Oamenii de știință au identificat 29 de planete locuibile, de pe care extratereștrii ar putea observa Pământul.
24.06.2021 | 19:00
Oamenii ar putea fi urmariti de extraterestri de pe 29 de planete sustin astronomii Cum au identificat aceste corpuri ceresti
Oamenii ar putea fi urmăriți de extratereștri de pe 29 de planete, susțin astronomii. Cum au identificat aceste corpuri cerești Foto: The Guardian

Astronomii estimează că cele 29 de planete locuibile sunt ideal poziționate pentru putea observa tranzitul Pământului pe orbită și a intercepta transmisiunile umane.

Timp de secole, pământenii au privit cerurile și s-au întrebat despre viața printre stele. Dar pe măsură ce oamenii au vânat bărbați verzi, extratereștrii ar fi putut să ne urmărească la rândul lor.

În cadrul celor mai noi cercetări, astronomii au întocmit o listă scurtă de sisteme stelare din apropiere ai căror locuitori curioși s-ar afla pe planete bine plasate pentru a observa viața de pe Pământ.

Oamenii de știință au identificat 1.715 sisteme stelare din cartierul nostru cosmic, unde observatorii extratereștri ar fi putut descoperi Pământul în ultimii 5.000 de ani, urmărindu-l rotindu-se în jurul soarelui.

Printre cei care se află în poziția ideală pentru a observa tranzitul terestru, 46 de sisteme stelare sunt suficient de apropiate pentru ca planetele lor să intercepteze un semnal clar al existenței umane – emisiunile radio și TV care au început acum aproximativ 100 de ani.

Cercetătorii estimează că 29 de planete potențial locuibile sunt bine poziționate pentru a asista la trecerea Pământului și asculta transmisiile umane de radio și televiziune, permițând oricărui observator să tragă concluzia că suntem o civilizație cu un minim de inteligență. Faptul că aceste transmisiuni ar obliga o civilizație avansată să ia contact cu noi este irelevant.

„O modalitate prin care găsim planete este dacă blochează o parte din lumină de la steaua lor gazdă”, a declarat Lisa Kaltenegger, profesor de astronomie și director al Institutului Carl Sagan de la Universitatea Cornell din New York, citată de The Guardian. „Ne-am întrebat: ‘Pentru cine am fi extratereștrii dacă ar căuta altcineva?’ Există această așchie de cer, unde alte sisteme de stele au un loc în primul rând cosmic pentru a găsi Pământul ca o planetă în tranzit.”

Oamenii de știință vor căuta semne de viață pe aceste planete

Astronomii de pe Terra au detectat mii de planete dincolo de sistemul solar. Aproximativ 70% sunt observate atunci când lumile extraterestre trec în fața stelelor gazdă și blochează o parte din lumina care ajunge la telescoapele oamenilor de știință.

Viitoarele observatoare, precum telescopul spațial James Webb al NASA, care urmează să fie lansat anul acesta, vor căuta semne de viață pe „exoplanete” analizând compoziția atmosferelor lor.

Pentru a afla ce sisteme stelare din apropiere sunt bine plasate pentru a observa un tranzit terestru, Kaltenegger și dr. Jackie Faherty, astrofizician la Muzeul American de Istorie Naturală, s-au orientat către catalogul Gaia al Agenției Spațiale Europene cu pozițiile și mișcările stelelor.

Din acesta au identificat 2.034 de sisteme de stele în termen de 100 parsec (326 de ani lumină) care ar putea detecta un tranzit terestru în orice moment, de acum 5.000 de ani la 5.000 de ani în viitor.

O stea cunoscută sub numele de Ross 128, o pitică roșie din constelația Fecioară, se află la aproximativ 11 ani lumină distanță – suficient de aproape pentru a primi transmisiuni de pe Pământ – și are o planetă de aproape două ori mai mare decât Pământul.

Orice viață echipată corespunzător de pe planetă ar fi putut observa un tranzit terestru de mai bine de 2.000 de ani, dar ar fi pierdut punctul de observație în urmă cu 900 de ani. Dacă există o viață inteligentă pe oricare dintre cele două planete cunoscute care orbitează steaua lui Teegarden, la 12,5 ani lumină distanță, va fi într-o poziție primordială pentru a urmări tranzitul Pământului în 29 de ani.

La 45 de ani lumină distanță, o altă stea numită Trappist-1 este, de asemenea, suficient de aproape pentru a asculta transmisiuni umane. Steaua găzduiește cel puțin șapte planete, dintre care patru în zona temperată, locuibilă, dar nu vor fi în măsură să asiste la un tranzit terestru pentru încă 1.642 de ani, scriu oamenii de știință în Nature.

Constatările vin în momentul în care guvernul SUA se pregătește să publice un raport foarte anticipat despre obiectele zburătoare neidentificate (OZN-uri). Raportul Grupului de lucru pentru fenomene aeriene neidentificate al Pentagonului, care a fost înființat pentru a obține informații despre natura și originile aeronavelor necunoscute, nu este de așteptat să dezvăluie dovezi ale unor giumbușlucuri extraterestre sau să le excludă.

Prof. Beth Biller de la Institutul de Astronomie al Universității din Edinburgh, care nu a fost implicată în studiul publicat în Nature, a spus că lucrarea ar putea schimba modul în care oamenii de știință abordează Seti, căutarea vieții extraterestre. „Ceea ce a fost frapant pentru mine a fost cât de puține dintre stelele din 100 de parsecuri ar fi putut vedea un Pământ în tranzit”, a spus ea.

„Metoda de tranzit necesită o aliniere foarte precisă între planeta care trece, steaua ei și soare pentru ca o anumită planetă să poată fi detectată, deci acest rezultat nu este surprinzător. Acum sunt curioasă despre ce fracțiune dintre stelele din catalogul Gaia are punctul de vedere potrivit pentru a detecta Pământul prin alte metode de detectare a exoplanetei, cum ar fi metoda vitezei radiale sau imagistica directă!”