Sute de mii de români aleg să plece anual în Grecia în vacanță, iar mulți dintre ei preferă să facă acest drum cu mașina personală sau cu autocarul. Asta, pentru a economisi timp, pentru cei care locuiesc în sudul țării, sau pur și simplu pentru a se bucura de o aventură alături de familie, pe un drum interesant și plin de peisaje demne de admirat.
Cu toate acestea, uneori acest drum devenise complicat și anevoios, însă autoritățile din Bulgaria au anunțat că axa verticală a autostrăzii Egnatia ” Xanthi-Frontiera greco-bulgară” este aproape de finalizare.
Această axă verticală a autostrăzii va facilitate călătoriile spre și dinspre Bulgaria și va aduce beneficii semnificative Greciei și Bulgariei, datorită activităților comerciale dintre cele două țări. Conform carandmotor.gr, numărătoarea inversă pentru finalizarea celei mai nordice secțiuni, cea care pornește de la Dimario și ajunge la graniță, cu o lungime de 8 kilometri, este aproape finalizată.
Astfel, sunt finalizați mai mult de 6 din cei 8 kilometri asfaltați, astfel că ultimii doi kilometri vor fi construiți până la finele acestui an. Cât despre secțiunea ”Melivoya-Dimario”, cu o lungime de 10,5 kilometri, se află doar în faza de licitație.
Problema e că au fost depuse mai multe contestații, astfel că a dus la un blocaj. Restul tronsoanelor ar trebui finalizate până spre finele anului 2027, fiind vorba despre Xanthi-Synora (Xanthi-Smithi, Smithi-Ehinos și Ehinos-Meliboia).
Drumul de la Xanthi la granița greco-bulgară are o lungime totală de 50 de kilometri, iar construcția și proiectarea sunt exclusiv responsabilitatea companiei Egnatia Odos. După ce va fi implementat complet, drumul va conecta Smolyan și Rudozem din Bulgaria cu Xanthi și, prin extensie, cu Egnatia Odos.
Se pare că pentru NATO este foarte important ca infrastructura rutieră pe ruta Grecia – Bulgaria – România să fie extrem de performantă, pentru a putea transporta armament sau soldați în timp record dintr-un punct în altul.
Astfel, NATO are în plan să pună presiune pe guvernele acestor țări pentru a construi o mega autostradă care pornește din Constanța și are drept destinație orașul grecesc Kavala. Acest drum ar trebui să traverseze principalele stațiuni de pe litoralul bulgar.
Tot pe această axă ar trebui construită și o cale ferată de mare viteză. Grecii sunt optimiști că acest proiect va fi terminat cândva în următorii 5 ani. Proiectul este vital în condițiile în care războiul din Ucraina escaladează.