există și șanse de malignizare, mai ales în relația cu particulele disel, dar îi afectează foarte tare și pe cardiaci. Poluarea în aceste cazuri poate provoca acutizarea unor afecțiuni coronariene sau alte boli ale vaselor de sânge”, explică Mihălţean.

Pe cine afectează cel mai tare poluarea

Totodată, Florin Mihălțean a dezvăluit și cine sunt cele mai vulnerabile persoane. „Ce este important de precizat că acești factori de poluare și praful din aer afectează în special copiii și bătrânii. În ultimele luni au crescut cazurile de infecții respiratorii, dar nu vă pot da statistici pentru că, deși ar trebui să existe, nu există un sistem care să raporteze numărul de internări dintr-o zi raportate la calitatea aerului”.

În luna ianuarie, stația Ministerului Mediului de măsurare a calității aerului de la Universitate, a înregistrat nouă zile de depășiri zilnice pentru PM10, în condițiile în care limita pentru depășirile zilnice/pe an este de 35 de zile, semnalează aerlive.ro. Mai mult, stația independentă de la Universitate a înregistrat opt depășiri zilnice în primele 20 de zile ale anului.

 

Închide ×

FANATIK.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea si în activitatea curentă a FANATIK.RO cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Am înțeles