Orașul din România care va introduce în circulație un autobuz cu un design deosebit. Va oferi o atmosferă nostagică și o experiență unică pentru călători.
Aradul se pregătește să aducă trecutul în prezent într-un mod spectaculos. Un autobuz etajat, replica modelului “Marta” fabricat acum un secol, va circula din nou pe străzile orașului. Când va fi introdus în circulație?
În urmă cu aproximativ 100 de ani, pe străzile Aradului circula un autobuz supraetajat produs de fabrica locală Westinghouse-MARTA. Acum, autoritățile locale au decis să recreeze acest vehicul iconic, dar cu un twist modern. Astfel, noua versiune va fi complet electrică.
Viceprimarul Aradului, Ilie Cheșa, a anunțat cu entuziasm că proiectul a trecut de faza de planificare și a intrat în etapa de execuție. O companie din Lipova, ROBAC INDUSTRIES, a câștigat licitația pentru construirea șasiului, care va fi gata până la sfârșitul anului curent.
„Dorim să realizăm o replică a autobuzului supraetajat Westinghouse-MARTA, fabricat în Arad, la începutul secolului XX. Autobuzul va circula în Arad pe trasee turistice și va fi mândria arădenilor, dar și bucuria celor care ne vor vizita orașul!
Consiliul Local Municipal Arad a aprobat proiectul propus de noi, iar săptămâna trecută s-a reușit definitivarea procedurii de achiziție publică pentru șasiul pe care va fi construit autobuzul și pentru serviciile de cercetare și proiectare. Firma câștigătoare este ROBAC INDUSTRIES din Lipova. Practic, s-a început reconstrucția autobuzului”, a transmis viceprimarul pentru Agerpres.ro.
Acest proiect ambițios nu este doar o simplă recreere a unui vehicul istoric. El reprezintă o colaborare impresionantă între mai multe entități locale. Primăria Arad, HUB mARTA, Universitatea Aurel Vlaicu (prin Facultățile de Inginerie și Design), firma LEONI, și Asociația Germano-Română DRW sunt toate implicate în acest efort colectiv.
Planul este să se construiască nu unul, ci două asemenea autobuze electrice. Primul dintre acestea ar urma să înceapă să transporte turiști începând cu anul 2025, oferind o experiență unică de explorare a orașului.
MARTA, acronim pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, a apărut în Regatul Ungar. Aceasta a fost înființată ca o sucursală a companiei americane Westinghouse, prin intermediul filialei sale franceze din Le Havre, notează profit.ro.
În perioada sa de glorie, fabrica MARTA era un adevărat gigant industrial. În 1913, avea 280 de angajați și producea o gamă variată de vehicule, de la autoturisme și autobuze, până la camioane și motoare pentru tracțiune feroviară. Mai mult, produsele sale erau exportate în mai multe țări europene, inclusiv în Anglia.
În timpul Primului Război Mondial, producția s-a reorientat către motoare de avion. După destrămarea Imperiului Austro-Ungar și unirea Transilvaniei cu România, MARTA s-a unit cu fabrica de vagoane Weitzer. Astfel, s-a format Astra, prima fabrică română de vagoane și motoare.
Deși producția de automobile la Arad a încetat în 1926, iar utilajele au fost mutate la Brașov pentru a forma Întreprinderea Aeronautică Română (IAR), orașul își va aminti mereu de MARTA.